DTL får svar på tiltale fra vognmand i varebil

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

En 3.500 kg-vognmand tager til genmæle efter kritik fra DTL, der ønsker varebiler lagt ind under godskørselsloven.

DTL ønsker varebiler under 3500 kg lagt ind under godskørselsloven. Det fortalte DTLs chefjurist John Roy Vestenholm i et radiointerview i ErhvervsMagasinet, som udarbejdes af JP Radio i samarbejde med Transportmagasinet.

Interviewet har fået "Frasse" til at reagere i et debatindlæg på Transportmagasinet hjemmesiden hvor han spørger, om det er unfair konkurrence, social dumping eller misundelse, der får DTL til at reagere.

- Jeg har med stor interesse lyttet til interviewet med John Vestenholm, da jeg selv kører i 3500 kg varevogn.

Rystet over anklage om social dumping

- Jeg kan til dels godt følge problemstillingen om konkurrenceforvridning; men jeg er godt nok meget rystet over, at der bliver antydet at manglende vognmandstilladelse er grund til social dumping og underbetalt udenlandsk arbejdskraft!

- Jeg tilbringer selvsagt mange timer på vejen og ser derfor tit, at det ikke mindst er Danmarks to største transport- og logistikgiganter med udenlandske nummerplader på bilerne og udenlandske folk bag rattet, der begår den sociale dumping.

- De gør det selvfølgelig af økonomiske årsager, det vil sige lønforhold. Disse firmaer er da i hvert fald omfattet af godstransportlovgivningen, så jeg forstår ikke DTL’s egentlige anklage.

Ikke unfair

konkurrence

- Hvad konkurrenceforvridningen angår, må jeg lige minde om, at der er forskel på indtjeningen på en 3.500kg bil kontra én, der kan læsse mere. Netop grundet plads og vægtmangel.

- Hvis jeg for eksempel skulle lægges ind under en godstransportlovgivningen og betale de udgifter der hører til, kan jeg lige så godt lukke firmaet.

- Kunne det være, at DTL ved at stille et sådant lovforslag fik kontrol over et marked, som er knap så præget af stordrift? Transportgiganter der underbyder eller overtager konkurrenter har jo endnu ikke mulighed for i større grad at overskygge et marked, hvori der er frit spil, og hvor man kan komme billigt i gang.

- Hvis man vil social dumping til livs, synes jeg, at man skal gribe sagen anderledes an og ikke trække flere udgifter ned over de selvstændige erhvervsdrivende, for så bliver vi jo nødt til at spare andre steder.

Eftersom forsikringer, afgifter, brændstofregninger, værkstedsregninger og nye bilpriser ikke står til at ændre, men derimod kun stiger, vil det igen gå ud over sidste mand i fødekæden, det vil sige de ansatte og deres løn- og arbejdsforhold.

- Jeg håber der vil komme flere indlæg i denne debat, for vi bliver nødt til at få flere meninger i denne sag.

"Hvis man vil social dumping til livs, synes jeg, at man skal gribe sagen anderledes an og ikke trække flere udgifter ned over selvstændige erhvervsdrivende..."

Fra debatten på

www.transportmagasinet.dk


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kurator på Give Goodwind: - Det er brudt sammen

Der bliver hverken tale om en rekonstruktion eller et salg af den danske sværgodstransportør

100.000 tons salt til Aalborg Havn

Hvem dækker hvad, når det går galt til julefrokosten?

Torben Rafn forlader bestyrelse

Kalundborg Havn fjerner 16.800 m3 fra havnebassinnet

Blue Water overtager Bring-terminal

Overtager fisketerminal i Padborg fra den store norske transportør.

Rønne Havn ser langt ud i fremtiden – meget langt

Online Avis Arkiv

Buschauffør fra bremseulykke er blevet sigtet

Thortrans vil have fat i de private

Skibet er ladet med kartofler

Maersk Line køber Hamburg Süd

Danmark rejser straffesag mod Uber

Søren Skou forudsiger flere opkøb

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Flyttedag for store træer

Iveco-auktion sætter rekord

Auktionssalget af Ny Stralis XP All Blacks "Emotional Truck" og Magelys satte rekord med 230.000 Euro til fordel for UNICEF

Første Scania S-serie til Nordjylland

Den største model i Scanias nye serie leveres på fredag i Hjørring.

BMS nu også i højden i stormende kuling

BMS har sammen med Palfinger udviklet og idriftsat en lift, der kan hænge i 103 meters højde i stormende kuling

Thortrans fortsætter opkøbs-trend

Randers-virksomheden vil kunne tilbyde alt det, som markedet efterspørger

Udfaser fragt og fyrer hver tredje

Kranfirma klar med lynhurtig plug-and-play-kran

Karl Thygesen & Søn med mere end 60 år på bagen debuterer med mobil byggekran

Nye leveringer

Se et udpluk af, hvad vognmænd og entreprenører køber netop nu.

Limfjordstunnelen er fuld

Antallet af biler i Limfjordstunnelen har passeret den maksimale kapacitetsgrænse

Faldskærm og Volvo i usædvanligt parløb

VIDEO: I den seneste livetest trækker en Volvo FH en paraglider op ad et bjergpas i Kroatien i et præcisionsstunt, der aldrig er prøvet før

Færdselsstyrelsen advarer mod bremsefejl

Færdselsstyrelsen i topform

TIP Trailer Services på vej tilbage til toppen

Presenningen skal passe på ganske få centimeter

DSV Transport hjælper næste generation

Ny transportminister er ærke-liberal

Test: På tour med MANs 2017-nyheder

Store ambitioner hos nyt olieselskab

Spanien diskriminerer vognmænd

Fjernstyring af broer droppes

Kurator: - Give Goodwind er ikke løst med et snuptag

Ny regering uden overraskelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fremtidens smøreolie er lavet af gas

3 grunde til at benytte en professionel fotograf i julen

Bridon kvalitetsstålwirer hos Carl Stahl A/S

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 til Vognmandsforretningen Bjarne Madsen Give ApS

Nye opgaver - nye SAWO produkter

Ny entreprenør brochure

Det er ikke altid størrelsen…

BHC Transport ApS med en ny Kel-Berg/Faymonville 4 akslet maskintrailer med udtræk

Første foliering af en medbringertruck

Den stigende e-handel kan skabe øget aktivitet i transportbranchen i december

Bureau Veritas Danmark samler sine eksperter under samme tag

To komplette opbygninger til Knud Gade

Transportpaller i plast – til ethvert formål

Mon julemanden også har gang i ligeså specielle løsninger som vores riggerværksted i Odense?

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city-gardin trailer til Silkeborg Fragt ApS

”En fusion mellem så mange selskaber kræver et system, der kan strømline alle forretningsgange.”

Triplan etagedæk er nu MK-godkendt

Containerfragt uden fugtbeskadigelse af last

Levering af Danmarks første Scania S-serie

Ejler Chr. Knudsen A/S kan køre hjem til Holstebro med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

POWERTEX skraldetaljer har vokseværk og findes nu også i 9000 kg.

Spilder du og dine kolleger tid på dårlige møder? Sæt en stopper for det me...

Komplet opbygning til Thomas M. Olesen, Dybvad

Konisk palletank med lang levetid

2 nye Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johs. Sørensen & Sø...

Send til en kollega

0.204