DTL får svar på tiltale fra vognmand i varebil

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

En 3.500 kg-vognmand tager til genmæle efter kritik fra DTL, der ønsker varebiler lagt ind under godskørselsloven.

DTL ønsker varebiler under 3500 kg lagt ind under godskørselsloven. Det fortalte DTLs chefjurist John Roy Vestenholm i et radiointerview i ErhvervsMagasinet, som udarbejdes af JP Radio i samarbejde med Transportmagasinet.

Interviewet har fået "Frasse" til at reagere i et debatindlæg på Transportmagasinet hjemmesiden hvor han spørger, om det er unfair konkurrence, social dumping eller misundelse, der får DTL til at reagere.

- Jeg har med stor interesse lyttet til interviewet med John Vestenholm, da jeg selv kører i 3500 kg varevogn.

Rystet over anklage om social dumping

- Jeg kan til dels godt følge problemstillingen om konkurrenceforvridning; men jeg er godt nok meget rystet over, at der bliver antydet at manglende vognmandstilladelse er grund til social dumping og underbetalt udenlandsk arbejdskraft!

- Jeg tilbringer selvsagt mange timer på vejen og ser derfor tit, at det ikke mindst er Danmarks to største transport- og logistikgiganter med udenlandske nummerplader på bilerne og udenlandske folk bag rattet, der begår den sociale dumping.

- De gør det selvfølgelig af økonomiske årsager, det vil sige lønforhold. Disse firmaer er da i hvert fald omfattet af godstransportlovgivningen, så jeg forstår ikke DTL’s egentlige anklage.

Ikke unfair

konkurrence

- Hvad konkurrenceforvridningen angår, må jeg lige minde om, at der er forskel på indtjeningen på en 3.500kg bil kontra én, der kan læsse mere. Netop grundet plads og vægtmangel.

- Hvis jeg for eksempel skulle lægges ind under en godstransportlovgivningen og betale de udgifter der hører til, kan jeg lige så godt lukke firmaet.

- Kunne det være, at DTL ved at stille et sådant lovforslag fik kontrol over et marked, som er knap så præget af stordrift? Transportgiganter der underbyder eller overtager konkurrenter har jo endnu ikke mulighed for i større grad at overskygge et marked, hvori der er frit spil, og hvor man kan komme billigt i gang.

- Hvis man vil social dumping til livs, synes jeg, at man skal gribe sagen anderledes an og ikke trække flere udgifter ned over de selvstændige erhvervsdrivende, for så bliver vi jo nødt til at spare andre steder.

Eftersom forsikringer, afgifter, brændstofregninger, værkstedsregninger og nye bilpriser ikke står til at ændre, men derimod kun stiger, vil det igen gå ud over sidste mand i fødekæden, det vil sige de ansatte og deres løn- og arbejdsforhold.

- Jeg håber der vil komme flere indlæg i denne debat, for vi bliver nødt til at få flere meninger i denne sag.

"Hvis man vil social dumping til livs, synes jeg, at man skal gribe sagen anderledes an og ikke trække flere udgifter ned over selvstændige erhvervsdrivende..."

Fra debatten på

www.transportmagasinet.dk


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Her er finalisterne til Årets Transportvirksomhed

Video: 220 tons ovn transporteres gennem Fredericias gader

Irsk chauffør taget for fart-snyd

Portugisisk vognmand idømt stor bøde

390.000 kr. kostede det, da vognmand måtte stå til ansvar for sine ansattes systematiske snyd

Chauffører og forældre i strid om skolevej

Københavns Lufthavn vil fordoble sin fragtkapacitet

Online Avis Arkiv

Ny taxalov gav Uber dødsstødet

DSV tester hybridbiler i Sverige

Farlige situationer ved ramper skal løses

DTL: Varebilsudvalg er en syltekrukke

Stor tilfredshed med Transport 2017

Mere end 25.000 besøgende og over 300 udstillere gjorde Transport 2017 til et succes.

Sidste transportmesse for Betina Engholm

Fortsætter karrieren som chef for FDM Jyllandsringen.

Regeringen afskaffer hver femte fotovogn

Markant digital udvikling er på vej i transportbranchen

Ny rekord hos Aalborg Havn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Hanstholm Havn skyder konkurrence til 500 millioner i gang

Hanstholm Havn har netop udvalgt de fem konsortier, der får lov at udarbejde tilbud på den forestående udvidelse af havnen

Rekordstor transportmesse slog dørene op til forår

Transport 2017 åbnede torsdag i Herning med rekordmange udstillere og kåringen af Årets Varebil

Unge studerende kan udvikle transportbranchen

Tre nominerede til Årets Opbygning

Et modulbaseret lad, et køleanlæg på CO2 og to-i-en chassis kæmper om titlen som Årets Opbygning. Vinderen findes på

Vognmænd forventer fusioner – men ikke som deltagere

Innovative lastbilløsninger står i kø

For første gang i 10 år er alle de syv lastbilmærker samlet på Skandinaviens største transportmesse, Transport 2017. Hallerne med lastbiler bliver et festfyrværkeri af teknologiske nyheder.

Nemlig.com vil bringe pakker ud til danskerne

Erhvervsopråb: Skal vindmøllevingerne holde i nødsporene?

Skuffelse i grænselandet over tysk vejafgift

Rekordernes år for Esbjerg Havn

Give Sværgods-direktør om exit: Målet er nået

Grønlandske hytter stiller krav til logistikken

Mangeårig direktør forlader Nagel-Group

Årets transportmesse åbner i morgen

Rønne Havn leverer det bedste resultat nogensinde - igen

Debat: E45 løser ikke fremtidens trafikproblemer alene

Transportkøber stiller nye krav

Voksende e-handel gav mere at lave sidste år

Vi skruer ned for forventningerne

ITD: Tænk hele kæden ind i førerløs fremtid

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny funktionalitet fra Billy Regnskabsprogram

Præfabrikerede hytter til Grønland

Har du sat kryds i din kalender til temadagen sikkerhed i praksis?

Lemvigh-Müller implementerer stålsikkert ruteplanlægningssystem

Meldgaard Hydraulik siger TAK!

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Uno Transport A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet nedbygget sværlasttrailer fra Lastas

Trådløs overførsel af data på VEI vægte

Beskyt dine varer med bølgepap

De 10 bedste sprog at lære for virksomheder

Ses vi på Transport 2017 i dag?

Rygaard Transport & Logistic A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Klar til dag to...

CERTEX Danmark har etableret et strategisk samarbejde med GH Cranes, med hovedkontor i Spanien.

Overraskende mange besøgende på messestanden

Kemi Kick Off 2017

Integrationer gør dit administrative arbejde enklere

Papkasser der passer til dit behov

Nord-Vest Box IS kan køre hjem til Thisted med en ny Kel-Berg 3 aks. overføringsanhænger fra Lastas

Se nyhederne i vores udlejningsprogram

Vind Formel 1 billetter på Transport 2017 med Bell Add

90 tons løftekroge til horisontal håndtering af vindmølletårne

Nye produktbrochurer fra Triplan

Oplev Danmarks Sikreste Lastbil på Transport 2017

Kvalitets smøremidler til den tunge trafik

Send til en kollega

0.187