23948sdkhjf

Fjord Line forbedrede resultatet med en kvart milliard

Rederiet Fjord Line forbedrede sit resultat før skat med 236,6 mio. norske kroner i 2016. Udviklingen i fjerde kvartal af 2016 er også gennemgående positiv, skriver rederiet i en pressemeddelelse.

- Vi er glade for at kunne melde så godt et resultat ud. Efter tunge investeringsår og juridiske kampe i 2014 og 2015 kunne vi i 2016 fokusere fuldt og helt på at tilbyde kunden det bedst mulige produkt. Det har givet resultater, som vi er stolte af at vise frem, siger Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line

Flere rekorder
Resultatet i 4. kvartal 2016 viser generelt positive tal for selskabet. I årets tre sidste måneder steg omsætningen med 45 procent. Og i en ellers traditionelt udfordrende periode på året for rejsebranchen var tabet desuden halveret i forhold til 2015.

2016 som helhed giver også selskabet grund til at smile. Foruden den store resultatforbedring kan Fjord Line glæde sig over en stærk stigning på både omsætning (29 procent), passagerer (10 procent), biltrafik (8 procent) og fragtvolume (12 procent). Resultatforbedringerne er hovedsageligt drevet af trafikvækst, højere indtægter per gæst, effektiv drift og lavere omkostningsniveau.

Samtlige fire skibe i Fjord Lines flåde, henholdsvis MS 'Bergensfjord' og MS 'Stavangerfjord' (som sejler på ruterne Hirtshals-Stavanger-Bergen og Hirtshals-Langesund), HSC 'Fjord Cat' (Hirtshals-Kristiansand) og MS 'Oslofjord' (Sandefjord-Strømstad) har bidraget til væksten.

Vokser stadig på Sandefjord-Strømstad
Der har været en særlig god udvikling på ruten mellem Sandefjord og Strømstad. Efter at selskabet fik adgang til nye sejltider på ruten 1. oktober 2015, har MS 'Oslofjord' redet på en medgangsbølge. For eksempel steg passagerantallet i 4. kvartal 2016 med 22 procent sammenlignet med 2015.

Insourcing af taxfree-drift på samtlige skibe har også spillet positivt ind på resultatet for 2016, men vil først give fuld bundlinjeeffekt i 2017.

- 2016 viser, at vi for alvor er blevet et konkurrencedygtigt rederi, som driftes lønsomt. Det er en udvikling, vi skal bygge videre på. I år er vi fast besluttede på at tage nye skridt, både hvad gælder kundeoplevelser og resultat, siger Rickard Ternblom

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141