23948sdkhjf

Udenlandsk chauffør: Danske vognmænd er nogle røvhuller

Forholdene er ikke gode for de mange udenlandske chauffører, der kører i Danmark - og det får vreden og frustrationen frem
Østeuropæiske chauffører, der bor i førerhuset i månedsvis, får dummebøder for buler i lastbilen, dumpingløn, dåsemad over camping-gasblus i anhængeren og tøjvask i håndvasken på offentlige toiletter.

Det var noget af det, der mødte en international delegation, der netop har afsluttet en rundtur på 12 dage. Delegationen besøgte 58 danske rastepladser, kørte 3.000 kilometer og var i kontakt med omkring 400 chauffører fra Østeuropa.

Det skriver Fagbladet 3F.

Harald Fabricius, formand for Godschaufførernes Landsklub, var med hele vejen. Han er rystet over chaufførernes elendige forhold.

- Vi vil gerne i kontakt med chaufførerne og informere dem. Vi er nødt til at møde dem, hvor de er. Det er ikke på cafeterier, men på rastepladserne, hvor de kan leve for ingenting. siger Harald Fabricius.

Formålet med turen var primært at afdække bulgarske, rumænske og makedonske chaufførers arbejdsvilkår i international transport. Det foregik ved hjælp af spørgeskemaer til de enkelte chauffører, der også blev informeret om danske love og regler om blandt andet weekendhvil.

På lastbilrastepladsen på Skandinavisk Transport Center i Køge er der samlet et større antal lastbiler fra Østeuropa. En rumænsk chauffør, der ikke ønsker sit navn frem af frygt for fyring, raser mod de danske arbejdsgivere.

- Livet som chauffør på den her måde er noget lort, og de danske vognmænd er nogle røvhuller. Det handler kun om at spare penge. De er ligeglade med os. Vi arbejder mange timer til alt for lav løn. Jeg ser kun min kone og mine børn to gange om året. Men hvad skal jeg gøre? siger den 59-årige chauffør, der har kørt lastbil hele livet, til Fagbladet 3F.

Harald Fabricius peger på, at noget af det mest skræmmende er, at man ikke kan regne med nummerpladerne på lastbilerne. Rumænske chauffører findes i stort tal i både polske, danske og slovakiske lastbiler. De bulgarske lastbiler havde oftere en makedonsk chauffør end en bulgarsk bag rattet – og lønnen er i bund.

- Den typiske løn for kørsel i Danmark svinger mellem 500 euro om måneden op til cirka 2.000 euro inklusiv diæter, siger han og peger på, at stort set ingen kører lastbil i eget hjemland eller i det land, lastbilen er registreret i.

Det gælder også en makedonsk chauffør på rastepladsen, der heller ikke ønsker sit navn frem.

- Vi vil alle sammen gerne have bedre forhold og et bedre liv på vejene med mere sikkerhed. Jeg savner min kone og mine to børn på 11 og 9 år hele tiden, siger han.
Læs mere om: 3F
Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205