DTL får svar på tiltale fra vognmand i varebil

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

En 3.500 kg-vognmand tager til genmæle efter kritik fra DTL, der ønsker varebiler lagt ind under godskørselsloven.

DTL ønsker varebiler under 3500 kg lagt ind under godskørselsloven. Det fortalte DTLs chefjurist John Roy Vestenholm i et radiointerview i ErhvervsMagasinet, som udarbejdes af JP Radio i samarbejde med Transportmagasinet.

Interviewet har fået "Frasse" til at reagere i et debatindlæg på Transportmagasinet hjemmesiden hvor han spørger, om det er unfair konkurrence, social dumping eller misundelse, der får DTL til at reagere.

- Jeg har med stor interesse lyttet til interviewet med John Vestenholm, da jeg selv kører i 3500 kg varevogn.

Rystet over anklage om social dumping

- Jeg kan til dels godt følge problemstillingen om konkurrenceforvridning; men jeg er godt nok meget rystet over, at der bliver antydet at manglende vognmandstilladelse er grund til social dumping og underbetalt udenlandsk arbejdskraft!

- Jeg tilbringer selvsagt mange timer på vejen og ser derfor tit, at det ikke mindst er Danmarks to største transport- og logistikgiganter med udenlandske nummerplader på bilerne og udenlandske folk bag rattet, der begår den sociale dumping.

- De gør det selvfølgelig af økonomiske årsager, det vil sige lønforhold. Disse firmaer er da i hvert fald omfattet af godstransportlovgivningen, så jeg forstår ikke DTL’s egentlige anklage.

Ikke unfair

konkurrence

- Hvad konkurrenceforvridningen angår, må jeg lige minde om, at der er forskel på indtjeningen på en 3.500kg bil kontra én, der kan læsse mere. Netop grundet plads og vægtmangel.

- Hvis jeg for eksempel skulle lægges ind under en godstransportlovgivningen og betale de udgifter der hører til, kan jeg lige så godt lukke firmaet.

- Kunne det være, at DTL ved at stille et sådant lovforslag fik kontrol over et marked, som er knap så præget af stordrift? Transportgiganter der underbyder eller overtager konkurrenter har jo endnu ikke mulighed for i større grad at overskygge et marked, hvori der er frit spil, og hvor man kan komme billigt i gang.

- Hvis man vil social dumping til livs, synes jeg, at man skal gribe sagen anderledes an og ikke trække flere udgifter ned over de selvstændige erhvervsdrivende, for så bliver vi jo nødt til at spare andre steder.

Eftersom forsikringer, afgifter, brændstofregninger, værkstedsregninger og nye bilpriser ikke står til at ændre, men derimod kun stiger, vil det igen gå ud over sidste mand i fødekæden, det vil sige de ansatte og deres løn- og arbejdsforhold.

- Jeg håber der vil komme flere indlæg i denne debat, for vi bliver nødt til at få flere meninger i denne sag.

"Hvis man vil social dumping til livs, synes jeg, at man skal gribe sagen anderledes an og ikke trække flere udgifter ned over selvstændige erhvervsdrivende..."

Fra debatten på

www.transportmagasinet.dk


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Udsigt til nye cabotageregler glæder DSV

Antallet af dag og ikke antallet af ture bliver afgørende, hvis nyt EU-forslag med fælles regler bliver en realitet.

Transportvirksomheder slår sig sammen i Randers

Danske Bank smider Post Nord på porten

Blue Water Shipping med millionkrav mod Odense Havn

Hvilelogi: Kolding kommune har et udestående med Lidl

Test: Vejen til grøn eksportkørsel

TEST af Iveco Stralis NP, den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel.

Minister åbner for ny tunnelforbindelse til Sverige

Online Avis Arkiv

Scania Danmark skal have ny direktør

Janko van der Baan takker af. Han afløses af svenskeren Markus Holm.

Ejere overvejer salg af Københavns Lufthavn

Mange flere lastbiler over Storebælt

SAWO indtager Thy

Hellere forbud mod campering

Flertal skærper kursen mod chauffør-campister

DTL-formanden: Det går godt i DTL

Her er Årets Transportvirksomhed 2017

Padborg Transportmesse blev en succes

Både arrangører og udstillere er godt tilfredse. Mange unge mødte op.

Næstved-vognmand ind i DTL bestyrelsen

Lars Andersen fra Næstved Vognmandsforening træder ind i DTLs bestyrelse, mens vognmand Steen Tofteng fra Kjøbenhavns Vognmandslaug måtte give stafetten videre.

Billedserie: Verdens største containerskibe

Havnedirektør tager roret hos HH Ferries Group

Hirtshals Havn vil have gang i godstrafikken

Så er der godstransportkonference igen

Kampvalg til DTLs bestyrelse i morgen

Noget i cloud’en – og noget på jorden

Vejdirektoratet tester motorvejene for selvkørende biler

Er de danske motorveje klar til at tage imod de første generationer af selvkørende biler? Det har Vejdirektoratet sat sig for at finde ud af

Vognmand køber både nyt og brugt

Silkevejen er genoplivet

Historisk møde mellem nord og syd

Danmarks Rederiforening bliver til Danske Rederier

En branche i benhård konkurrence

Scandlines transporterer mere gods

Dansk firma får bøde på 100.000 kr. for cabotage

Bedste resultat nogensinde

Unge får chancen i Padborg

Den danske handelsflåde vokser med 21 skibe på et år

Lastbil på larvefødder søger og redder på Svalbard

Sikkerhed i fokus på selvkørende skraldebiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dynamisk kvalitetsledelse i en autonom kultur

Prøv vores online fartskriver-simulator - Det er gratis

Det kører for DS Flexhal i Køge

Endnu en Erikkila Spartan travers fra Fyns Kran Udstyr – leveret til kunde

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Søndersø Entreprenør- & Vognmandsforretning A/S

Lukket grab GIE

Hvornår fik du sidst efterset dit faldsikringsudstyr?

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Vognmandsfirmaet Oluf Møller Poulsen kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 aks. 24t tipkærre fra Lastas

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Kim Christensen, Øland

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Åbent Hus

Eftersyn af løftegrej

Manglende læringsengagement kan koste din virksomhed penge

Solum Roskilde A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet maskinkærre fra Lastas

Kender du Lønguiden?

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Stykgodscentret Skive A/S

Skrotgrab

Klar til de tunge løft i et snuptag

På CERTEX-GH kraner er frekvensomformer standard

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 1...

A4 blindnitter til levering direkte fra lager

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Øen...

Universal grab

Send til en kollega

0.153