23948sdkhjf

Er vi klar til at slippe rattet?

De førerløse biler, busser og lastbiler lurer lige om hjørnet - og det vil have stor betydning for transportbranchen, mener Lars Williams Wesch, direktør i ATL
Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt vil inden længe komme med et lovforslag, der vil gøre det muligt at gennemføre forsøg med selvkørende biler på offentlige veje. Lovforslaget var nævnt i regeringens lovkatalog, som blev offentliggjort samtidig med, at Folketinget åbnede.

Det er ikke længe siden, at førerløse personbiler, busser og lastbiler var noget, der hørte hjemme i science fiction-film. Vi fortalte hinanden, at det måske kunne blive til virkelighed om mange år.

Men udviklingen er gået stærkt. Der findes i dag biler, hvor chaufføren kan slippe rattet og overlade styringen til teknikken. I både Europa og USA er der gennemført forsøg, hvor lastbiler har kørt på offentlige veje med førerløs teknologi.

Jeg er sikker på, at der vil gå mange år, før de førerløse lastbiler dominerer på vejene. Men der behøver ikke at gå lang tid, før vi ser rækker af lastbiler, som bliver koblet sammen elektronisk og kører lange distancer på motorvejene uden menneskelig indblanding.

Når det sker, vil det ruske godt op i transportbranchen. For hvad betyder det for priserne på at få transporteret gods? Hvad betyder det for medarbejderne?

Fremtidens vindere vil være dem, der forstår at læse markedet og agere efter det. Transportministeren er ved at indrette lovgivningen i naturlig forlængelse af den udvikling, som vi har set i de seneste år. Som branche bør vi også begynde at tænke over, hvad vi skal gøre.

Kilde: ATL

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093