Danmark fortsat blandt verdens største søfartsnationer

| Af Kamilla B. Hansen | Tip redaktionen om en historie

Danske rederier kom godt ud af 2014 til trods for meget svære markedsvilkår, mens 2015 er blevet indledt med de dårligste fragtrater nogensinde, viser ny publikation fra Rederiforeningen.

Rederiforeningen har offentliggjort den halvårlige publikation Skibsfarten i tal, som bl.a. viser udviklingen i den danske flåde.

Frisk eksportstatistik belyser danske rederiers virkeområde
Danmarks Rederiforening har i samarbejde med medlemmerne indsamlet nye eksportdata, som belyser hvor i verden danske rederier gør sine forretninger. Hidtidige data har været begrænset af at skulle følge pengestrømme. Men i en globaliseret verden hvor selskaber ofte gør brug af udenlandske bankers tjenester er dette ikke længere en hensigtsmæssig metode til opgørelse af danske rederiers virkeområde.

Rederiforeningen har indsamlet eksportdata, der tilsammen udgør ca. 85 % af den samlede valutaindsejling i 2013. Kombineret med regnskabstal og eksportindberetninger har det været muligt at konstruere et mere præcist billede af danske rederiers virkeområde. Den nye eksportstatistik vil fremadrettet blive opdateret én gang årligt i maj-udgaven af Skibsfarten i tal, og med ét års forsinkelse.

Danmark fortsat blandt verdens største søfartsnationer
De lave fragtrater har betydet, at danske rederier i flere tilfælde ikke har fornyet eller har opsagt timecharteraftaler på skibe. Derfor har der det seneste års tid været en nedgang i den samlede opererede tonnage i Danmark, hvilket er et udtryk for, at danske rederier tilpasser sig den nye økonomiske virkelighed og maksimerer driftsresultaterne. Ikke desto mindre ligger Danmark fortsat på 8.-pladsen over de største søfartsnationer målt ud fra opereret tonnage og kontrollerer 4,11 % af den samlede handelsflåde på tværs af segmenter.

Læs også: Hovedoverenskomster på plads

Set i forhold til Norge og Sverige har den danske handelsflåde udviklet sig meget positivt i relative termer. Dette skyldes ikke mindst nettolønsordningen i DIS, der sikrer danske rederier konkurrencedygtige rammevilkår set i et internationalt perspektiv. Den positive udvikling gælder også i et større internationalt perspektiv jf. figur på side 10.

Stærk dollar er godt for rederierne
Valutaindsejlingen satte i 2014 ny rekord med 205 mia. kr., hvilket var en stigning på ca. 2 %. Valutaindsejlingen påvirkes af tre faktorer: godsmængder, fragtrater og dollarkursen. Den internationale handel steg ifølge IMF 3,4 % i 2014, men de lave fragtrater udhulede indtjeningen til rederierne. Den stærke dollarkurs var derfor rigtig gode nyheder for danske rederier, da langt de fleste transporter afregnes i amerikanske dollars.

Den høje dollarkurs slog først igennem i andet halvår i 2014, men har båret momentum med sig videre til 2015, hvor rederiernes forventes at kunne nyde godt af denne hele året. Endvidere forudsiger IMF en vækst i international handel på 3,7 % i 2015, hvilket tegner godt for den danske valutaindsejling i 2015.
Mere om: Rederiforeningen


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Blue Water Shipping i nyt angreb mod Odense Havn

Nyt kapitel i kranstrid. Blue Water Shipping klager til Konkurrencestyrelsen over Lindø Port of Odense

Brud i it-systemerne hos Mærsk er ved at være helet

It-systemerne hos A.P. Møller-Mærsk er tæt på at være tilbage ved fuld kraft, siger kommunikationschef.

Molslinjen skummer fløden fra bilkøer

Ikke alle er trætte af de pakkede fynske motorveje.

Mærsk lider stadig under hackerangreb efter ti dage

Super-studerende vinder logistikpris

Københavns Lufthavn: Ny grænsekontrol vil koste os 700 millioner

Hundested Havn har fordoblet

Online Avis Arkiv

Molslinjen er uden en af sine største færger det meste af sommeren

Regeringen fremlægger ny strategi for luftfarten i Danmark

50 millioner til Frederikshavns nye transportkorridor

Mærsk ved at være i omdrejninger igen

70 tons nyt maskineri midt i gigantisk havneudvidelse

Frederikshavn Havn får for en halv milliard nye muligheder og en ny materialehåndteringsmaskine

Maersk Line: Vi kan modtage ordrer igen

Medie: Indisk Mærsk-havn totalt lammet af hackerangreb

It-ekspert kalder hackerangreb på Mærsk for amatøragtigt

Stort cyberangreb rammer Mærsk-koncernen

Der er problemer med it-systemerne hos Mærsk. Nedbruddet har ramt flere forskellige kontorer og afdelinger.

Nyt firma for vejhjælp

18 stationsejere fra SOS Dansk Autohjælp starter for sig selv.

Tunnel mellem Helsingør og Helsingborg kan være på vej

Ny færge giver plads til de lange

Molslinjen har designet sin nyeste superfærge med tanke på lastbiler. Det giver plads til, at de helt lange modulvogntog kan køre forlæns ind og forlæns ud

Største godsmængde nogensinde i en dansk havn

Esbjerg Havn på vej med kæmpe udvidelse

Esbjerg Havn undersøger muligheden for at udvide med 975.000 m2 frem mod 2030

RAL: Grønland vinder 80 millioner med Aarhus

Blue Water vinder logistikkontrakt til 300 millioner

3F: Sådan behandler man ikke mennesker

Aalborg Havn truer RAL med kæmpe erstatningskrav

Molslinjen fem måneder om at flytte 459.708 biler

Bombealarm på Mærsk-skib viste sig at være ubegrundet

Travl fiskerihavn ser frem til udvidelse

Holstebro-Struer Havn vil hente nye godstyper

Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

Speditører bekymret over tysk forbud mod hvil i bilen

Transport er tynget af papir

Lastbiltrafik på havnen beskyttes i ny planlov

Kommune overtager driften af Assens Havn

Faglig voldgift skaber klarhed om regler ved opsigelse

To sigtet på grundstødt tørlastskib

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvorfor ikke hjemtage din leasingbil fra Tyskland? - Vi klarer alt for dig.

CO2 neutralt website

Mangler I overblik over jeres udstyr?

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Morsings En3prenørkørsel ApS

Træt af bunker med surringsbånd?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 til Vognmandsfirmaet Jepsen & Fredsholm ApS

Constructor præsenterer verdensnyhed på HI-messen

Vognmand Viggo Jespersen kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet nedbygget sværlasttrailer

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Håndterer du ofte køreplader som vognmand Finn Levå på billedet her?

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Rømers Maskinstation og Vognmandsforretning

Foretager du de rigtige kreditbeslutninger?

Ny flot Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truckbeslag til Mollerup Mølle A/S

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

Vejesystem HelperX

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Mange hundrede strømmer til ny, intelligent platform

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 til KD Transport Fur ApS

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Vejesystem Millennium5

Kran og Hejs med fart på

Tyveri- og terrorsikring til lastbiler og busser.

Fredsø vognmandsforretning ApS kan køre hjem med to nye Kel-Berg 3 akslet o...

Der findes danske systuer endnu

Send til en kollega

0.279