23948sdkhjf

Færre lastbiler flytter det samme som før

Finanskrisen har gjort transportbranchen bedre til at udnytte kapaciteten
Færre lastbiler og færre chaufører fragter i dag den samme mængde gods rundt i Danmark som før finanskrisen. Den bedre udnyttelse af kapaciteten smitter også af på både humør og indtjening i branchen. Det skriver finans.dk.

85 pct. af medlemmerne under ITD havde overskud i 2014. Året før var tallet kun 74 pct.

- Det gik nok for stærkt op til finanskrisen. Vi var ikke dygtige nok til at udnytte kapaciteten, men det har krisen lært os, og derfor ser vi nu meget optimistisk på fremtiden, siger Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør hos ITD.

- Nu formår vi at fylde lastbilerne bedre op. I den indenlandske kørsel har vi nogenlunde formået at bevare antallet af chaufførjob, men vi er ramt på eksportsiden. Heldigvis har vi så kunnet skabe nogle flere job på kontorerne med eksempelvis ansættelse af flere speditører, forklarer Jacob Chr. Nielsen.

Som en følge af finanskrisen forsvandt omkring en fjerdedel af kapaciteten, mens siden 2010 har godsmængden været stigende, og branchedirektøren tror på, at det vil fortsætte.

- Den store udfordring er væksten i Europa. For at være klar, når den for alvor slår igennem, er det nødvendigt, at vi kan udnytte lastbilerne endnu bedre med mere vægt og gøre mere brug af modulvogntogene. Det stiller store krav til infrastrukturen ikke kun herhjemme, men over hele Europa. Det er nødvendigt med nem adgang til havne og terminaler, fordi meget gods skal omlades til og fra jernbane og skibe, siger Jacob Chr. Nielsen.

ITDs grænsetælling viser i øvrigt, at der i årets første kvartal hver dag kørte 5.260 ind over de danske grænser. Det er det højeste antal, siden ITD begyndte sine trafiktællinger i 2003. Det er samtidig 1.000 lastbiler mere hver dag i forhold til kriseåret 2009.

2 af 3 lastbiltransporter ind i Danmark sker med udenlandske lastbiler, og det understreger for Jacob Chr. Nielsen, at de danske vognmænd skal kæmpe hårdt for markedsandele uden for Danmark.

Grænsetællingen viser også, at næsten 6 af 10 lastbiler (58 pct.) kører over den dansk-tyske grænse i Sønderjylland. 20 pct. sker over Øresund, 13 pct. via Femern Bælt og 9 pct. ind i Nordjylland.
Læs mere om: ITD
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143