23948sdkhjf

Sådan planlægges en særtransport

Hos Mammoet er de eksperter i de helt tunge transportopgaver - men det kræver en del forberedelse
Det er vigtigt at lave sit hjemmearbejde, når man står med 200 tons møllesektion, der skal transporteres oprejst. Det kan Mammoet skrive under på.

Lige efter påske var det nemlig præcis den opgave, transportfirmaet stod overfor, da en opsigtsvækkende særtransport skulle finde vej fra Hanstholm Havn til det nationale testcenter for vindmøller i Østerild.

Forberedelsen til selve dagen har taget 4-5 måneder. I sammenligning med den lange proces, hvor der har været alt fra ingeniører til beredskab og politi inde over planlægningen, er der på selve dagen ikke mere end en god håndfuld medarbejdere for Mammoet til stede for at føre planerne ud i livet.

- Først skal det helt lav-praktiske på plads; hvilken vej, skal vi køre, og hvilket udstyr, skal vi bruge? Hvad skal vejen kunne holde til, og hvordan kan den eventuelt udbedres?, forklarer Mikael Petersen, projektleder fra Mammoet.

Herefter følger en række beregninger på vejens hældning, på sikring af transporten, på vind og vejr - alle faktorer, der kan tænkes at have en indflydelse på, hvordan transporten kommer til at forløbe.

Rundkørsler forstærkes med køreplader, og er vejskilte eller -træer i vejen, kan der være behov for at fjerne disse. Der udarbejdes en grundig rapport, og i dette tilfælde var det op til entreprenørerne fra Arkil at udbedre ruten, så den blev klar til de store transporter.

Til opgaven med at transportere mølletårnet, havde Mammoet valgt to selvkørende blokvogne, såkaldte SPMTer, der kan fjernstyres, og som på strækningen nåede op på ca. 4 km/t.

- Fordelen ved en SPMT er, at den løbende kan nivellere transporten, så møllen står præcist lodret, uanset terræn, siger Mikael Petersen.

Netop den oprette position virker måske en smule pudsig, men det skyldes ganske enkelt, at tårnsektionen er monteret med elektronik, der ikke kan tåle at ligge vandret.

Tre andre komponenter til samme mølle blev også skibet ind og transporteret fra havnen til testcentret. Heriblandt den store nacelle, hvor hele vogntoget, bestående af to lastbilerbiler til at trække og en til at skubbe, vejede op mod 700 tons.

- De andre tre transporter var også større end normalen, og har også krævet en del forberedelse. Når det skal ud på testcenteret er det som regel noget exceptionelt eller stort, siger Mikael Petersen, og tilføjer:

- Men det går jo nok hen og bliver standarderne, fremover.

Mammoet var på dagen begunstiget af godt vejr, og det lykkedes at afslutte transporten to timer før beregnet tid.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08