23948sdkhjf

Forandringsparat direktør er fyldt 50 år

Claus Lassen, direktør for DHL Express, elsker udfordringer. Han runder et halvskarpt hjørne i fuld fart.
Når man er åben over for forandringer, dukker mulighederne op. Det kan DHL Express’ direktør Claus Lassen skrive under på.

Han gik fra at være selvstændig i et mediefirma til en direktørstol i det verdensomspændende kurerfirma DHL Express tilbage i 2007. Mediefirmaet var en god forretning, men det kunne ikke blive stort nok - og Claus Lassen have appetit på hele verdenen.

I kurerfirmaet fik han ansvaret for at udvikle salgsstrategier og opbygge kundeserviceafdelinger i flere end 20 lande i Syd- og Østeuropa. Det lykkedes i den grad. Hans indsats var medvirkende til, at de pågældende markeder voksede med 30-40 procent i den periode.

Herefter fulgte halvandet år som Area Director for Syd- og Østeuropa, hvor Claus Lassen blandt andet havde ansvaret for, at samtlige medarbejdere deltog i DHL’s træningsprogram: Certified International Specialist.

Træningsprogrammet har til formål at sikre, at alle medarbejdere forstår, hvordan de kan skabe værdi for kunderne. Desuden er programmet velegnet til at skabe en stærk korpsånd i kurerfirmaet.

Det skulle vise sig, at være den helt rigtige byggesten i Claus Lassens karriere. For kort tid efter fik han til opgave at lave en komplet turnaround i DHL Express’ danske afdeling.

Alle på skolebænken

Den danske afdeling havde under en længere årrække haft flere forskellige direktører. Både medarbejdere og kunder var utilfredse og svære at fastholde.

Claus Lassen satte det derfor som en præmis, at alle firmaets medarbejdere skulle på skolebænken for at tillære sig firmaets værdier og for at skabe en stærk kultur i organisationen, hvor alle bakker op om alle og hjælper hvor de kan.

Helt konkret lærte han medarbejderne at fokusere på kundernes bedste i stedet for firmaets interne processer. Han stillede spørgsmål som: Hvordan kan vi sikre, at vores kunder får en bedre og mere ensartet service hos os? Hvordan kan vi bedst opbygge medarbejdernes kompetencer? Hvordan sikrer vi, at alle møder gladere på arbejde og laver færre fejl?

Investeringer i infrasrtuktur

Foruden det omfattende kulturprogram satte han gang i investeringerne i infrastrukturen.

Resultaterne taler for sig selv: DHL Express er blevet en velsmurt maskine, hvor kundeloyaliteten og medarbejderglæden er kommet tilbage.

Han har også minimeret afstanden mellem top og bund i organisationen og det har alt sammen givet pote.

Ser man på erhvervslivets popularitetsmålingerne får DHL Express de bedste ratings af alle de internationale kurerfirmaer.

Spørger man Claus Lassen, hvad der tiltrækker ham ved logistikbranchen er svaret, at hver dag er forskellig.

- Transportbranchen bliver konstant udfordret. Nethandlen har fået markedet til at eksplodere og efterspørge nye leveringsmuligheder.

- Virksomhederne kræver tidsmæssigt meget præcise leveringer tidligt på dagen.

Det er de konstante forandringer, der får Claus Lassen til at trives.

Mens der er forandringer på arbejdet, er privatlivet til gengæld mere stabilt. Han har kendt sin hustru i 26 år og de har været gift i 23 af dem. Golfhandicappet er gennem årene filet ned til blot 9,8.

Artiklen er en del af temaet Portræt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125