23948sdkhjf

Jernbanekontrakt på 2,8 milliarder

Kontrakt om elektrificering af 300 km jernbane frem mod 2026 gik til kendt samarbejdspartner.
Banedanmark underskrev fredag kontrakt om elektrificering af størstedelen af det danske jernbanenet med konsortiet Aarsleff-Siemens.

Kontrakten har en samlet pris på 2,8 milliarder kroner. Som del af kontrakten er der mulighed for at indgå yderligere aftale om en række optioner. Samtidig med selve elektrificeringen udfører Banedanmark en lang række større forberedende arbejder herunder ombygninger af flere hundrede broer rundt om i Danmark som del af det samlede elektrificeringsprogram.

- Vi ser frem til sammen med Aarsleff-Siemens at elektrificere yderligere 1300 km af den danske jernbane. Den kommende elektrificering af en lang række strækninger rundt om i landet er en af de centrale dele i hele arbejdet med at skabe fremtidens jernbane og vil både give passagererne kortere rejsetider og jernbanen en grønnere profil, udtaler Jesper Hansen, administrerende direktør i Banedanmark i en pressemeddelelse.

Kontrakten med Aarsleff-Siemens handler både om elektrificeringen og den senere drift, og aftalen indeholder en jævnt fordelt udrulningsplan af alle de besluttede strækninger. Samtidig giver kontrakten mulighed for at sikre den optimale koordination med de mange øvrige store projekter, bl.a. Signalprogrammet, Ringsted-Femern og hastighedsopgraderinger i forhold til Timemodellen, hvilket kan være med til at sikre færrest mulige gener, påpeger Banedanmark.

Der er tale om både kendte og erfarne samarbejdspartnere. Aarsleff har i mange år arbejdet på jernbanen med forskellige anlægsprojekter, og Siemens leverer det nye CTBC signalsystem til S-banen, så det er partnere, Banedanmark har et godt kendskab til fra vores andre projekter.

Fakta: Banedanmarks Elektrificeringsprogram og kontrakten med Aarsleff-Siemens
I alt skal 1300 km jernbane elektrificeres frem mod 2026. Dette indebærer ud over selve udrulningen af elektrificeringen også en række ændringer af infrastrukturen, bl.a. ombygning af broer for at sikre plads til køreledninger under dem, immunisering af andre installationer overfor elektrificering, rydning af vegetation langs jernbanen m.m.
Kontrakten med Aarsleff-Siemens omfatter elektrificering af alle de politisk besluttede strækninger. Den første strækning, der bliver elektrificeret, er den 57 km lange strækning mellem Esbjerg-Lunderskov. Efterfølgende følger strækningerne Køge Nord-Næstved, København-Ringsted, Ringsted-Holeby, Roskilde-Kalundborg, Fredericia-Aarhus, Aarhus-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn og Vejle-Struer.
Herudover indgår der i kontrakten option på elektrificering af yderligere strækninger bl.a. Vestfyn, Vejlefjord broen, Hovedgård-Hasselager.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.453