23948sdkhjf

Færre spor på Køge Bugt Motorvejen

Til september er der otte spor, men fra pinsen kun tre.
Arbejdet med at udbygge Køge Bugt Motorvejen fra 6 til 8 spor har stået på siden september 2012. Første etape som er strækningen Greve S til Solrød S er 8 km lang, og mangler kun det sidste lag asfalt og nye striber for at være helt færdig. Etape 2 er strækningen fra Solrød S til Køge, og den del af udbygningen er færdig i 2018.

- Vi glæder os til i efteråret, hvor slidlaget er lagt på 1. etape, og vi kan aflevere en 8-sporet motorvej til trafikanterne. Og en motorvej, hvor køreglæden er i top. Det skal være skidt før det bliver helt godt, så nu må trafikanterne hen over sommeren nøjes med 3 spor i hver retning, og dermed mere trængsel på strækningen, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet.

Vi snupper et kørespor
Arbejdet starter fredag den 22. maj om aftenen og vil stå på til slutningen af september måned. Hen over pinsen lægges trafikken om og der inddrages et spor i hver retning, så trafikanterne efter pinsen vil have 3 spor i hver retning. Hastigheden sættes til 80 km/t.

- Køge Bugt Motorvejen er en af Danmarks mest trafikerede veje, og mange pendlere er afhængige af ruten for at komme til og fra arbejde. Derfor er det vigtigt for os at holde så mange spor som muligt åbne. Kun i forbindelse med trafikomlægninger vil der i weekender være færre spor til trafikken, forklarer Robin Højen Madsen.

Trafikomlægningen sker i pinsen, fordi trafikken i weekender og på helligdage er mere jævnt fordelt over døgnet end på hverdage. Det giver samlet set færre køer.

I pinsen er der endnu et vejarbejde på Køge Bugt Motorvejen dog på 2. etape. Banedanmark skal have lavet en jernbaneunderføring cirka 400 meter nord for rampeanlæg 32 ved Lyngvej, Køge. Det betyder, at alle 6 spor skal lægges over i vejens østlige side altså ud mod vandet. Trafikken vil være placeret således frem til oktober, hvor alle 6 spor flyttes over i motorvejens vestlige side, så entreprenøren kan komme til at arbejde i modsatte side. Arbejdet med sporunderføringen vil vare frem til sommeren 2016.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.329