23948sdkhjf

Ministeren ser på ny trailerkombination

Både transportbranchen og leverandør ønsker at få gjort ”2 Connect” lovlig.
Ni måneders lobby-arbejde for transportfirmaet Anco Trans kulminerede i går, da transportminister Hans Chr. Schmidt sagde ”ja” en demonstration af en ny trailer-kombination, der gør det muligt at køre med to 20 fods containere uden at overskride de gældende vægte og dimensioner.

Der er tale om et hollandsk system - ”2 Connect” fra Broshuis - som kører i bedste velgående i Holland og Tyskland. Kombinationen er ulovlig i Danmark af tekniske årsager, og det ærgrer transportfirmaet Anco Trans, som kører med trailerne i i Tyskland med både økonomiske og miljømæssige fordele.

- Vi har brugt rigtig lang tid på at påvirke myndighederne, fortæller direktør Anne Kathrine Steenbjerge fra AncoTrans. Vi har fået COWI til at udarbejde en rapport, vi har snakket med Politiet, Trafikstyrelsen, og vi har inddraget vores brancheorganisation., ITD.

- Nu håber vi, at der kommer gang i sagen med ministerens interesse for sagen.

Problemerne

I Danmark er der problemer med bruge kombinationen, som udover en trækker består af to trailere/kærrer med henholdsvis to og tre aksler.

* Et af problemerne er afstanden fra King Pin på trækkeren til forreste aksel på traileren. Det kan klares ved at rykke King Pin længere frem.

* Et andet problem er, at de to trailere/kærrer har fem aksler.

Tre nummerplader

Endelig skal trailer/kærre indregistreres som selvstændige vogne og have egne nummerplader. Og når de er koblet sammen, er der i princippet tale om et ”nyt” køretøj, som skal have sin egen nummerplade.

Altså skal der være tre nummerplader for at køre med den pågældende kombination herhjemme, og det er ikke lovligt i Danmark.

Positiv minister

Transportministeren mente, at der nok skulle kunne findes en løsning på problemerne.

- Vi har vi set systemet og talt med de involverede parter. Nu skal Trafikstyrelsen se på sagen. Mon ikke vi finder en løsning?

Fra Trafikstyrelsen deltog Henrik Wranér også i demonstrationen. Han er også indstillet på at se på kombinationen og medvirke til at få klaret de tekniske problemer.

- Udover udfordringerne med King Pin og antallet af aksler, skal vi også se nærmere på forholdene omkring visse danske broer, sagde han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.222