23948sdkhjf

Elith Andersens to nye Volvo'er

BILLED-SERIE: Den nordsjællandske vognmand sværger til Volvo - og DTL.
- Jeg er jo DTL-mand, så jeg var lige ved at sætte DTL-logo'er på bilen. Men det blev der ikke rigtig tid til.

Sådan siger vognmand Elith Andersen fra St. Lyngby ved Græsted.

Han har fået leveret to nye Volvo FM-lastbiler hos Volvo Truck Center i Hillerød i sidste uge. En til sig selv, og en til nevøen Daniel, som har kørt for ham i 10 år. Det er ikke fordi han udvider forretningen. De to nye biler erstatter to gamle.

- Bilerne er er ens - bortset fra bagruden, siger Elith Andersen, som gerne vil have dagslyset ind i kabinen, men det vil Daniel ikke. Han vil have lukket førerhuset af.

Vognmanden har fulgt arbejdet tæt med bilerne, lige siden de kom fra Sverige som rene chassis'er. De er været hos SAWO i Herlev for at blive bygget op. De har været forbi maleren. Og så har de været hos Volvo for at blive klargjort.

- Det har vel taget et halvt år tid, siger Elith Andersen. Jeg underskrev kontrakten med Volvo for snart et år siden; men jeg begyndte allerede snakke med Volvo om det for halvandet år siden. Det tager tid sådan noget. Vi skal også vente på, at de kommer fra Sverige.

Førerhuset var leveret i den mørkegrønne farve fra fabrikken. Chassiset blevet malet herhjemme. Det samme er den lysegrønne kant. Og ikke mindst Volvo-logoet. Herom fortæller vognmanden:

- Jeg fandt logo'et på nettet. Det er det allerførste Volvo-logo, og det synes jeg var sjovt. Jeg har besluttet at gøre det selv. Det er ikke noget, som Volvo har været inde over.

Transportmagasinet: Hvorfor står der Haahr på førerhusets tag? Er det reklame for din brændstofleverandør?

- Nej, det er mit mellemnavn. Det stammer fra min mor, som kommer Vestjylland. Her er Haahr en temmelig stor slægt, som også omfatter Haahr Benzins grundlægger. Han er min mors fætter, men jeg har aldrig mødt ham, siger Elith Haahr Andersen.

Glad for de tekniske finesser

Vognmanden har også valgt Dynamic Steering. Det gør lastbilen lettere at styre end en personbil. Der køleskab og varme - også i sæderne.

Elith Andersen er specielt glad for de tekniske finesserne med hensyn til kranbetjeningen. Kranen, ladet og kærren, som skal spændes efter, kan styres med fjernbetjeningen.

- Det er rigtig behageligt, at jeg kan stå udenfor og tippe, åbne siderne og bagsmækkene med fjernbetjeningen. Jeg kan også trække containere af og på ved med kranens fjernbetjening.

Vognmanden har også fået indrettet en lille platform bag førerhuset, som han kan bruge, når kranen er pakket ud. Der er cyklistkamera i højre side, lastkamera i toppen og et bakkamera bagerst. Endelig er der svenskerbagsmæk, som kan trækkes ud, når der skulle være brug for en længere ladlængde.

Var klar til kroghejs, men endte med at købe wirehejs

Bilen er valgt med wirehejs, men egentlig var Elith Andersen klar til at købe kroghejs; men han sidetipper en del - og det kan man ikke med et kroghejs.

Dette er blot nogle af de detaljer, som Elith Andersen valgte, da han i januar sad og forhandlede med salgschef Marcel.

- Da jeg skulle vælge bil, var der 4.000 punkter, jeg kunne til- og fravælge. Det er jo med til at sikre, at man får en bil, som man gerne vil have, siger den altid glade og positive vognmand, hvis motto er: "Smil til verden, så smiler den igen!"


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111