23948sdkhjf

Tyske trafikpolitikere på dansk besøg

De dansk/tyske trafikpolitikere talte om Femernforbindelsen og jyllandskorridoren.
Det er ved at udvikle sig til en tradition, at de danske og tyske trafikpolitikere besøger hinanden. I sidste uge var seks trafikudvalgsmedlemmer fra Forbundsdagen i Berlin på et døgns studiebesøg i København. Det omfattede besøg hos Femern A/S, Business Lolland-Falster og Scandlines samt et gensyn med danske trafikudvalgsmedlemmer, som var i Berlin for et år siden.

- Vi er enige om at fortsætte den tætte dialog, siger Lennart Damsbo-Andersen, der er formand for Folketingets Trafikudvalg. Jo mere vi får talt sammen, desto nemmere bliver det at fjerne myter og misforståelser på begge sider.

Alle medlemmer af det tyske trafikudvalg står ved, at Tyskland har skrevet under på en statslig kontrakt om at bygge Femernforbindelsen - også selv om flere af dem er modstanderne af forbindelsen.

- Det vil sige, at vi skal arbejde i fællesskab for, at traktaten bliver opfyldt med den proces, der nu er i Tyskland, siger Lennart Damsbo-Andersen. Derfor ser han optimistisk på, at miljøgodkendelsen kommer næste år og anlægsarbejdet kan komme i gang i 2019.

- I Danmark respekterer vi den tyske proces. Den tyske lovgivning er som den er, og det kan og skal vi ikke blande os, understreger Lennart Damsbo-Andersen.

Dansk ønske om bredere vej

En anden sag, der rangerer højt på dagsordenen for det danske trafikudvalg, er den såkaldte Jyllandskorridor - vej- og baneforbindelsen fra den dansk/tyske grænse til Hamborg. De to største flaskehalse i er motorvejsbroen og jernbanebroeen over Kielerkanalen ved Rendsborg.

- Der er ting både i Danmark og Tyskland, som er til hinder for, at den sag glider som den skal, siger Lennart Damsbo-Andersen.
Han og Kristian Pihl Lorentzen (V) er blandt de danskere, som opfordrer tyskerne til at tænke på en ny bro eller tunnel, som skal erstatte den nedrivningsdømte motorvejsbro, Rader Hochbrücke, over Kielerkanalen.

- Den nye Rader Hochbrücke skal være på mindst seks spor og helst otte spor for at være fremtidssikret. En firsporet vil slippe op i løbet af kort tid, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Jernbanebro

Tyskerne har afsat penge til jernbanebroer, men den alderstegne Rendsborg Højbro står ikke først for tur.

- Tyskland har 9000 jernbanebroer, der er over hundrede år gamle, svarer Martin Burkert (SPD) fra Bayern, formand for Forbundsdagens transportudvalg, på spørgsmålet om den 103 år gamle jernbanebro over Kielerkanalen.

Trafikpolitikerne diskuterede også elektrificering og førerløse køretøjer.

Venlig hilsen til Scandlines

Bettina Hagedorn (SPD), som er valgt i Østholsten og Fehmarn, er den eneste af de seks tyske forbundsdagsmedlemmer, som har omtalt besøget på sin egen hjemmeside – og det på en måde, som må frembringe suk hos Femerselskabets ledelse.

Hun skriver mest om besøget hos Scandlines i København, og artiklen er prydet med et billede af hende og koncernchef Bernd Friedrichs på "Deutschland"s kommandobro, hvor de taler om rederiets grønne omstilling med hybridfærger.

- Det glæder mig meget, at det tyske transportudvalg er så interesseret i at høre mere om emissionsfri færgedrift, der er langt mere miljøvenlig end en Femertunnel, erklærer Scandlines' adm. direktør Søren Poulsgaard Jensen i en pressemeddelelse efter det tyske politikerbesøg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094