23948sdkhjf

DSV takker nej til opkøb

Den store transportkoncern kunne have brugt store beløb at købe op i branchen, men modsat konkurrenterne har man ikke ladet sig friste
Seks af DSV’s store konkurrenter har i 2015 været på opkøbstogt, mens det danske transport- og logistikselskab har holdt sig på sidelinjen.

De manglende opkøb skyldes ikke manglende interesse eller manglende henvendelser, men at DSV har sagt nej til muligheder, som konkurrenterne har grebet. Det skyldes både høje priser og dårlige match, fortæller DSV’s topchef.

Det skriver finans.dk.

- Der har været seks større transaktioner i år – vi har kendt til alle cases. De er blevet præsenteret for os. Vi har overvejet alle og sagt, at de er ikke interessante for DSV af den ene eller anden grund, siger DSV’s CEO Jens Bjørn Andersen på selskabets første kapitalmarkedsdag i fire år.

Det mest bemærkelsesværdige opkøb i transportbranchen i år er Fedex’ opkøb af hollandske TNT, der leverer pakker hele vejen ud til husstande. Det er et marked, som vokser voldsomt, fordi der købes ind som aldrig før på internettet.

Men det er ikke et marked, som DSV har planer om at gå ind på, fortæller Søren Schmidt, CEO for DSV Road.

- Måske misser vi noget af væksten. Men hvis vi skal opbygge en infrastruktur for at konkurrere, er vi allerede mange år bagefter. Det vil være en kamp, vi ikke kan vinde. Vi vil hellere være mellemmand og lægge leveringen af pakker til husstande ud til underleverandører, siger Søren Schmidt.

Han frygter ikke, at selskabet mister kunder af den grund. For de største konkurrenter fokuserer mest på de største kunder, og derfor kan DSV udnytte sin størrelse, lyder det fra DSV’s topchef.

- Vi har et supergodt spot og synes, at vi har det bedste fra begge verdener. Vi er blevet store, vi har et stort netværk, og så kan vi det samme som mindre selskaber, siger CEO Jens Bjørn Andersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112