23948sdkhjf

Nye mulige åbninger i kartelsag

Mange danske transport- og logistikvirksomheder afventer, om de har en sag eller ej i forbindelse med den store EU-kartelsag mod en række store lastbilproducenter

Der er positivt nyt i sagen vedrørende den igangværende kartelsag mod en række store lastbilproducenter. Vedtagelsen af den såkaldte konkurrenceerstatningslov betyder nemlig, at der nu foreligger en ramme for at søge erstatning, som Danmark ikke tidligere har haft.

- Det er klart, at vi står meget stærkere med konkurrenceerstatningsloven. Det betyder, at vi har en platform, som vi kan starte ud fra, og det er vigtigt set med juridiske øjne, siger Simon R. Bøgesvang, jurist og juridisk konsulent for ITD.

Samtidig giver den nye lov vognmændene en lang række værktøjer, der gør arbejdet under en retssag lettere. Eksempelvis kan vognmændene bruge loven til at få dokumentation ud af forhandlerne, få hjælp af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at opgøre kravet og få udsat sagen, hvis man er i forligsforhandlinger.

- Med de nye regler har vi pludselig fået nogle værktøjer, som vi kan benytte konstruktivt i vores arbejde med EU-sagen. Man skal være opmærksom på, at særlige EU-regler medfører, at danske domstole skal lægge kommissionens forlig med lastbilsproducenterne til grund ved en kommende retssag. Vognmændene skal dermed ikke til at bevise, at der har fundet en overtrædelse sted, men kan nøjes med at anlægge sag og få opgjort kravet, siger Simon R. Bøgesvang.

ITD arbejder på nuværende tidspunkt på at få medlemmer og ikke-medlemmer til at tilkendegive, om man er interesseret i at deltage i et gruppesøgsmål.

ITD understreger desuden, at det tidligere har været fremme i medierne, at vognmænd kan kræve erstatning af MAN, Daimler, Volvo/Renault, Iveco, DAF eller Scania. Scania er imidlertid ikke en del af forliget og undersøges fortsat af kommissionen.

Kilde: ITD

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094