Cabotage: Enhedslisten bakker op om time-out

| Af Lotte Brochmann | Tip redaktionen om en historie

Rigtig god idé at trække i nødbremsen, mener trafikordfører

Flere end 13.000 vognmandsfirmaer fra Danmark, Norge og Sverige appelerer nu samlet til politikerne om gøre noget ved problemet med ulovlig cabotagekørsel.

De opfordrer til at trække i nødbremsen og suspendere reglerne om cabotagekørsel i seks måneder for at give ro til at udarbejde et nyt sæt retfærdige cabotageregler.

- Det synes vi, er en rigtig god idé, fordi man er nødt til at gøre noget drastisk på nuværende tidspunkt i forhold til ulovlig cabotagelkørsel, som truer med at få vognmandserhvervet til at bryde sammen, siger enhedslistens trafikordfører og medlem af transportudvalget Henning Hyllested til transportmagasinet.dk

Håbløse regler

- Hovedproblemet er, at reglerne er håbløse. De er indviklede og svære at forstå. Derudover er problemet, at når så de regler er der, så bliver der ikke kontrolleret effektivt i Danmark. Politiet har været tilbageholdende. Trafikstyrelsen har været særdeles tilbageholdende med at skride ind. Vi ved fra politiet, at de har været temmelig frustreret over, at de ikke havde midler til effektivt at bekæmpe det her. Det får de så nu efter vores mening. Det nye lovforslag der ligger til ændringer i godsloven opererer jo med muligheden for, at kunne tilbageholde køretøjer, når der er tale om ulovlig cabotage for at kunne inddrive bøderne. Det tror vi på, er et godt middel, siger trafikordføreren

Enhedslisten har i forbindelse med Folketingets igangværende behandling af ændringer i godskørselsloven stillet ændringsforslag om at give mulighed for at tilbageholde hele vogntoget.

- Så må speditørerne så finde ud af at hente deres gods på anden vis. Det er sådan nogle midler, der skal tages i anvendelse efter vores mening. Det betyder, at det bliver langt dyrere og mere besværligt, hvis en lastbil tages for cabotage. Så tror vi på, at speditørerne - som efter vores mening er de egentlige bagmænd i det her spil - vil tænke sig om to gange og sikre sig, at der ikke er tale om ulovlig cabotage. Det er i høj grad speditørerne der sætter det her i system og laver ulovligheder fuld bevidst. Fordi de ved, at der er så lille en chance for at blive taget i en kontrol, siger Henning Hyllested til transportmagasinet.dk

En sej kamp

- I enhedslisten ved vi udmærket godt, at det vi er oppe imod her, det er jo EU, Indre Markedsbestemmelser, fri bevægelighed af serviceydelser og arbejdskraft osv, siger han. Det er kernestof i EU. Derfor er det også en sej kamp, hvis man skal have det her ændret. Derfor synes vi egentlig, det er et godt udgangspunkt, at tage en time out som foreslået. Så får vi en muliged for at finde ud af, hvordan vi skal angribe problemet. For enhedslisten er der ikke det store i det. Men jeg kunne godt forestille mig, at andre partier måske har lidt sværere ved at finde deres ben i det her og det kunne man måske bruge den time-out til.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Transportrevolution kan være på vej til Danmark

RAL: Grønland vinder 80 millioner med Aarhus

Mentorer kan gøre en forskel

- Mentorer kan sikre, at lærlinge trives og får maksimalt udbytte af læretiden, siger TUR-sekretariatschef.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lastbilen er ladet med appelsiner - og hash

Blue Water vinder logistikkontrakt til 300 millioner

Nye leveringer

Online Avis Arkiv

Volvo FE med større muskler

Opdateret motor gør en af Volvo Trucks’ mest alsidige modeller til et stærkt alternativ for mere krævende transportopgaver

Lavere forbrug i nye DAF CF og XF

DAF lastbiler har altid været kendt for god brændstoføkonomi, men nu bliver de bedre takket været lavere omdrejningstal.

Stærkt partnerskab med lastbilforhandlere

Syddansk Erhvervsskole i Vejle får nyeste teknologi af Mercedes-Benz.

Flertal klar til varebilslov

3F: Sådan behandler man ikke mennesker

Aalborg Havn truer RAL med kæmpe erstatningskrav

Speditører: Vær opmærksom på forsinkelser i Tyskland

Vinder ordrer for 80 mio. kr

Aalborg-virksomhed har vundet fire store ordrer på infrastrukturudvikling i den tredje verden.

Molslinjen fem måneder om at flytte 459.708 biler

Familier til trafikdræbte kvinder taber erstatningssag

ITD: Minister lyttede til bekymringer for spærretider

RAL kan give Aarhus Havn milliardforretning

Med Royal Arctic Line og Grønlandshandlens indtog på Aarhus Havn følger arbejdspladser og penge

Test: Eco-roll bruger energien bedre

Er det bedst at lægge bilen i frigear, eller at blive i gear, hvis man vil lade bilen rulle? Få svaret her!

Så er det officielt: RAL sejler til Aarhus

Aarhus Havn bliver Royal Arctic Lines basishavn. Rederiet forsøger at komme væk fra Aalborg før 2022

Chauffør valgte en fornuftig firmabil

Ny Scania G 490 firmabil til murer- og entreprenørfirmaet Lars Pedersen & Søn i Suldrup. Chaufføren har bestemt bilens specifikationer.

Grønlandshavnen vil væk fra Aalborg

Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen afviser at lade Royal Arctic Line slippe ud af aftale

EUC: - Branchen må give os noget at arbejde med

EUC Lillebælt udbyder mentoruddannelse – men svigtende tilmelding fra branchens side er en kæp i hjulet

Viagra til vognmændene

Irsk transportselskab dømt for manipulation

Store bøder til polsk transportvirksomhed for cabotage

Skoler ramt af kø til køreprøver

Dansk service-hold blev nr. 16

25 år med Micodan

Bombealarm på Mærsk-skib viste sig at være ubegrundet

IC4-skandale skal for alt i verden undgås i køb af nye el-tog

Ny fragtløsning: Nu kan fødevarer igen komme til din dør

Travl fiskerihavn ser frem til udvidelse

Holstebro-Struer Havn vil hente nye godstyper

Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu et løfteåg produceret hos os i Aalborg er nu klar til levering

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

GEJO 170 til lastbilkran

Moffett truck nr. otte

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Nylevering

Lastas har leveret den første ud af tre nye Kel-Berg 1 akslet city gardintrailere til S.J. Fragt A/S

Lukket grab fra BAKKER

SAWO Wirehejs kører nu i Otterup

Skal du have lavet kurser ude i byen?

NOPA kærre i robust Hardox

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Vognmandsfirmaet Palle Phillip A/S

Vehco’s nye “grønne” onboard computer, Vehco Connect

DS Flexhal bygger endnu et stort projekt i Køge

Nylevering

GEJO 00 – metro stang system

GPS Tyverisikring og overvågning - kun 541,- årligt

Tyve år hos TIP – mød Anne-Louise Krüger

Mobil og miljøvenligt rensekar

Kig forbi vores nye afdeling i Aalborg

Nylevering

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Niels J. Philipsen Transp...

Send til en kollega

0.227