23948sdkhjf

Klampning af vogntog rykker nærmere

Presset mod regeringen for at komme med konkrete tiltag mod sociale dumping og unfair konkurrencevilkår i transportsektoren vokser

Dansk Folkeparti og SF har nu fundet sammen om at fremsætte en række krav til, hvad der bør gøres for at sætte en stopper for systematisk udnyttelse af cabotageregler, camperende chauffører og en utilstrækkelig kontrol på vejene. Forslaget lægger bl.a. også op til muligheden for at klampe hele vogntoget, indtil bøder for ulovligheder er betalt.

- Det er endog meget gode forslag, siger administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, Erik Østergaard.

Må kunne samle flertal
I et nyt beslutningsforslag lægger de to partier op til blandt andet at stramme kravene til at køre cabotagekørsel i Danmark, indføre permanente nummerpladescannere ved grænserne og indføre registrering af alle udenlandske firmaer, som kører med gods i Danmark.

- Jeg har svært ved ikke at se både Enhedslisten og Socialdemokratiet bakke op om de her forslag. Og i så fald, er der et flertal uden om regeringen, som dækker endog meget bredt. Fra DTL-Danske Vognmænds side bakker vi utvetydigt op om forslagene fra Claus Kvist Hansen (DF) og Karsten Hønge (SF).

- Social dumping og unfair konkurrencevilkår tager ikke nødvendigvis udgangspunkt i rene ulovligheder men udspringer også af de talrige muligheder, der ligger i at snige sig udenom og udnytte gråzoner i lovgivningerne. Med dette udspil kan vi komme et skridt nærmere, at dæmme op for det, fortsætter Østergaard.

Hold regeringen til ilden
Nogle af forslagene har allerede været genstand for drøftelse, da 9 transportministre 31. januar vedtog en resolution rettet mod EU-Kommissionens kommende revision af EU-reglerne:

- Præciseringer og stramninger i regler om cabotagekørsel, brug af elektronisk fragtbrev og kritisk blik på direktivet om kombineret transport er forhold, som flere gange har været taget op på EU-plan. Derfor er det vigtigt, at regeringen holdes til ilden, så tingene ikke dør hen, som de kan have for vane, mener Erik Østergaard.

Forslagsstillerne fra DF og SF har lagt nogle helt relevante og meget efterspurgte ting på bordet, når det gælder den indenlandske kontrol og håndhævelse, påpeger DTL-direktøren:

- Krav om anvendelse af nummerpladescannere, 25 timers begrænsning for at holde på rastepladser, høje bøder for at holde ugehvil i lastbilen – og ikke mindst brug af klampning til at tilbageholde hele vogntoget ved deciderede ulovligheder, som også Enhedslistens Henning Hyllested tidligere har foreslået – har længe været mærkesager for branchen. Det er hver gang lykkedes siddende regeringer at smutte udenom, indtil man overgav stafetten til en ny. Nu viser virkeligheden sig for alvor, og jeg er ikke bange for at sige, at ordnede forhold på vejene kan gå hen at blive et folkekrav, som man ikke kan se bort fra.”

Håber på tilslutning
Et krav om brug af det såkaldte RUT-register til at overvåge tilstedeværelsen i Danmark kan sammen med de øvrige stramninger være en nødvendighed på linje med, hvad der sker i andre lande.

- I Holland bliver der for eksempel oprettet et særligt register til registrering af cabotagekørsel, og det er indtil videre ikke blevet anfægtet af EU, forklarer DTL-direktøren.

Tidligere på måneden meldte et flertal uden om regeringen i form af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og SF klart ud, at man er parat til at se på endog meget højere bødestraffe for social dumping.

- Jeg håber meget, at der ved drøftelsen af beslutningsforslaget kan findes en lignende tilslutning, hvad angår at få sat nogle initiativer i gang, udtaler Erik Østergaard. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078