23948sdkhjf

Aarhus Havn vil gerne overtage grønlandstrafikken

På og omkring Aalborg Havn har reaktioner og trusler være voldsomme efter, at Royal Arctic Lines meddelte, at rederiet opgiver den nordjyske havn som basishavn allerede i 2019. Alt tyder på, at Aarhus i stedet bliver hjemsted for Royal Arctic Lines, fordi rederiet har et tæt samarbejde med det islandske rederi Eimskip.

På Aarhus Havn er havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen klar til at byde ind på opgaven. Men han er helt på det rene med, at det ikke en gave, havnen får overdraget uden videre:

- Vi lytter jo også med til, hvad der foregår på den front, og jeg er da godt klar over, at det er en øm sag i det nordjyske. Men der er jo ingen grund til at påstå, at vi ikke kender til noget, og naturligvis vil vi gerne kunne gå ind som serviceudbyder. Men akkurat som med al anden havneforretning er vi i en konkurrencesituation, og vi skal altså også kunne tilbyde et lukrativt bud, for at kunne stå som et godt alternativ. Meget af trafikken i dette tilfælde kunne i stort omfang jo lige så godt gå til udenlandske havne, og det skal vi kunne matche med mindst lige så gode muligheder. Men det mener vi så også, at vi kan.

I forvejen håndterer Aarhus Havn meget gods til Færøerne og Island, og de nordatlantiske operatører har kapacitet til at tage mere gods ind i de faciliteter, de allerede administrerer i i containerhavnen.

Læs mere om Grønlandsspørgsmålet og hvad der ellers sker på Aarhus Havn på vores søstermedie Søfart.

Aarhus Havn klar til både København og Nordatlanten


Bemærk det kræver login at læse den fulde artikel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109