23948sdkhjf

Hjælp på vej - men når den frem?

Læs DTLs Erik Østergaards åbne brev til EU's transportkommissær Violeta Bulc
EU's transportkommissær, Violeta Bulc, gæster i morgen København. I et optaktsinterview med Altinget går hun hårdt til social dumping og unfair konkurrence – og lover hjælp til erhvervet. Men først i 2017. Så hjælpen er på vej. Spørgsmålet er bare, hvor mange virksomheder der når at dø inden.

Den gode nyhed og det opløftende i budskaberne fra kommissæren er dels, at både hun personligt og Kommissionen som sådan, klart tilkendegiver, at social dumping ikke hører hjemme i EU, og at der er initiativer på vej, som skal dæmme op for det. Det urovækkende er, at kommissæren også beder branchen væbne sig med tålmodighed.

Godt nok lover Violeta Bulc en række bud på løsninger i første halvår af 2017, og det er der jo ikke længe til, når man bare kigger i kalenderen. Men sagen er den, at godstransporten har været under massivt angreb fra unfair konkurrencevilkår, social dumping og systematisk spekulation i EU-reglernes uklarheder i årevis. Og store dele af den danske vognmandsbranche er bukket under siden seneste EU-udvidelse. Med andre ord: Uret har tikket længe og vi er fem minutter i 12. Branchen kan ikke vente.

Det er vognmandsvirksomheder, som én for én må opgive kampen. Kommissæren kommer i Altingets interview ind på problemerne, der knytter sig til, at nationalstaterne tyr til nationale modtræk, f.eks mindsteløn, skærpede bøderegimer osv., for at komme den sociale dumping til livs. De fælles løsninger krakelerer for øjnene af os. Men det er vigtigt at forstå, at de mange nationale tiltag og modtræk til problemerne, udelukkende er kommet, for at beskytte de nationale arbejdsmarkeder mod unfair konkurrence og social dumping, og som en direkte reaktion på tidligere kommissioners – og EU-systemets – årelange negligering af problemerne. Og det har ikke skortet på advarsler fra DTL og mange andre.

DTL ser meget frem til det specifikke lovkompleks, som kommissæren bebuder for transportområdet i det nye år. Og jeg synes ikke, man kan beskylde den siddende kommission for ikke at være lydhør og ikke at rykke på dagsordenen. Det er godt. Men jeg kan ikke lade være med at tænke, at den langsommelighed, der har karakteriseret de tidligere kommissioner, bærer en betydelig del af ansvaret for den mere overordnede europæiske politiske situation, tydeligst manifesteret ved Storbritanniens beslutning om en EU-exit for nogle måneder siden.

I bund og grund handler det om et EU-system, som alt for længe har været ude af trit med den europæiske hverdag, herunder de negative konsekvenser af arbejdskraftens fri bevægelighed og de store EU-interne sociale og økonomiske forskelle. EU må pinedød finde måder at adressere dette på, hvis ikke endnu flere stykker skal begynde at falde helt af i den åbenlyse krakeleringsproces der pågår.

Vi har at gøre med en proces, der er skruen uden ende i en nedadgående retning. Hvis man fra virksomhedernes side er parat til at hente endnu billigere arbejdskraft ind fra Asien, så er det ikke bare en tikkende bombe under vognmandserhvervet og godstransporten. Det er en tikkende bunke under EU’s sammenhængskraft og både det europæiske og de nationale europæiske arbejdsmarkeder.

Læs hele indlægget her: http://www.altinget.dk/transport/artikel/dtl-kommissionens-noeleri-er-farligt

Kilde: DTL

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203