Transport Byggeri Metal Fødevarer Energi Elektronik Træ og møbel
 

Cabotage: Enhedslisten bakker op om time-out

- Af Lotte Brochmann

Rigtig god idé at trække i nødbremsen, mener trafikordfører

Flere end 13.000 vognmandsfirmaer fra Danmark, Norge og Sverige appelerer nu samlet til politikerne om gøre noget ved problemet med ulovlig cabotagekørsel.

De opfordrer til at trække i nødbremsen og suspendere reglerne om cabotagekørsel i seks måneder for at give ro til at udarbejde et nyt sæt retfærdige cabotageregler.

- Det synes vi, er en rigtig god idé, fordi man er nødt til at gøre noget drastisk på nuværende tidspunkt i forhold til ulovlig cabotagelkørsel, som truer med at få vognmandserhvervet til at bryde sammen, siger enhedslistens trafikordfører og medlem af transportudvalget Henning Hyllested til transportmagasinet.dk

Håbløse regler

- Hovedproblemet er, at reglerne er håbløse. De er indviklede og svære at forstå. Derudover er problemet, at når så de regler er der, så bliver der ikke kontrolleret effektivt i Danmark. Politiet har været tilbageholdende. Trafikstyrelsen har været særdeles tilbageholdende med at skride ind. Vi ved fra politiet, at de har været temmelig frustreret over, at de ikke havde midler til effektivt at bekæmpe det her. Det får de så nu efter vores mening. Det nye lovforslag der ligger til ændringer i godsloven opererer jo med muligheden for, at kunne tilbageholde køretøjer, når der er tale om ulovlig cabotage for at kunne inddrive bøderne. Det tror vi på, er et godt middel, siger trafikordføreren

Enhedslisten har i forbindelse med Folketingets igangværende behandling af ændringer i godskørselsloven stillet ændringsforslag om at give mulighed for at tilbageholde hele vogntoget.

- Så må speditørerne så finde ud af at hente deres gods på anden vis. Det er sådan nogle midler, der skal tages i anvendelse efter vores mening. Det betyder, at det bliver langt dyrere og mere besværligt, hvis en lastbil tages for cabotage. Så tror vi på, at speditørerne - som efter vores mening er de egentlige bagmænd i det her spil - vil tænke sig om to gange og sikre sig, at der ikke er tale om ulovlig cabotage. Det er i høj grad speditørerne der sætter det her i system og laver ulovligheder fuld bevidst. Fordi de ved, at der er så lille en chance for at blive taget i en kontrol, siger Henning Hyllested til transportmagasinet.dk

En sej kamp

- I enhedslisten ved vi udmærket godt, at det vi er oppe imod her, det er jo EU, Indre Markedsbestemmelser, fri bevægelighed af serviceydelser og arbejdskraft osv, siger han. Det er kernestof i EU. Derfor er det også en sej kamp, hvis man skal have det her ændret. Derfor synes vi egentlig, det er et godt udgangspunkt, at tage en time out som foreslået. Så får vi en muliged for at finde ud af, hvordan vi skal angribe problemet. For enhedslisten er der ikke det store i det. Men jeg kunne godt forestille mig, at andre partier måske har lidt sværere ved at finde deres ben i det her og det kunne man måske bruge den time-out til.

Skriv kommentar
Abonnement

Få ubegrænset adgang til alle nyheder og artikler.

Opret nu
Populære artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Der er allerede 4.447 modtagere.
Se det seneste nyhedsbrev.
Følg os via:


Se alleMedlemmernes egne nyheder

Mød elefanten Calimero og lær mere om hydraulik

9. juli 2015 10:42
Fyns Kran Udstyr A/S

Se videoen fra Holmatro, der laver verdens bedste hydrauliske værktøj.

Superflot opbygning med containerlad og wirehejs

9. juli 2015 00:00
SAWO A/S

SAWO har leveret et SAWO wirehejs CLF 432S-3W samt NOPA CPL 320 containerlad til entreprenør René Mathiassen A/S, Risskov.

Ny Schmitz Cargobull gardintrailer til Ernst Nielsen & Søn

9. juli 2015 08:37
Schmitz Cargobull Danmark A/S

En 3-akslet gardintrailer har netop forladt Schmitz Cargobulls kontor i Padborg, og er blevet leveret hos sin nye ejer, Ernst Nielsen & Søn i Hassellager.

7. juli 2015
6. juli 2015
3. juli 2015
2. juli 2015
1. juli 2015
30. juni 2015
29. juni 2015
26. juni 2015