Ny kombiterminal bør ligge i Køge

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

En ny terminal, der kan flytte gods fra vejnettet til skinner, og omvendt, vil ligge optimalt i Køge. Det siger 11 store danske og udenlandske transport- og logistikvirksomheder i en ny markedsanalyse.

En ny markedsanalyse viser, at der er et bydende behov for en international kombiterminal på dansk jord, så der kan omlastes gods fra skinner til vejnettet til de godt fire millioner forbrugere i Øresundsregionen.

Når den nye Femern Bælt forbindelse åbner, vil godsmængderne fra godstog stige markant; men allerede i dag er der behov for en kombiterminal et sted langs den nye jernbanelinie Ringsted-Køge-København til at håndterede stigende godsstrømme øst-vest i landet.

Der er meget på spil, ikke kun for Køge, men for hele Danmark. De øgede godsmængder svarer til over 1.000 godsvogne om ugen. De kan enten stoppe og skabe arbejdspladser i Danmark, eller de kan bare suse forbi og skabe arbejdspladser i vores nabolande.

En ny terminal, der kan flytte gods fra vejnettet til skinner, og omvendt, vil ligge optimalt i Køge. Det siger 11 store danske og udenlandske transport- og logistikvirksomheder i en ny markedsanalyse.

Et flertal af de interviewede virksomheder i markedsanalysen fremhæver blandt andet nærhed til det europæiske motorvejsnet, let adgang til Køges erhvervshavn, den kommende Femern Bælt-forbindelse og EU-transportkorridoren fra Helsinki i nord til Sicilien i syd.

Virksomhederne fremhæver også, at Køge ligger på København-Ringstedbanen, den veludbyggede vejinfrastruktur i og omkring Køge samt adgangen til Skandinavisk Transport Center.

Køge er porten til mange millioner forbrugere

Køge har en unik mulighed for at blive et knudepunkt for logistik i Nordeuropa. Skal det ske, er der brug for, at de betydeligt stigende mængder jernbanegods, der ventes, når Femern Bælt forbindelsen åbner, kan lastes effektivt om i Danmark.

Analysen viser, at der er brug for handling nu, hvis ikke chancen skal glide Køge af hænde. Dertil kommer, at en kombiterminal vil skabe vækst og arbejdspladser og spiller direkte ind i den grønne dagsorden. Transport på skinnerne tager noget af presset motorvejen – og er en mere CO2-venlig transportform.

Formanden for Femern Belt Development og borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen siger:

- Det er vigtigt, at vi regionalt udnytter de nye muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser som den nye infrastruktur i Østdanmark giver os. Det handler om at vise rettidig omhu og sørge for, at vi er helt fremme i bussen og ikke overlader initiativet til svenskerne og tyskerne, som i givet fald nok skal formå at udnytte mulighederne. En kombiterminal ved Køge er en mulighed for vækst og arbejdspladser, vi ikke må forpasse.

Borgmester i Køge Kommune Flemming Christensen siger:

- Jeg er glad for markedsanalysens resultater, der klart viser, at transport- og logistikerhvervet efterspørger en kombiterminal ved Køge. Det viser endnu en gang, at Køge Kommune er godt på vej til at blive et regionalt kraftcenter. Nu vil jeg appellere til de ansvarlige politikere og embedsfolk om at kigge seriøst på muligheden for at anlægge en ny international kombiterminal i forbindelse med den nye bane mellem København og Ringsted og med en senere mulighed for tilkobling til den faste Femern Bælt forbindelse.

Transport- og logistikvirksomhederne i markedsanalysen forventer, at en ny international kombiterminal ved Køge kan omsætte gods svarende til 18 godstog med hver 36 vogne, om ugen, i begge retninger.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Udsigt til nye cabotageregler glæder DSV

Antallet af dag og ikke antallet af ture bliver afgørende, hvis nyt EU-forslag med fælles regler bliver en realitet.

Transportvirksomheder slår sig sammen i Randers

Danske Bank smider Post Nord på porten

Blue Water Shipping med millionkrav mod Odense Havn

Hvilelogi: Kolding kommune har et udestående med Lidl

Test: Vejen til grøn eksportkørsel

TEST af Iveco Stralis NP, den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel.

Minister åbner for ny tunnelforbindelse til Sverige

Online Avis Arkiv

Scania Danmark skal have ny direktør

Janko van der Baan takker af. Han afløses af svenskeren Markus Holm.

Ejere overvejer salg af Københavns Lufthavn

Mange flere lastbiler over Storebælt

SAWO indtager Thy

Hellere forbud mod campering

Flertal skærper kursen mod chauffør-campister

DTL-formanden: Det går godt i DTL

Her er Årets Transportvirksomhed 2017

Padborg Transportmesse blev en succes

Både arrangører og udstillere er godt tilfredse. Mange unge mødte op.

Næstved-vognmand ind i DTL bestyrelsen

Lars Andersen fra Næstved Vognmandsforening træder ind i DTLs bestyrelse, mens vognmand Steen Tofteng fra Kjøbenhavns Vognmandslaug måtte give stafetten videre.

Billedserie: Verdens største containerskibe

Havnedirektør tager roret hos HH Ferries Group

Hirtshals Havn vil have gang i godstrafikken

Så er der godstransportkonference igen

Kampvalg til DTLs bestyrelse i morgen

Noget i cloud’en – og noget på jorden

Vejdirektoratet tester motorvejene for selvkørende biler

Er de danske motorveje klar til at tage imod de første generationer af selvkørende biler? Det har Vejdirektoratet sat sig for at finde ud af

Vognmand køber både nyt og brugt

Silkevejen er genoplivet

Historisk møde mellem nord og syd

Danmarks Rederiforening bliver til Danske Rederier

En branche i benhård konkurrence

Scandlines transporterer mere gods

Dansk firma får bøde på 100.000 kr. for cabotage

Bedste resultat nogensinde

Unge får chancen i Padborg

Den danske handelsflåde vokser med 21 skibe på et år

Lastbil på larvefødder søger og redder på Svalbard

Sikkerhed i fokus på selvkørende skraldebiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dynamisk kvalitetsledelse i en autonom kultur

Prøv vores online fartskriver-simulator - Det er gratis

Det kører for DS Flexhal i Køge

Endnu en Erikkila Spartan travers fra Fyns Kran Udstyr – leveret til kunde

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Søndersø Entreprenør- & Vognmandsforretning A/S

Lukket grab GIE

Hvornår fik du sidst efterset dit faldsikringsudstyr?

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Vognmandsfirmaet Oluf Møller Poulsen kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 aks. 24t tipkærre fra Lastas

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Kim Christensen, Øland

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Åbent Hus

Eftersyn af løftegrej

Manglende læringsengagement kan koste din virksomhed penge

Solum Roskilde A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet maskinkærre fra Lastas

Kender du Lønguiden?

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Stykgodscentret Skive A/S

Skrotgrab

Klar til de tunge løft i et snuptag

På CERTEX-GH kraner er frekvensomformer standard

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 1...

A4 blindnitter til levering direkte fra lager

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Øen...

Universal grab

Send til en kollega

0.199