23948sdkhjf

Chefen kan straffes, hvis chaufføren sløser med takografen

Det er virksomhedens ansvar, at chaufførerne er uddannet til at bruge takografen korrekt
Transportvirksomhederne skal sikre, at chaufførerne er uddannet til at bruge takografen. Og virksomhederne skal regelmæssigt kontrollere, at chaufførerne anvender takografen korrekt. Hvis ikke det sker, vil der falde en straf, fremgår det af ændringer i bekendtgørelsen, som Trafik- og Byggestyrelsen netop har sendt i høring.

Ændringerne kommer, fordi forordningen om takografer inden for vejtransport er blevet vedtaget i EU. Ændringerne skal træde i kraft fra 2. marts 2016.

- Det har ikke tidligere været muligt at straffe virksomheder, der ikke har instrueret deres medarbejdere korrekt. Det har heller ikke tidligere stået klart, at man skal kontrollere, at chaufføren anvender takografen korrekt, selvom virksomhederne hele tiden har været omfattet af bestemmelserne om objektivt ansvar i forbindelse med fejlbetjening af takografen, siger chefkonsulent i ATL Bent Bejstrup.

Ifølge Trafik- og Byggestyrelsen bliver det også strafbart at fremstille, distribuere, annoncere og/eller sælge genstande, der er konstrueret og/eller beregnet til manipulation af takografer.

Der er høringsfrist 12. februar.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125