23948sdkhjf

Mere hybrid på vej til de tunge drenge

Trucks, lastbiler og gravemaskiner bliver langt fra forbigået, når det handler om fremtidens drivmidler.

Lige nu er der en voldsom larm på byggepladser og andre sted, hvor gravemaskiner og andre industrikæmper flår jorden op, læsser elementer af eller skovler løs. Men selv om jordbunker, betonklodser og andre fysisk materiale langt fra er lydløst, når det flyttes rundt på byggepladsen, så er maskineriet på vej til at blive mere lydløst.

Tyske Bosch mener i hvert fald, hybridteknologien på grund af stadig strengere miljøkrav vil brede sig til flere trucks, lastbiler og gravemaskiner. Producenten af alt fra værktøj til elektriske drivlinjer henviser konkret til systemet SMG180/120 og den såkaldte Invcon 2.3 inverter. Med en smule software lover Bosch, at man kan have en fuld drivlinje baseret på el.

I det her tilfælde leverer den elektriske enhed op til 90 kW. Enheden kan også lagre energi, som så kan bruges til at supplere den forbrændingsmotor, der sidder i maskinen. Bosch lover samtidig, hybridenheden passer ind i de gængse maskiner i dag, så man ikke behøver større ombygninger af byggemaskinerne.

Genanvender energi

På biler genanvender flere og flere mærker bremseenergi. Samme princip kan overføres til tunge maskiner, hvor mange bevægelser kræver at blive bremset, eksempelvis når armen på en gravemaskine justeres. Så hvorfor ikke udnytte den energi til også at hjælpe med at drive maskinen?

Meningen med at lagre og anvende den energi, som alligevel skabes med bevægelse er, at man på sigt kan downsize forbrændingsmotorerne på de tunge maskine, så de foruden at blive mere lydløse i perioder også udleder færre emissioner, når deres motorer sætter i gang. n

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141