23948sdkhjf

DI: Ingen opbakning til mere klampning

Diskussionen om tilbageholdelse af trailer ved overtrædelse af godskørselsreglerne er fuldstændig overflødig, mener DI Transport.
Folketinget havde forleden 1. behandling af et beslutningsforslag, der skulle give mulighed for at tilbageholder både trækken lastbil og traileren med godset.

Folketinget behandlede forleden et beslutningsforslag fra Enhedslisten, der skulle gøre det muligt at tilbageholde hele det udenlandske køretøj indtil bøden var betalt. I dag har Politiet mulighed for at tilbageholde den trækkende enhed, dvs. der hvor førerhuset er, som sikkerhed indtil bøden er betalt, men det ønsker Enhedslisten udvidet til også at gælde traileren. Formålet skulle ifølge Enhedslisten være, at transportkøberen og speditøren også skulle straffes.

Forslaget blev afvist af ministeren og et bredt flertal i Folketinget, da der er store retssikkerhedsmæssige problemer med forslaget.

- Det her spørgsmål, altså om overholdelse af godskørselsreglerne, skal tages meget alvorligt, og det skal vi blive ved med. Men det skal selvfølgelig ske på en måde, som er ordentlig og rigtig, og hvor der ikke indføres noget, som har retssikkerhedsmæssige betænkeligheder, sagde transportminister Magnus Heunicke. Ministeren fortalte desuden, at politiet har oplyst at de nuværende regler er tilstrækkelige.

Også venstre afviste forslaget, som man mente var at skyde gråspurve med kanoner. Venstre henviste under debatten til, at der er allerede i dag et medvirkeansvar efter straffeloven.

- Der findes allerede de nødvendige redskaber, hvis den danske transportvirksomhed, speditør eller transportkøber reelt har haft indflydelse på forseelsen. De situationer, Enhedslisten rammer med det her forslag, er altså de situationer, hvor den danske transportkøber ikke har haft nogen indflydelse på de begåede forseelser, forklarede Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

DI Transport afviser også forslaget, som man vurderer er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt. Som eksempel vil en dansk transportvirksomhed, der hyrer en underleverandør, få tilbageholdt sit gods eller sin trailer for overtrædelser af køre- hviletid, der er sket op til 28 dage før kontroltidspunktet og længe før man har entreret med den pågældende vognmand.

- Forslaget er overflødigt. Målet med tilbageholdelsen er at sikre at bøderne bliver betalt. Her er den trækkende enhed fuldt ud tilstrækkelig som sikkerhed. Hvis transportkøber er skyldig i ulovligheder i den forbindelse, så har man allerede i dag et medvirkeansvar, siger chefkonsulent Rune Noack, DI Transport
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187