23948sdkhjf

Kvinden, som vil være vognmand

Rikke Andersen satser på at blive tredje generation i sin fars vognmandsforretning.
Den 28-årige kvindelige lastbilchauffør Rikke Andersen har en realistisk drøm om at etablere sig som selvstændig vognmand. Helst som 3. generation i sin fars vognmandsforretning, hvor hun har været med ude at køre lastbil, siden hun var helt lille.

Foreløbig må hun dog væbne sig med lidt tålmodighed. Hendes far er kun 57 år og har ingen aktuelle planer om at gå på tidlig pension i vognmandsforretningen, som han overtog efter sin far.

Alligevel ligger det i kortene, at Rikke Andersen om få år kan skrive vognmand på visitkortet. Måske bliver det i begyndelsen kun med en enkelt af firmaets fem lastbiler. Under alle omstændigheder bliver der tale om en glidende overgang. Og det er hun helt indstillet på.

Hun får næppe konkurrence til vognmandstitlen fra sin storesøster, som er pædagog og uden den helt store interesse for lastbiler.

Foretrækker mandehørm

Indtil videre fortsætter Rikke Andersen sit gode job som lastbilchauffører hos K. Hansens Transport A/S i Vejen. Hun er en af de tre kvindelige chauffører, som i det daglige arbejder sammen med et halvt hundrede mandlige chauffører, og det foregår trods mandedominansen på en fornuftig måde.

- Vi har jo selv valgt at arbejde i en mandeverden, hvor tonen kan være lidt rå. Men hellere ægte mandehørm end en gang kunstig pigefnidder, siger Rikke Andersen, som efter en højere handelseksamen fra Kolding Handelsskole begyndte en to og et halvt års uddannelse som lastbilchauffør hos K. Hansens Transport. Det sidste halve år fik hun godskrevet på grund af HHT-eksamen.

- Desværre bliver kvindelige chauffører ikke altid bedømt på deres faglige evner. Nogle halvgamle mænd har stadig den forkvaklede opfattelse af, at kvinder ikke kan køre lastbil. Det gælder også enkelte i kundekredsen.

Ingen specielle hensyn

Sammen med kærestens Ebbe har hun en lille dreng Silas på knapt to år. Da familielivet også skal fungere, er der fundet en fornuftig løsning, hvor hun dagligt arbejder fra kl. 7 til 15. Så har hun tid til både at sidde bag rattet i en lastbil og til at passe og være sammen med barn og kæreste.

- Der skal ikke tages specielle hensyn til kvindelige lastbilchauffører. Vi skal bare de samme muligheder som vores mandlige kolleger. Ellers bliver det endnu vanskelige at få kvinder ind i transporterhvervet, siger Rikke Andersen.

I forvejen ser det ikke for godt ud. Andelen af kvindelige chauffører har længe ligget på omkring en procent. Desværre med en faldende tendens. Kvindelige lastbilchauffører er for alvor blevet en mangelvare.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125