DTL får svar på tiltale fra vognmand i varebil

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

En 3.500 kg-vognmand tager til genmæle efter kritik fra DTL, der ønsker varebiler lagt ind under godskørselsloven.

DTL ønsker varebiler under 3500 kg lagt ind under godskørselsloven. Det fortalte DTLs chefjurist John Roy Vestenholm i et radiointerview i ErhvervsMagasinet, som udarbejdes af JP Radio i samarbejde med Transportmagasinet.

Interviewet har fået "Frasse" til at reagere i et debatindlæg på Transportmagasinet hjemmesiden hvor han spørger, om det er unfair konkurrence, social dumping eller misundelse, der får DTL til at reagere.

- Jeg har med stor interesse lyttet til interviewet med John Vestenholm, da jeg selv kører i 3500 kg varevogn.

Rystet over anklage om social dumping

- Jeg kan til dels godt følge problemstillingen om konkurrenceforvridning; men jeg er godt nok meget rystet over, at der bliver antydet at manglende vognmandstilladelse er grund til social dumping og underbetalt udenlandsk arbejdskraft!

- Jeg tilbringer selvsagt mange timer på vejen og ser derfor tit, at det ikke mindst er Danmarks to største transport- og logistikgiganter med udenlandske nummerplader på bilerne og udenlandske folk bag rattet, der begår den sociale dumping.

- De gør det selvfølgelig af økonomiske årsager, det vil sige lønforhold. Disse firmaer er da i hvert fald omfattet af godstransportlovgivningen, så jeg forstår ikke DTL’s egentlige anklage.

Ikke unfair

konkurrence

- Hvad konkurrenceforvridningen angår, må jeg lige minde om, at der er forskel på indtjeningen på en 3.500kg bil kontra én, der kan læsse mere. Netop grundet plads og vægtmangel.

- Hvis jeg for eksempel skulle lægges ind under en godstransportlovgivningen og betale de udgifter der hører til, kan jeg lige så godt lukke firmaet.

- Kunne det være, at DTL ved at stille et sådant lovforslag fik kontrol over et marked, som er knap så præget af stordrift? Transportgiganter der underbyder eller overtager konkurrenter har jo endnu ikke mulighed for i større grad at overskygge et marked, hvori der er frit spil, og hvor man kan komme billigt i gang.

- Hvis man vil social dumping til livs, synes jeg, at man skal gribe sagen anderledes an og ikke trække flere udgifter ned over de selvstændige erhvervsdrivende, for så bliver vi jo nødt til at spare andre steder.

Eftersom forsikringer, afgifter, brændstofregninger, værkstedsregninger og nye bilpriser ikke står til at ændre, men derimod kun stiger, vil det igen gå ud over sidste mand i fødekæden, det vil sige de ansatte og deres løn- og arbejdsforhold.

- Jeg håber der vil komme flere indlæg i denne debat, for vi bliver nødt til at få flere meninger i denne sag.

"Hvis man vil social dumping til livs, synes jeg, at man skal gribe sagen anderledes an og ikke trække flere udgifter ned over selvstændige erhvervsdrivende..."

Fra debatten på

www.transportmagasinet.dk


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Leman brøler videre

Leman er i vækst og trives i bedste velgående - ledelsen forventer, at virksomheden kommer ud med pæne regnskabstal for 2016.

Fjord Line har fået ny fragdirektør ombord

Claus Riis, Fjord Lines nye fragtdirektør, vil arbejde sammen med de store spillere på markedet

Politiet udskriver rekordmange fartbøder

Flere vognmænd tager lærlinge

Nyt fra Borgen

ITD: Teknologiske testcentre skaber vækst og viden

Scandlines ansætter ny driftschef

Online Avis Arkiv

Vognmandsfirma vandt landsdækkende DI-pris

Verdens første plastikvej

Speditørerne: Mindsteløn giver tusmørke

14 nye Volvoer til J. Nørgaard Petersen A/S

Fragtmandsvirksomheden J. Nørgaard Petersen i Tåstrup har investeret i 14 nye Volvo FM lastbiler, der er beregnet til regional, fjern og distributionskørsel

Chauffør fik hjælp til en hverdag uden smerter

Danskerne har den tredjelaveste arbejdstid i EU

Fordelsliste garanterer praktikpladser

EUC Lillebælt er med på listen over fordelsuddannelser, der i samarbejde med erhvervet garanterer 9 uf ad 10 elever en praktikplads

Det går godt hos Protruck

Elefantjagten er gået ind

Stort transportfirma taget for snyd

I december blev en af Motortransports underleverandører taget for manipulation med tachografen i Sverige

Hørkram vil have sunde chauffører

Sundhedstjek og nye vaner er kommet i fokus blandt en særligt sundhedsmæssigt udsat gruppe af medarbejdere: Nemlig lastbilchaufførerne

Politikere sætter Banedanmark under skærpet tilsyn

Nagel Liller A/S er en realitet

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har godkendt den nye joint-venture aftale mellem Nagel Danmark A/S, Liller Trans A/S og KK Logistic A/S

Flere 450’ere til fremadstormende vognmand

Seneste indkøbte Scania hos Kenneth Meilby fra Klarup ved Aalborg er super-økonomisk - og vognmanden vil ikke selv køre den

Tryghed og løn bliver temaer ved transportforhandlinger

DFDS vinder retssag mod medarbejderne

Ny dom fra Højesteret sikrer rederiernes rammevilkår, konkluderer Danmarks Rederiforening.

Flere virksomheder gik konkurs i 2016

Anklage: Postnord løndumper

”Tingenes internet” på vej i transportsektoren

Vognmandsfirma frifundet i svindelsag på grund af konkurs

Blue Water vinder kontrakt på tunge transporter

Forskere: Forsinkelse ikke nok til ny fjordforbindelse

Debat: Kommunale veje skal i fokus

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Rekordernes år for Thyborøn Havn

Millionbøde til vognmand

Ny leder af Scanias brugtvognsafdeling

Esig Transport skaber 10 nye arbejdspladser

Dieselbiler sviner 10 gange mere end busser og lastbiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Euromaskin har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet gardintrailer til Rogne Autoriserte Trafikkskule Norg

Originale Mercedes reservedele, direkte fra Tyskland

Kel-Berg 3 akslet kærre med alusider fra Lastas til M. Skaks Jensens Specialtransport

Kvalitet og stabilitet med lukkede Promens beholdere

Udstillingslokalet i vores afdeling i København har fået en make-over - se billederne

Originale Mercedes reservedele, direkte fra Tyskland

Lovpligtig overlastsikring og lastviserindikator ved samløft - monteret hos kunde

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Vognmand Niels Hansen A/S

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til K. Knudsen A/S

5 måder at øge operationel effektivitet og reducere omkostninger på

Gå-hjem-møde: IT- og Informationssikkerhed

Billy regnskabsprogram tilbyder en komplet års- og skatterapport

En modig og erfaren knægt fra Stenløse

Early Bird-rabatten til konferencen AUTODRIVE 2017 udløber 15. januar!

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægts tiptrailer 22 m3 leveret til Entreprenør Lars Kloster

Hør hvordan Schulstad og Returpack optimerer deres distribution og indsamling

2 x 144 mm grommetsling (WLL 599,9 T)

Lastas har leveret ny Kel-Berg 1 akslet city gardintrailer til Flemming Krogh A/S

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til S.J. Fragt A/S

Nitteteknik - Akkuværktøj til professionelle

HELLA TruckShow

Kurt Nielsen Transport kan køre hjem til Hårlev med en ny Kel-Berg 3 akslet...

Gratis App – Dokumentation og Data lige ved hånden

Sådan får I en papirløs arbejdsgang og en effektiv opfølgning på transporta...

Dieselmotorolien som holder lastvognene på vejen

Send til en kollega

0.187