23948sdkhjf

Næsten hver anden lastbilchauffør er over 50 år

Chaufførernes gennemsnitsalder bliver højere og højere. Udviklingen er bekymrende, mener ATL og et par store vognmandsvirksomheder

Gennemsnitsalderen for lastbilchauffører, der arbejder inden for vejgodstransporten, fortsætter med at stige. I 2010 var gennemsnitsalderen for en lastbilchauffør 45,1 år. I 2015 var den steget til 47,0 år, viser en beregning, som DI og ATL har lavet ud fra data fra Danmarks Statistik.

Hver syvende chauffør er nu over 60 år og nærmer sig derfor pensionsalderen.

- Det er en bekymrende udvikling. Virksomhederne bruger allerede i dag mange ressourcer på at få fat på de medarbejdere, som de har brug for, og det ser desværre ud til, at udfordringen vil blive endnu større i de kommende år, siger direktør i ATL Lars William Wesch.

Flere bliver efter pensionsalderen
Marius Pedersen A/S har hovedsæde på Fyn og afdelinger over hele landet. Aldersprofilen blandt virksomhedens chauffører er en smule lavere end landsgennemsnittet. Men chaufførernes alder står højt på dagsordenen, når HR-chef Lisbeth Bille taler med lederne i de forskellige afdelinger.

- Indtil videre mangler vi ikke akut medarbejdere. Men vi overvejer hele tiden, hvordan vi kan få en mere jævn aldersfordeling, siger Lisbeth Bille.

Marius Pedersen A/S tager mange lærlinge for at sikre en fødekæde af yngre medarbejdere. Og virksomheden forsøger at tilrettelægge arbejdsopgaverne, så de ældre medarbejdere bliver så længe som muligt.

- Vi har en gruppe medarbejdere, der har rundet 66 år. Men vi er i den heldige situation, at mange gerne vil blive efter pensionsalderen, siger Lisbeth Bille.

Der er ikke udsigt til, at problemerne med mangel på medarbejdere bliver løst foreløbig. Næsten halvdelen af alle chauffører er nu over 50 år, så inden for de næste 15-20 år skal der ske en meget stor udskiftning af medarbejderstaben i virksomhederne.

Lærlinge er en del af løsningen
Hos SPF-Danmark A/S, der hører hjemme i Vejen, svarer aldersprofilen stort set til landsgennemsnittet. 48 procent af chaufførerne er over 50 år. SPF-Danmark kører med levende grise, og det har ofte været svært for virksomheden at tiltrække medarbejdere.

- Vores udfordring er, at det ikke er attraktivt at køre med levende grise, siger Conni Tetens, der er HR og kommunikationsmanager hos SPF-Danmark.

Virksomheden gør meget for at fastholde medarbejderne. Der bliver blandt andet taget hensyn til, at medarbejderne har forskellige behov, når de er forskellige steder i livet. Derfor er sygefraværet lavt og meget få siger op for at arbejde andre steder.  Men SPF-Danmark står med en alvorlig udfordring, når de ældre medarbejdere vælger at gå på pension.

- Derfor er vi nu begyndt at tage lærlinge. Det er nyt for os, men det er nødvendigt. Heldigvis har vi fået super god respons på vores jobopslag efter en chaufførlærling, siger Conni Tetens.

Kilde: ATL

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.39