23948sdkhjf

Sådan skal cabotage kontrolleres

Disse 8 punkter skal styrke kontrol med ulovlig cabotage og social dumping.

Cabotage-alliancen, som den danske transportminister Ole Birk Olesen underskrev i Paris forleden sammen med otte andre transportministre og statssekretærer, skal sikre, at EU’s sociale ligevægt ikke undermineres af social dumping, og at der skal indføres en mere effektiv kontrol af transportbranchen især med hensyn til overholdelse af cabotage-reglerne.

De ni lande - Frankrig, Tyskland, Italien, Østrig, Belgien, Luxembourg, Sverige, Danmark og ikke EU-landet Norge – har underskrevet L'Alliance du Routier, som bygger på følgende otte punkter:

1. Chauffører skal sikres en rimelig balance mellem arbejde og fritid herunder ugentligt hvil. Her sigtes på chauffører, der tvinges til at opholde sig på udenlandske p-pladser under kummerlige forhold. Videre skal chauffører aflønnes efter tid og ikke med et fast beløb (f.eks. pr. km) for en transport.

2. Varebilers internationale godstransporter skal omfattes af godskørselsregler og et tilladelsessystem.

3. Landene skal fremme anvendelse af elektroniske fragtbreve (e-CMR) og reducere bureaukratiske byrder.

4. De nationale myndigheders udveksling af oplysninger om overtrædelser skal forbedres.

5. Landene skal udveksle erfaringer og gode ideer om cabotagekontrol og kontrolsystemer, der fremmer højkvalitetstransport hos vognmænd med orden i sagerne. Det drejer sig for eksempel om bedre statistik og risikovurderinger.

6. Samarbejdet om bekæmpelse af snyd gennem TISPOL og ECR skal forbedres. ECR er et europæisk netværk for færdsels- og tungvognspoliti, mens ECR står for Euro Control Route, hvor Danmark ikke er medlem.

7. Indsatsen mod såkaldte "postkassefirmaer" skal styrkes. Det samme skal snyd med tachografer.

8. Landene stræber efter at have en fælles holdning til CEMT-tilladelser og sager om åbning for tredjelandes lastbiler, der fører til social dumping og konkurrenceforvridning til skade for EU-vognmænd. Den fri bevægelse i EU for varebiler fra tredjelande er ikke længere acceptabel, hedder det.

 

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204