Ny kombiterminal bør ligge i Køge

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

En ny terminal, der kan flytte gods fra vejnettet til skinner, og omvendt, vil ligge optimalt i Køge. Det siger 11 store danske og udenlandske transport- og logistikvirksomheder i en ny markedsanalyse.

En ny markedsanalyse viser, at der er et bydende behov for en international kombiterminal på dansk jord, så der kan omlastes gods fra skinner til vejnettet til de godt fire millioner forbrugere i Øresundsregionen.

Når den nye Femern Bælt forbindelse åbner, vil godsmængderne fra godstog stige markant; men allerede i dag er der behov for en kombiterminal et sted langs den nye jernbanelinie Ringsted-Køge-København til at håndterede stigende godsstrømme øst-vest i landet.

Der er meget på spil, ikke kun for Køge, men for hele Danmark. De øgede godsmængder svarer til over 1.000 godsvogne om ugen. De kan enten stoppe og skabe arbejdspladser i Danmark, eller de kan bare suse forbi og skabe arbejdspladser i vores nabolande.

En ny terminal, der kan flytte gods fra vejnettet til skinner, og omvendt, vil ligge optimalt i Køge. Det siger 11 store danske og udenlandske transport- og logistikvirksomheder i en ny markedsanalyse.

Et flertal af de interviewede virksomheder i markedsanalysen fremhæver blandt andet nærhed til det europæiske motorvejsnet, let adgang til Køges erhvervshavn, den kommende Femern Bælt-forbindelse og EU-transportkorridoren fra Helsinki i nord til Sicilien i syd.

Virksomhederne fremhæver også, at Køge ligger på København-Ringstedbanen, den veludbyggede vejinfrastruktur i og omkring Køge samt adgangen til Skandinavisk Transport Center.

Køge er porten til mange millioner forbrugere

Køge har en unik mulighed for at blive et knudepunkt for logistik i Nordeuropa. Skal det ske, er der brug for, at de betydeligt stigende mængder jernbanegods, der ventes, når Femern Bælt forbindelsen åbner, kan lastes effektivt om i Danmark.

Analysen viser, at der er brug for handling nu, hvis ikke chancen skal glide Køge af hænde. Dertil kommer, at en kombiterminal vil skabe vækst og arbejdspladser og spiller direkte ind i den grønne dagsorden. Transport på skinnerne tager noget af presset motorvejen – og er en mere CO2-venlig transportform.

Formanden for Femern Belt Development og borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen siger:

- Det er vigtigt, at vi regionalt udnytter de nye muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser som den nye infrastruktur i Østdanmark giver os. Det handler om at vise rettidig omhu og sørge for, at vi er helt fremme i bussen og ikke overlader initiativet til svenskerne og tyskerne, som i givet fald nok skal formå at udnytte mulighederne. En kombiterminal ved Køge er en mulighed for vækst og arbejdspladser, vi ikke må forpasse.

Borgmester i Køge Kommune Flemming Christensen siger:

- Jeg er glad for markedsanalysens resultater, der klart viser, at transport- og logistikerhvervet efterspørger en kombiterminal ved Køge. Det viser endnu en gang, at Køge Kommune er godt på vej til at blive et regionalt kraftcenter. Nu vil jeg appellere til de ansvarlige politikere og embedsfolk om at kigge seriøst på muligheden for at anlægge en ny international kombiterminal i forbindelse med den nye bane mellem København og Ringsted og med en senere mulighed for tilkobling til den faste Femern Bælt forbindelse.

Transport- og logistikvirksomhederne i markedsanalysen forventer, at en ny international kombiterminal ved Køge kan omsætte gods svarende til 18 godstog med hver 36 vogne, om ugen, i begge retninger.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Transportrevolution kan være på vej til Danmark

RAL: Grønland vinder 80 millioner med Aarhus

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mentorer kan gøre en forskel

- Mentorer kan sikre, at lærlinge trives og får maksimalt udbytte af læretiden, siger TUR-sekretariatschef.

Blue Water vinder logistikkontrakt til 300 millioner

Nye leveringer

Lastbilen er ladet med appelsiner - og hash

Online Avis Arkiv

Lavere forbrug i nye DAF CF og XF

DAF lastbiler har altid været kendt for god brændstoføkonomi, men nu bliver de bedre takket været lavere omdrejningstal.

Volvo FE med større muskler

Opdateret motor gør en af Volvo Trucks’ mest alsidige modeller til et stærkt alternativ for mere krævende transportopgaver

Stærkt partnerskab med lastbilforhandlere

Syddansk Erhvervsskole i Vejle får nyeste teknologi af Mercedes-Benz.

Flertal klar til varebilslov

3F: Sådan behandler man ikke mennesker

Aalborg Havn truer RAL med kæmpe erstatningskrav

Familier til trafikdræbte kvinder taber erstatningssag

ITD: Minister lyttede til bekymringer for spærretider

Molslinjen fem måneder om at flytte 459.708 biler

Speditører: Vær opmærksom på forsinkelser i Tyskland

Vinder ordrer for 80 mio. kr

Aalborg-virksomhed har vundet fire store ordrer på infrastrukturudvikling i den tredje verden.

Chauffør valgte en fornuftig firmabil

Ny Scania G 490 firmabil til murer- og entreprenørfirmaet Lars Pedersen & Søn i Suldrup. Chaufføren har bestemt bilens specifikationer.

RAL kan give Aarhus Havn milliardforretning

Med Royal Arctic Line og Grønlandshandlens indtog på Aarhus Havn følger arbejdspladser og penge

Test: Eco-roll bruger energien bedre

Er det bedst at lægge bilen i frigear, eller at blive i gear, hvis man vil lade bilen rulle? Få svaret her!

Så er det officielt: RAL sejler til Aarhus

Aarhus Havn bliver Royal Arctic Lines basishavn. Rederiet forsøger at komme væk fra Aalborg før 2022

Grønlandshavnen vil væk fra Aalborg

Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen afviser at lade Royal Arctic Line slippe ud af aftale

EUC: - Branchen må give os noget at arbejde med

EUC Lillebælt udbyder mentoruddannelse – men svigtende tilmelding fra branchens side er en kæp i hjulet

Viagra til vognmændene

Irsk transportselskab dømt for manipulation

Store bøder til polsk transportvirksomhed for cabotage

Skoler ramt af kø til køreprøver

Dansk service-hold blev nr. 16

25 år med Micodan

Bombealarm på Mærsk-skib viste sig at være ubegrundet

IC4-skandale skal for alt i verden undgås i køb af nye el-tog

Ny fragtløsning: Nu kan fødevarer igen komme til din dør

Travl fiskerihavn ser frem til udvidelse

Holstebro-Struer Havn vil hente nye godstyper

Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu et løfteåg produceret hos os i Aalborg er nu klar til levering

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

GEJO 170 til lastbilkran

Moffett truck nr. otte

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Nylevering

Lastas har leveret den første ud af tre nye Kel-Berg 1 akslet city gardintrailere til S.J. Fragt A/S

Lukket grab fra BAKKER

SAWO Wirehejs kører nu i Otterup

Skal du have lavet kurser ude i byen?

NOPA kærre i robust Hardox

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Vognmandsfirmaet Palle Phillip A/S

Vehco’s nye “grønne” onboard computer, Vehco Connect

DS Flexhal bygger endnu et stort projekt i Køge

Nylevering

GEJO 00 – metro stang system

GPS Tyverisikring og overvågning - kun 541,- årligt

Tyve år hos TIP – mød Anne-Louise Krüger

Mobil og miljøvenligt rensekar

Kig forbi vores nye afdeling i Aalborg

Nylevering

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Niels J. Philipsen Transp...

Send til en kollega

0.201