Bygge-opsving gør ingen sommer i transportbranchen

Selvom der er fremgang at spore indenfor bygge- og anlægsbranchen, smitter det ikke helt af på transporterhvervet

Der er travlhed og opgaver et godt stykke ud i fremtiden hos både den store entreprenør og den lille håndværksmester. Det gælder ikke bare i Danmark, men også i resten af Norden. Mens væksten i Sverige, Norge og Island længe har buldret afsted, så har Danmark og især Finland været mærket af den økonomiske krise i længere tid.

- Danmark har siden 2013 oplevet fremgang på både arbejdsmarkedet og boligmarkedet. Særligt for byggebranchen har salg af flere boliger givet flere arbejdspladser hos alle de virksomheder, der renoverer og bygger om. I både 2015 og 2016 er der også kommet gang i byggeriet af nye boliger især i universitetsbyerne. Det har givet den danske byggebranche et tiltrængt skub bagi, siger cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg.

Forsigtig optimisme på transport
Men selvom gode takter i byggeriet som regel giver anledning til mere aktivitet i transportbranchen, så er det en yderst forsigtig optimisme, der præger samtalen, da Transportmagasinet får en snak med erhvervspolitisk chef i DTL, Ove Holm.

De seneste konjunkturmålinger viser nemlig, at selvom bygge- og anlægsbranchen ligger på plussiden af normalniveauet, så er plusset skrumpet. Og der kommer ikke alle til gode - for mens der er god gang i den mange steder, er mængden langt fra ligeligt fordelt, men i stedet centreret om de større byer.

- Vi kan se, at der ikke er blevet flere lastbiler på vejene. I løbet af krisen forsvandt i omegnen af 10.000 lastbiler, og siden er tallet stagneret, for selvom der er mere at køre med, så er den tilladte totalvægt samtidig steget, i 2011 fra 48 til 54 ton i 2011 og i 2014 til 56 ton. Så der er plads på ladet til de ekstra godsmængder, og vi kan håndtere de ekstra ton, der kommer fra bygge og anlægsbranchen, uden at lægge flere lastbiler til.

Det samlede billede halter
Det betyder selvfølgelig også, at der ikke er den samme jobvækst i transportbranchen, som man ser i byggeriet. Og Ove Holm henleder da også opmærksomheden på, at det store billede ikke er så prangende:

- Vi er selv på vej ud med en økonomisk prognose, og det er jo ikke jublende vækstrater, vi ser generelt i det brede billede. Selvom vi havde håbet på en vækst på måske 1,7 pct. i 2017, har de fleste nu skruet ned til 1,5 pct. Virksomhedernes højeste ønske er stabilitet og sikkerhed for investeringer, men ligger nogle ubehageligheder globalt set, som kan trykke stemningen lidt, især med hensyn til risikovillighed og investeringslyst, siger Ove Holm, og fortsætter:

- Noget af det, vi også bekymrer os om, er forbrugerne. Generelt er et højt privat forbrug godt for transportbranchen, og der kan vi se en tendens til, at tingene er gået temmelig meget ned ad bakke på den front, hvilket selvfølgelig er med til at trække ned i det samlede billede.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Her er finalisterne til Årets Transportvirksomhed

Video: 220 tons ovn transporteres gennem Fredericias gader

Chauffører og forældre i strid om skolevej

DSV tester hybridbiler i Sverige

Farlige situationer ved ramper skal løses

DTL: Varebilsudvalg er en syltekrukke

Online Avis Arkiv

Stor tilfredshed med Transport 2017

Mere end 25.000 besøgende og over 300 udstillere gjorde Transport 2017 til et succes.

Sidste transportmesse for Betina Engholm

Fortsætter karrieren som chef for FDM Jyllandsringen.

Markant digital udvikling er på vej i transportbranchen

Rekordstor transportmesse slog dørene op til forår

Transport 2017 åbnede torsdag i Herning med rekordmange udstillere og kåringen af Årets Varebil

Unge studerende kan udvikle transportbranchen

Tre nominerede til Årets Opbygning

Et modulbaseret lad, et køleanlæg på CO2 og to-i-en chassis kæmper om titlen som Årets Opbygning. Vinderen findes på

Vognmænd forventer fusioner – men ikke som deltagere

Innovative lastbilløsninger står i kø

For første gang i 10 år er alle de syv lastbilmærker samlet på Skandinaviens største transportmesse, Transport 2017. Hallerne med lastbiler bliver et festfyrværkeri af teknologiske nyheder.

Erhvervsopråb: Skal vindmøllevingerne holde i nødsporene?

Skuffelse i grænselandet over tysk vejafgift

Give Sværgods-direktør om exit: Målet er nået

Stabil kurs hos sværgodstransportør får direktøren i Give Sværgods til at sige op

Årets transportmesse åbner i morgen

Intet er, som det plejer at være, når Herning i morgen inviterer til tre messedage, Transport-by-Night og et brag af en messefest

Transportkøber stiller nye krav

Allerede i år vil COOP’s kontrakter med transportørerne indeholde krav om, at chaufførerne skal på AMU-kurser for at køre miljørigtigt.

Voksende e-handel gav mere at lave sidste år

Godstransporten med danske lastbiler voksede fire procent i 2016. Firmakørsel voksede meget i omfang

Vi skruer ned for forventningerne

E 3-Gruppen udvider forretningen

Padborg-virksomheden forbedrer bundlinjen med over 3 mio. kr. i regnskabsåret 2015/16 – og udvider medarbejderstaben

- Jeg har altid villet arbejde med logistik

Nu, hvor Joseph Deng Arou har set det meste af Europas landeveje som chauffør, er han klar til at lære mere

Nyt logistikcenter skyder op ved Greve

Transport 2017: Dansk opfindelse giver mere sikre højresving

Lastbiler kan spare penge

Guldager sætter en ære i det gode håndværk

Nye leveringer

Transport 2017: Rekordmange udstillere

Megalastbiler til Hørsholm

Det triller stille og roligt fremad

Tungvognskontrol i Fredericia gav flere bøder

Mammoet leverer næste generations vindmøller

Sigtelser for ulovlig cabotage halveret

Nu kan man leje tanktrailere i Norden

En slamsuger lidt ud over det sædvanlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny funktionalitet fra Billy Regnskabsprogram

Præfabrikerede hytter til Grønland

Har du sat kryds i din kalender til temadagen sikkerhed i praksis?

Lemvigh-Müller implementerer stålsikkert ruteplanlægningssystem

Meldgaard Hydraulik siger TAK!

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Uno Transport A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet nedbygget sværlasttrailer fra Lastas

Trådløs overførsel af data på VEI vægte

Beskyt dine varer med bølgepap

De 10 bedste sprog at lære for virksomheder

Ses vi på Transport 2017 i dag?

Rygaard Transport & Logistic A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Klar til dag to...

CERTEX Danmark har etableret et strategisk samarbejde med GH Cranes, med hovedkontor i Spanien.

Overraskende mange besøgende på messestanden

Kemi Kick Off 2017

Integrationer gør dit administrative arbejde enklere

Papkasser der passer til dit behov

Nord-Vest Box IS kan køre hjem til Thisted med en ny Kel-Berg 3 aks. overføringsanhænger fra Lastas

Se nyhederne i vores udlejningsprogram

Vind Formel 1 billetter på Transport 2017 med Bell Add

90 tons løftekroge til horisontal håndtering af vindmølletårne

Nye produktbrochurer fra Triplan

Oplev Danmarks Sikreste Lastbil på Transport 2017

Kvalitets smøremidler til den tunge trafik

Send til en kollega

0.208