23948sdkhjf

Sejre og nederlag i transportbranchen

Ved første øjekast øgede transportbranchen indtjeningen mærkbart i 2015 - men det er DSV, der står for 99 procent af den samlede stigning, viser Transportmagasinets Top 100-analyse.
Transportbranchen fandt ikke den gyldne indtjeningsrute i 2015. Tæt trafik af konkurrerende vognmænd, kurerer, flyttemænd og speditører gjorde, at under halvdelen af Top 100-segmentet var i stand til at levere forbedrede bundlinjer sidste år.

Det viser Transportmagasinets brancheanalyse af de 100 største transportvirksomheder.

5 skarpe fra Top 100
- 47 ud af 100 virksomheder forbedrede bundlinjen sidste år - mod 66 året før

- DSV stod for 99 procent af det samlede overskud sidste år

- Renset for DSV og Post DK øgede branchen resultatet før skat med 1,8 procent

- Flere røde tal: Der var 16 underskud i 2015 mod 11 året før

- Branchens samlede antal ansatte faldt med 1 procent i 2015– svarende til 500 personer
I 2014 steg resultatet før skat hos to tredjedele af segmentet. Ved første øjekast øgede den samlede branche ellers indtjeningen mærkbart. Men det er DSV, der – med sit bedste år nogensinde – alene står for 99 procent af den samlede stigning på 632 millioner kroner.

Lige så godt gik det ikke for de to næststørste speditører, der måtte se sorte tal blive røde i 2015. Læs mere herom senere på ugen.

Trækkes DSV ud af sidste års regnestykke, nåede den øvrige transportbranche aldrig frem til 2014-grænsen. I stedet betød Post Danmarks deroute et samlet bundlinjefald på 4,5 procent. Men selv Post Danmark mærkede effekten af et stigende dansk pakkemarked, som især GLS tjente godt på sidste år. Ser man bort fra DSV og Post Danmarks indflydelse, formåede de 47 virksomheder med voksende bundlinjer at trække den samlede branches resultat før skat op med 1,8 procent i 2015 – svarende til godt 20 millioner kroner.

Den beherskede stigning bæres blandt andet af store frasalg hos vognmændene Rygaard og City Container. De danske vognmænd kunne ellers ikke holde farten i 2015.

Underskud var der fem flere af blandt Top 100-virksomhederne i 2015. Men modsat 2014 er der ikke længere nogen af store flyttefirmaer, der har røde tal på bundlinjen. Det boblende danske boligmarked satte skub under flyttebilerne, der kørte bundlinjefremgang hjem til fem af seks flyttefirmaer i analysen.


Følg med i løbet af ugen, hvor Transportmagasinet lægger nøgletal og analyser ud af de danske vognmandsforretninger, post- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører.

Artiklen er en del af temaet Top 100.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266