Cabotage: Enhedslisten bakker op om time-out

| Af Lotte Brochmann | Tip redaktionen om en historie

Rigtig god idé at trække i nødbremsen, mener trafikordfører

Flere end 13.000 vognmandsfirmaer fra Danmark, Norge og Sverige appelerer nu samlet til politikerne om gøre noget ved problemet med ulovlig cabotagekørsel.

De opfordrer til at trække i nødbremsen og suspendere reglerne om cabotagekørsel i seks måneder for at give ro til at udarbejde et nyt sæt retfærdige cabotageregler.

- Det synes vi, er en rigtig god idé, fordi man er nødt til at gøre noget drastisk på nuværende tidspunkt i forhold til ulovlig cabotagelkørsel, som truer med at få vognmandserhvervet til at bryde sammen, siger enhedslistens trafikordfører og medlem af transportudvalget Henning Hyllested til transportmagasinet.dk

Håbløse regler

- Hovedproblemet er, at reglerne er håbløse. De er indviklede og svære at forstå. Derudover er problemet, at når så de regler er der, så bliver der ikke kontrolleret effektivt i Danmark. Politiet har været tilbageholdende. Trafikstyrelsen har været særdeles tilbageholdende med at skride ind. Vi ved fra politiet, at de har været temmelig frustreret over, at de ikke havde midler til effektivt at bekæmpe det her. Det får de så nu efter vores mening. Det nye lovforslag der ligger til ændringer i godsloven opererer jo med muligheden for, at kunne tilbageholde køretøjer, når der er tale om ulovlig cabotage for at kunne inddrive bøderne. Det tror vi på, er et godt middel, siger trafikordføreren

Enhedslisten har i forbindelse med Folketingets igangværende behandling af ændringer i godskørselsloven stillet ændringsforslag om at give mulighed for at tilbageholde hele vogntoget.

- Så må speditørerne så finde ud af at hente deres gods på anden vis. Det er sådan nogle midler, der skal tages i anvendelse efter vores mening. Det betyder, at det bliver langt dyrere og mere besværligt, hvis en lastbil tages for cabotage. Så tror vi på, at speditørerne - som efter vores mening er de egentlige bagmænd i det her spil - vil tænke sig om to gange og sikre sig, at der ikke er tale om ulovlig cabotage. Det er i høj grad speditørerne der sætter det her i system og laver ulovligheder fuld bevidst. Fordi de ved, at der er så lille en chance for at blive taget i en kontrol, siger Henning Hyllested til transportmagasinet.dk

En sej kamp

- I enhedslisten ved vi udmærket godt, at det vi er oppe imod her, det er jo EU, Indre Markedsbestemmelser, fri bevægelighed af serviceydelser og arbejdskraft osv, siger han. Det er kernestof i EU. Derfor er det også en sej kamp, hvis man skal have det her ændret. Derfor synes vi egentlig, det er et godt udgangspunkt, at tage en time out som foreslået. Så får vi en muliged for at finde ud af, hvordan vi skal angribe problemet. For enhedslisten er der ikke det store i det. Men jeg kunne godt forestille mig, at andre partier måske har lidt sværere ved at finde deres ben i det her og det kunne man måske bruge den time-out til.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Udsigt til nye cabotageregler glæder DSV

Antallet af dag og ikke antallet af ture bliver afgørende, hvis nyt EU-forslag med fælles regler bliver en realitet.

Transportvirksomheder slår sig sammen i Randers

Danske Bank smider Post Nord på porten

Blue Water Shipping med millionkrav mod Odense Havn

Hvilelogi: Kolding kommune har et udestående med Lidl

Test: Vejen til grøn eksportkørsel

TEST af Iveco Stralis NP, den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel.

Minister åbner for ny tunnelforbindelse til Sverige

Online Avis Arkiv

Scania Danmark skal have ny direktør

Janko van der Baan takker af. Han afløses af svenskeren Markus Holm.

Ejere overvejer salg af Københavns Lufthavn

Mange flere lastbiler over Storebælt

SAWO indtager Thy

Hellere forbud mod campering

Flertal skærper kursen mod chauffør-campister

DTL-formanden: Det går godt i DTL

Her er Årets Transportvirksomhed 2017

Padborg Transportmesse blev en succes

Både arrangører og udstillere er godt tilfredse. Mange unge mødte op.

Næstved-vognmand ind i DTL bestyrelsen

Lars Andersen fra Næstved Vognmandsforening træder ind i DTLs bestyrelse, mens vognmand Steen Tofteng fra Kjøbenhavns Vognmandslaug måtte give stafetten videre.

Billedserie: Verdens største containerskibe

Havnedirektør tager roret hos HH Ferries Group

Hirtshals Havn vil have gang i godstrafikken

Så er der godstransportkonference igen

Kampvalg til DTLs bestyrelse i morgen

Noget i cloud’en – og noget på jorden

Vejdirektoratet tester motorvejene for selvkørende biler

Er de danske motorveje klar til at tage imod de første generationer af selvkørende biler? Det har Vejdirektoratet sat sig for at finde ud af

Vognmand køber både nyt og brugt

Silkevejen er genoplivet

Historisk møde mellem nord og syd

Danmarks Rederiforening bliver til Danske Rederier

En branche i benhård konkurrence

Scandlines transporterer mere gods

Dansk firma får bøde på 100.000 kr. for cabotage

Bedste resultat nogensinde

Unge får chancen i Padborg

Den danske handelsflåde vokser med 21 skibe på et år

Lastbil på larvefødder søger og redder på Svalbard

Sikkerhed i fokus på selvkørende skraldebiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dynamisk kvalitetsledelse i en autonom kultur

Prøv vores online fartskriver-simulator - Det er gratis

Det kører for DS Flexhal i Køge

Endnu en Erikkila Spartan travers fra Fyns Kran Udstyr – leveret til kunde

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Søndersø Entreprenør- & Vognmandsforretning A/S

Lukket grab GIE

Hvornår fik du sidst efterset dit faldsikringsudstyr?

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Vognmandsfirmaet Oluf Møller Poulsen kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 aks. 24t tipkærre fra Lastas

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Kim Christensen, Øland

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Åbent Hus

Eftersyn af løftegrej

Manglende læringsengagement kan koste din virksomhed penge

Solum Roskilde A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet maskinkærre fra Lastas

Kender du Lønguiden?

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Stykgodscentret Skive A/S

Skrotgrab

Klar til de tunge løft i et snuptag

På CERTEX-GH kraner er frekvensomformer standard

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 1...

A4 blindnitter til levering direkte fra lager

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Øen...

Universal grab

Send til en kollega

0.242