Cabotage: Enhedslisten bakker op om time-out

| Af Lotte Brochmann | Tip redaktionen om en historie

Rigtig god idé at trække i nødbremsen, mener trafikordfører

Flere end 13.000 vognmandsfirmaer fra Danmark, Norge og Sverige appelerer nu samlet til politikerne om gøre noget ved problemet med ulovlig cabotagekørsel.

De opfordrer til at trække i nødbremsen og suspendere reglerne om cabotagekørsel i seks måneder for at give ro til at udarbejde et nyt sæt retfærdige cabotageregler.

- Det synes vi, er en rigtig god idé, fordi man er nødt til at gøre noget drastisk på nuværende tidspunkt i forhold til ulovlig cabotagelkørsel, som truer med at få vognmandserhvervet til at bryde sammen, siger enhedslistens trafikordfører og medlem af transportudvalget Henning Hyllested til transportmagasinet.dk

Håbløse regler

- Hovedproblemet er, at reglerne er håbløse. De er indviklede og svære at forstå. Derudover er problemet, at når så de regler er der, så bliver der ikke kontrolleret effektivt i Danmark. Politiet har været tilbageholdende. Trafikstyrelsen har været særdeles tilbageholdende med at skride ind. Vi ved fra politiet, at de har været temmelig frustreret over, at de ikke havde midler til effektivt at bekæmpe det her. Det får de så nu efter vores mening. Det nye lovforslag der ligger til ændringer i godsloven opererer jo med muligheden for, at kunne tilbageholde køretøjer, når der er tale om ulovlig cabotage for at kunne inddrive bøderne. Det tror vi på, er et godt middel, siger trafikordføreren

Enhedslisten har i forbindelse med Folketingets igangværende behandling af ændringer i godskørselsloven stillet ændringsforslag om at give mulighed for at tilbageholde hele vogntoget.

- Så må speditørerne så finde ud af at hente deres gods på anden vis. Det er sådan nogle midler, der skal tages i anvendelse efter vores mening. Det betyder, at det bliver langt dyrere og mere besværligt, hvis en lastbil tages for cabotage. Så tror vi på, at speditørerne - som efter vores mening er de egentlige bagmænd i det her spil - vil tænke sig om to gange og sikre sig, at der ikke er tale om ulovlig cabotage. Det er i høj grad speditørerne der sætter det her i system og laver ulovligheder fuld bevidst. Fordi de ved, at der er så lille en chance for at blive taget i en kontrol, siger Henning Hyllested til transportmagasinet.dk

En sej kamp

- I enhedslisten ved vi udmærket godt, at det vi er oppe imod her, det er jo EU, Indre Markedsbestemmelser, fri bevægelighed af serviceydelser og arbejdskraft osv, siger han. Det er kernestof i EU. Derfor er det også en sej kamp, hvis man skal have det her ændret. Derfor synes vi egentlig, det er et godt udgangspunkt, at tage en time out som foreslået. Så får vi en muliged for at finde ud af, hvordan vi skal angribe problemet. For enhedslisten er der ikke det store i det. Men jeg kunne godt forestille mig, at andre partier måske har lidt sværere ved at finde deres ben i det her og det kunne man måske bruge den time-out til.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kurator på Give Goodwind: - Det er brudt sammen

Der bliver hverken tale om en rekonstruktion eller et salg af den danske sværgodstransportør

100.000 tons salt til Aalborg Havn

Hvem dækker hvad, når det går galt til julefrokosten?

Torben Rafn forlader bestyrelse

Kalundborg Havn fjerner 16.800 m3 fra havnebassinnet

Blue Water overtager Bring-terminal

Overtager fisketerminal i Padborg fra den store norske transportør.

Rønne Havn ser langt ud i fremtiden – meget langt

Online Avis Arkiv

Buschauffør fra bremseulykke er blevet sigtet

Thortrans vil have fat i de private

Skibet er ladet med kartofler

Maersk Line køber Hamburg Süd

Danmark rejser straffesag mod Uber

Søren Skou forudsiger flere opkøb

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Flyttedag for store træer

Iveco-auktion sætter rekord

Auktionssalget af Ny Stralis XP All Blacks "Emotional Truck" og Magelys satte rekord med 230.000 Euro til fordel for UNICEF

Første Scania S-serie til Nordjylland

Den største model i Scanias nye serie leveres på fredag i Hjørring.

BMS nu også i højden i stormende kuling

BMS har sammen med Palfinger udviklet og idriftsat en lift, der kan hænge i 103 meters højde i stormende kuling

Thortrans fortsætter opkøbs-trend

Randers-virksomheden vil kunne tilbyde alt det, som markedet efterspørger

Udfaser fragt og fyrer hver tredje

Kranfirma klar med lynhurtig plug-and-play-kran

Karl Thygesen & Søn med mere end 60 år på bagen debuterer med mobil byggekran

Nye leveringer

Se et udpluk af, hvad vognmænd og entreprenører køber netop nu.

Limfjordstunnelen er fuld

Antallet af biler i Limfjordstunnelen har passeret den maksimale kapacitetsgrænse

Faldskærm og Volvo i usædvanligt parløb

VIDEO: I den seneste livetest trækker en Volvo FH en paraglider op ad et bjergpas i Kroatien i et præcisionsstunt, der aldrig er prøvet før

Færdselsstyrelsen advarer mod bremsefejl

Færdselsstyrelsen i topform

TIP Trailer Services på vej tilbage til toppen

Presenningen skal passe på ganske få centimeter

DSV Transport hjælper næste generation

Ny transportminister er ærke-liberal

Test: På tour med MANs 2017-nyheder

Store ambitioner hos nyt olieselskab

Spanien diskriminerer vognmænd

Fjernstyring af broer droppes

Kurator: - Give Goodwind er ikke løst med et snuptag

Ny regering uden overraskelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fremtidens smøreolie er lavet af gas

3 grunde til at benytte en professionel fotograf i julen

Bridon kvalitetsstålwirer hos Carl Stahl A/S

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 til Vognmandsforretningen Bjarne Madsen Give ApS

Nye opgaver - nye SAWO produkter

Ny entreprenør brochure

Det er ikke altid størrelsen…

BHC Transport ApS med en ny Kel-Berg/Faymonville 4 akslet maskintrailer med udtræk

Første foliering af en medbringertruck

Den stigende e-handel kan skabe øget aktivitet i transportbranchen i december

Bureau Veritas Danmark samler sine eksperter under samme tag

To komplette opbygninger til Knud Gade

Transportpaller i plast – til ethvert formål

Mon julemanden også har gang i ligeså specielle løsninger som vores riggerværksted i Odense?

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city-gardin trailer til Silkeborg Fragt ApS

”En fusion mellem så mange selskaber kræver et system, der kan strømline alle forretningsgange.”

Triplan etagedæk er nu MK-godkendt

Containerfragt uden fugtbeskadigelse af last

Levering af Danmarks første Scania S-serie

Ejler Chr. Knudsen A/S kan køre hjem til Holstebro med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

POWERTEX skraldetaljer har vokseværk og findes nu også i 9000 kg.

Spilder du og dine kolleger tid på dårlige møder? Sæt en stopper for det me...

Komplet opbygning til Thomas M. Olesen, Dybvad

Konisk palletank med lang levetid

2 nye Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johs. Sørensen & Sø...

Send til en kollega

0.434