Cabotage: Enhedslisten bakker op om time-out

| Af Lotte Brochmann | Tip redaktionen om en historie

Rigtig god idé at trække i nødbremsen, mener trafikordfører

Flere end 13.000 vognmandsfirmaer fra Danmark, Norge og Sverige appelerer nu samlet til politikerne om gøre noget ved problemet med ulovlig cabotagekørsel.

De opfordrer til at trække i nødbremsen og suspendere reglerne om cabotagekørsel i seks måneder for at give ro til at udarbejde et nyt sæt retfærdige cabotageregler.

- Det synes vi, er en rigtig god idé, fordi man er nødt til at gøre noget drastisk på nuværende tidspunkt i forhold til ulovlig cabotagelkørsel, som truer med at få vognmandserhvervet til at bryde sammen, siger enhedslistens trafikordfører og medlem af transportudvalget Henning Hyllested til transportmagasinet.dk

Håbløse regler

- Hovedproblemet er, at reglerne er håbløse. De er indviklede og svære at forstå. Derudover er problemet, at når så de regler er der, så bliver der ikke kontrolleret effektivt i Danmark. Politiet har været tilbageholdende. Trafikstyrelsen har været særdeles tilbageholdende med at skride ind. Vi ved fra politiet, at de har været temmelig frustreret over, at de ikke havde midler til effektivt at bekæmpe det her. Det får de så nu efter vores mening. Det nye lovforslag der ligger til ændringer i godsloven opererer jo med muligheden for, at kunne tilbageholde køretøjer, når der er tale om ulovlig cabotage for at kunne inddrive bøderne. Det tror vi på, er et godt middel, siger trafikordføreren

Enhedslisten har i forbindelse med Folketingets igangværende behandling af ændringer i godskørselsloven stillet ændringsforslag om at give mulighed for at tilbageholde hele vogntoget.

- Så må speditørerne så finde ud af at hente deres gods på anden vis. Det er sådan nogle midler, der skal tages i anvendelse efter vores mening. Det betyder, at det bliver langt dyrere og mere besværligt, hvis en lastbil tages for cabotage. Så tror vi på, at speditørerne - som efter vores mening er de egentlige bagmænd i det her spil - vil tænke sig om to gange og sikre sig, at der ikke er tale om ulovlig cabotage. Det er i høj grad speditørerne der sætter det her i system og laver ulovligheder fuld bevidst. Fordi de ved, at der er så lille en chance for at blive taget i en kontrol, siger Henning Hyllested til transportmagasinet.dk

En sej kamp

- I enhedslisten ved vi udmærket godt, at det vi er oppe imod her, det er jo EU, Indre Markedsbestemmelser, fri bevægelighed af serviceydelser og arbejdskraft osv, siger han. Det er kernestof i EU. Derfor er det også en sej kamp, hvis man skal have det her ændret. Derfor synes vi egentlig, det er et godt udgangspunkt, at tage en time out som foreslået. Så får vi en muliged for at finde ud af, hvordan vi skal angribe problemet. For enhedslisten er der ikke det store i det. Men jeg kunne godt forestille mig, at andre partier måske har lidt sværere ved at finde deres ben i det her og det kunne man måske bruge den time-out til.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Leman brøler videre

Leman er i vækst og trives i bedste velgående - ledelsen forventer, at virksomheden kommer ud med pæne regnskabstal for 2016.

Fjord Line har fået ny fragdirektør ombord

Claus Riis, Fjord Lines nye fragtdirektør, vil arbejde sammen med de store spillere på markedet

Politiet udskriver rekordmange fartbøder

Flere vognmænd tager lærlinge

Nyt fra Borgen

ITD: Teknologiske testcentre skaber vækst og viden

Scandlines ansætter ny driftschef

Online Avis Arkiv

Vognmandsfirma vandt landsdækkende DI-pris

Verdens første plastikvej

Speditørerne: Mindsteløn giver tusmørke

14 nye Volvoer til J. Nørgaard Petersen A/S

Fragtmandsvirksomheden J. Nørgaard Petersen i Tåstrup har investeret i 14 nye Volvo FM lastbiler, der er beregnet til regional, fjern og distributionskørsel

Chauffør fik hjælp til en hverdag uden smerter

Danskerne har den tredjelaveste arbejdstid i EU

Fordelsliste garanterer praktikpladser

EUC Lillebælt er med på listen over fordelsuddannelser, der i samarbejde med erhvervet garanterer 9 uf ad 10 elever en praktikplads

Det går godt hos Protruck

Elefantjagten er gået ind

Stort transportfirma taget for snyd

I december blev en af Motortransports underleverandører taget for manipulation med tachografen i Sverige

Hørkram vil have sunde chauffører

Sundhedstjek og nye vaner er kommet i fokus blandt en særligt sundhedsmæssigt udsat gruppe af medarbejdere: Nemlig lastbilchaufførerne

Politikere sætter Banedanmark under skærpet tilsyn

Nagel Liller A/S er en realitet

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har godkendt den nye joint-venture aftale mellem Nagel Danmark A/S, Liller Trans A/S og KK Logistic A/S

Flere 450’ere til fremadstormende vognmand

Seneste indkøbte Scania hos Kenneth Meilby fra Klarup ved Aalborg er super-økonomisk - og vognmanden vil ikke selv køre den

Tryghed og løn bliver temaer ved transportforhandlinger

DFDS vinder retssag mod medarbejderne

Ny dom fra Højesteret sikrer rederiernes rammevilkår, konkluderer Danmarks Rederiforening.

Flere virksomheder gik konkurs i 2016

Anklage: Postnord løndumper

”Tingenes internet” på vej i transportsektoren

Vognmandsfirma frifundet i svindelsag på grund af konkurs

Blue Water vinder kontrakt på tunge transporter

Forskere: Forsinkelse ikke nok til ny fjordforbindelse

Debat: Kommunale veje skal i fokus

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Rekordernes år for Thyborøn Havn

Millionbøde til vognmand

Ny leder af Scanias brugtvognsafdeling

Esig Transport skaber 10 nye arbejdspladser

Dieselbiler sviner 10 gange mere end busser og lastbiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Euromaskin har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet gardintrailer til Rogne Autoriserte Trafikkskule Norg

Originale Mercedes reservedele, direkte fra Tyskland

Kel-Berg 3 akslet kærre med alusider fra Lastas til M. Skaks Jensens Specialtransport

Kvalitet og stabilitet med lukkede Promens beholdere

Udstillingslokalet i vores afdeling i København har fået en make-over - se billederne

Originale Mercedes reservedele, direkte fra Tyskland

Lovpligtig overlastsikring og lastviserindikator ved samløft - monteret hos kunde

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Vognmand Niels Hansen A/S

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til K. Knudsen A/S

5 måder at øge operationel effektivitet og reducere omkostninger på

Gå-hjem-møde: IT- og Informationssikkerhed

Billy regnskabsprogram tilbyder en komplet års- og skatterapport

En modig og erfaren knægt fra Stenløse

Early Bird-rabatten til konferencen AUTODRIVE 2017 udløber 15. januar!

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægts tiptrailer 22 m3 leveret til Entreprenør Lars Kloster

Hør hvordan Schulstad og Returpack optimerer deres distribution og indsamling

2 x 144 mm grommetsling (WLL 599,9 T)

Lastas har leveret ny Kel-Berg 1 akslet city gardintrailer til Flemming Krogh A/S

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til S.J. Fragt A/S

Nitteteknik - Akkuværktøj til professionelle

HELLA TruckShow

Kurt Nielsen Transport kan køre hjem til Hårlev med en ny Kel-Berg 3 akslet...

Gratis App – Dokumentation og Data lige ved hånden

Sådan får I en papirløs arbejdsgang og en effektiv opfølgning på transporta...

Dieselmotorolien som holder lastvognene på vejen

Send til en kollega

0.174