23948sdkhjf

Kaj og Bøje til Grønland

Stiholt og Sawo i samarbejde om to terrængående Scania'er tilpasset grønlandske forhold.
Royal Arctic Line (RAL) satser igen på Scania for at sikre distribution af livsvigtige fornødenheder til bygderne langs de grønlandske kyster - og igen er det Stiholt, der har stået for levering af de nye biler.

Der er tale om to nye Scania P 410 CB 6x6 HHZ containerbiler. De er døbt Kaj og Bøje fra de populære TV-reklamer og er helt ens bortset fra navnene og farven på CP16-førerhusene.

Bilernes rygrad består af HHZ-chassiser (H for Høj styrke, H for Høj chassishøjde og Z for 3x39 mm bladfjedre for og 8x30 mm bladfjedre bag).

Scanias 6-cyl. 13-liters rækkemotorer på 410 hk samt 6-trins GA776-automatgearkasser udgør drivlinen sammen med 9-ton AMD901 foraksler med navreduktion og 30-ton BT301 tandembogier ligeledes med navreduktion. Det giver en teknisk totalvægt på max. 39 ton på de tre enkeltmonterede aksler!

Opbygningerne er leveret af Sawo i Støvring og består af XR26S.51 kroghejs med CHU-rammer (Container Handling Units) til håndtering af 20 fods containere. Bagest på kroghejset er der monteret kraftige vippe-konsoller, så containerne kan hales direkte op på bilen.

Stiholt i Hjørring har udrustet bilerne med 20-ton hydraulisk Sepson-spil i fronten.

Friske forsyninger

Lastbilerne er med ombord på de skibe fra Royal Arctic Lines, sørger for levering af friske forsyninger til de forskellige bygder.

Når skibet kommer til en bygd, ligger det for anker et stykke fra kysten. Der hejses et landgangsfartøj ned på vandet. Derefter hejses lastbil og container ned på landgangsfartøjet, der sejler ind på kysten. Lastbilen kører i land direkte på stranden og afleverer containeren ved bygdens butik.

Derefter kører lastbilen tilbage på landgangsfartøjet, der sejler tilbage til skibet. Skib, landgangsfartøj og lastbil sejler til næste bygd, hvor den næste container leveres.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219