23948sdkhjf

Arbejdstog lægger skinner mellem København og Ringsted

En unik maskine i form af et helt tog, skal lægge sveller og skinner på den ny højhastighedsbane mellem København og Ringsted. Arbejdstoget kører på larvefødder foran og på nylagte skinner bagude med 350 m/timen.
Sveller og skinner på den nye højhastighedsbane skal lægges af et fuldautomatisk "arbejdstog", der kører på det planerede banelegeme af skærver. Foran kører toget på "larvefødder", og bagude på nylagte skinner. Først lægges svellerne, der medbringes på togets medfølgende vogne, dernæst trækkes skinnerne, som er lagt ved siden af banelegemet, op og ind på svellerne, hvor skinnerne fastgøres med klemmer af fjederstål. Derpå stoppes med skærver mellem svellerne.

Arbejdstoget er 300 m langt, har 17 vogne med sveller og skinner, én vogn med portalkran, der kan hente og nedsænke svellerne på banelegemet. Hertil nok et lille diesellokomotiv. Toget er bygget af schweiziske Matisa. Arbejdstoget arbejder med farten 350 m/timen, men kan ved kørsel mellem forskellige arbejdspladser køre op til 100 km/t.

Om fremgangsmåden forklarer Peder Kjær-Hansen, salgschef i Strukton A/S, der er entreprenør på projektet: Der er udgangspunkt i Ringsted. Herfra arbejdes frem imod Køge, hvorefter arbejdstoget kører baglæns ad det lagte spor tilbage til Ringsted. Så kører arbejdstoget ind på det andet sport og arbejder sig frem mod Køge. Med Køge som nyt udgangspunkt arbejdes frem mod København, tilbage baglæns ad det lagte spor til Køge, hvorefter det resterende spor lægges fra Køge til København. I Køge og Ringsted er der indrettet plads til oplagring af de store mængder materiel.

Skinnerne vejer 60 kg per løbende meter. Skinnerne ankommer i længder på 120 m. Svellerne hedder S 16, vejer ca. 300 kg og måler 2,5 m i længden.

Tog fra Italien

Toget ankom til Danmark sidst i oktober 2016 efter at have arbejdet på en højhastighedsbane i Italien. Med toget fulgte "besætningen" i form af et team af specialister i dette tilfælde fra Italien. Det er det italienske team, som skal udføre arbejdet i Danmark oplyser Peder Kjær-Hansen, salgschef i Strukton A/S.

Den ny højhastighedsbane mellem København og Ringsted omfatter en 60 km lang dobbeltsporet og elektrificeret strækning, en ny station i Køge samt tunneler, broer, dæmninger og underføringer. Et kæmpeprojekt til 10,4 mia kr. Færdiggørelse i december 2018.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109