23948sdkhjf

Bulldozeren, der kom ind fra højre

Debatten om brug af bulldozere til oprydning på motorveje er skudt forbi målet, mener Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD
Den seneste tids debat om oprydningen efter færdselsuheld på især motorvejene har båret præg af, at der er bedre overskrifter og billeder i en brutal håndtering af de havarerede køretøjer end i at se på regler, jura og procedurer omkring rydningen.

Men billedet af en bulldozer, der fjerner et forulykket køretøj, har uden tvivl ramt de flestes nethinde, også selv om det ikke var hensigten i udgangspunktet.

Det er fint, at der skabes opmærksomhed om selve udfordringen, men lidt ærgerligt, at det tager et omfang, der fjerner fokus fra det, det hele handler om. Nemlig at få skabt passage så hurtigt som muligt, så det enorme flow af arbejdskraft og gods, der hver dag er på vejene, hindres mindst muligt.

Problemstillingen er velkendt og har været diskuteret i mange år. Rydning efter uheld var netop temaet ved et af mine allerførste møder i Vejdirektoratet, da jeg for snart ti år siden kom til ITD.

Find den rette balance
Set fra min stol er det ikke så meget et spørgsmål om værktøjerne, der anvendes til rydningen, men mere procedurerne i forbindelse med rydningen og et eventuelt erstatningsansvar, hvis de havarerede køretøjer, gods mv. påføres yderligere skade i forbindelse med håndteringen.

Politiet og indsatslederen på stedet skal i denne situation helt enkelt have de rigtige værktøjer og betingelser at arbejde med og under, så rydningen prioriteres højere end hensynet til den efterfølgende placering af skyld, hensynet til forsikringsselskaberne og hensynet til køretøjer, gods mv. – det har selvfølgelig en pris, men det har flere timers spærring af motorvejen i den grad også. Det drejer sig altså kort sagt om at finde den rette balance.

Først og fremmest skal der naturligvis tages hensyn til de mennesker, der er involveret i uheldet. Hvis der er personer, der er kommet til skade, sidder fastklemt i et havareret køretøj eller lignende, må trafikken vente. Om end der også i hændelser, hvor motorvejen afspærres helt, kan være tilfælde, hvor det er mere hensigtsmæssigt at sluse de køretøjer forbi, der er fanget efter sidste afkørsel inden uheldsstedet, hvis det kan lade sig gøre at skubbe for eksempel en havareret lastbil til side.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266