23948sdkhjf

Veloplagt minister i Padborg

Magnus Heunicke var i hopla, da han slog et smut forbi Nagel Group i Padborg.
Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) har brugt hele torsdagen i Sønderjylland, hvor han blandt andet har besøgt en skole, været til Forskningens Døgn hos ITD, besigtiget en omdiskuteret rundkørsel og besøgt transportvirksomheden Nagel Group, der velvilligt slog dørene op.

Virksomhedsbesøget skulle give ministeren en praktisk indsigt i transportverdenen.

Samfundets maskinrum

Det var en imponeret minister, der blev vist rundt på Nagel-Groups store arealer og køleterminal.

- Det er helt utroligt det her, udbrød ministeren og pointerede, at hver eneste palle på køleterminalen repræsenterer en værdi og dermed er vigtig for samfundet. Vi er helt inde i samfundets maskinrum, slog Magnus Heunicke fast.

Samtidig blev der uddelt ministerielle roser for brugen af specialiseret arbejdskraft, og at det er med til at sikre den gode kvalitet, som kendetegner dansk transport.

Magnus Heunicke understregede, at det er vigtigt at fokusere på de 500 gode danske arbejdspladser (fordelt på 250 kontoransatte og 250 chauffører samt lagermedarbejdere) som Nagel Danmark har. Han konstaterede, at der er meget andet end chaufførjob i transporterhvervet.

- Vi kan og skal ikke konkurrere på lønninger, men må indse, at vi ikke kan følge med lønmæssigt med danske chauffører på de internationale ture, sagde ministeren, der samtidig slog på tromme for, at der ved nationale transporter naturligvis skal aflønnes efter danske forhold.

Tysk mindsteløn og cabotage

Diskussionen kom også omkring den nyligt indførte tyske mindsteløn. Her understregede Magnus Heunicke, at EU-landene generelt bør holde sig til at diktere løn- og ansættelsesforhold til virksomheder og ansatte i deres egne lande.

Adm. direktør Kim Gravesen fra Nagel Group Danmark kunne supplere med, at den tyske mindsteløn ikke er noget problem for dem, der arbejder fast i Tyskland; men ordningen er bureaukratisk og svær at håndtere, når den anvendes overfor lastbilchauffører, som slet ikke er ansat i Tyskland.

- Administrative ekstra byrder koster os penge hver eneste dag, siger han og uddyber, at skrækscenariet er, at alle europæiske lande begynder at lave særregler, da det for alvor vil true varernes frie bevægelighed i Europa.

Magnus Heunicke var enig i, at reglerne skal være lette at forstå og mulige at overholde i dagligdagen. Han lovede at arbejde for ens regler i Europa.

- Regler tolkes meget forskelligt i de forskellige lande, og det skal vi have stoppet. Det gælder også inden for cabotage-området, hvor der i høj grad tolkes forskelligt på tværs af landegrænserne.

Tilfreds vært

Efter ministeren var kørt videre til Aabenraa fortalte Kim Gravesen, at han bestemt var tilfreds med besøget.

- Vi kom meget godt omkring, og ministeren lyttede samt stillede meget relevante spørgsmål, så det har været rigtig fint.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.347