Ny kombiterminal bør ligge i Køge

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

En ny terminal, der kan flytte gods fra vejnettet til skinner, og omvendt, vil ligge optimalt i Køge. Det siger 11 store danske og udenlandske transport- og logistikvirksomheder i en ny markedsanalyse.

En ny markedsanalyse viser, at der er et bydende behov for en international kombiterminal på dansk jord, så der kan omlastes gods fra skinner til vejnettet til de godt fire millioner forbrugere i Øresundsregionen.

Når den nye Femern Bælt forbindelse åbner, vil godsmængderne fra godstog stige markant; men allerede i dag er der behov for en kombiterminal et sted langs den nye jernbanelinie Ringsted-Køge-København til at håndterede stigende godsstrømme øst-vest i landet.

Der er meget på spil, ikke kun for Køge, men for hele Danmark. De øgede godsmængder svarer til over 1.000 godsvogne om ugen. De kan enten stoppe og skabe arbejdspladser i Danmark, eller de kan bare suse forbi og skabe arbejdspladser i vores nabolande.

En ny terminal, der kan flytte gods fra vejnettet til skinner, og omvendt, vil ligge optimalt i Køge. Det siger 11 store danske og udenlandske transport- og logistikvirksomheder i en ny markedsanalyse.

Et flertal af de interviewede virksomheder i markedsanalysen fremhæver blandt andet nærhed til det europæiske motorvejsnet, let adgang til Køges erhvervshavn, den kommende Femern Bælt-forbindelse og EU-transportkorridoren fra Helsinki i nord til Sicilien i syd.

Virksomhederne fremhæver også, at Køge ligger på København-Ringstedbanen, den veludbyggede vejinfrastruktur i og omkring Køge samt adgangen til Skandinavisk Transport Center.

Køge er porten til mange millioner forbrugere

Køge har en unik mulighed for at blive et knudepunkt for logistik i Nordeuropa. Skal det ske, er der brug for, at de betydeligt stigende mængder jernbanegods, der ventes, når Femern Bælt forbindelsen åbner, kan lastes effektivt om i Danmark.

Analysen viser, at der er brug for handling nu, hvis ikke chancen skal glide Køge af hænde. Dertil kommer, at en kombiterminal vil skabe vækst og arbejdspladser og spiller direkte ind i den grønne dagsorden. Transport på skinnerne tager noget af presset motorvejen – og er en mere CO2-venlig transportform.

Formanden for Femern Belt Development og borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen siger:

- Det er vigtigt, at vi regionalt udnytter de nye muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser som den nye infrastruktur i Østdanmark giver os. Det handler om at vise rettidig omhu og sørge for, at vi er helt fremme i bussen og ikke overlader initiativet til svenskerne og tyskerne, som i givet fald nok skal formå at udnytte mulighederne. En kombiterminal ved Køge er en mulighed for vækst og arbejdspladser, vi ikke må forpasse.

Borgmester i Køge Kommune Flemming Christensen siger:

- Jeg er glad for markedsanalysens resultater, der klart viser, at transport- og logistikerhvervet efterspørger en kombiterminal ved Køge. Det viser endnu en gang, at Køge Kommune er godt på vej til at blive et regionalt kraftcenter. Nu vil jeg appellere til de ansvarlige politikere og embedsfolk om at kigge seriøst på muligheden for at anlægge en ny international kombiterminal i forbindelse med den nye bane mellem København og Ringsted og med en senere mulighed for tilkobling til den faste Femern Bælt forbindelse.

Transport- og logistikvirksomhederne i markedsanalysen forventer, at en ny international kombiterminal ved Køge kan omsætte gods svarende til 18 godstog med hver 36 vogne, om ugen, i begge retninger.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Her er finalisterne til Årets Transportvirksomhed

Video: 220 tons ovn transporteres gennem Fredericias gader

Irsk chauffør taget for fart-snyd

Portugisisk vognmand idømt stor bøde

390.000 kr. kostede det, da vognmand måtte stå til ansvar for sine ansattes systematiske snyd

Chauffører og forældre i strid om skolevej

Københavns Lufthavn vil fordoble sin fragtkapacitet

Online Avis Arkiv

Ny taxalov gav Uber dødsstødet

DSV tester hybridbiler i Sverige

Farlige situationer ved ramper skal løses

DTL: Varebilsudvalg er en syltekrukke

Stor tilfredshed med Transport 2017

Mere end 25.000 besøgende og over 300 udstillere gjorde Transport 2017 til et succes.

Sidste transportmesse for Betina Engholm

Fortsætter karrieren som chef for FDM Jyllandsringen.

Regeringen afskaffer hver femte fotovogn

Markant digital udvikling er på vej i transportbranchen

Ny rekord hos Aalborg Havn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Hanstholm Havn skyder konkurrence til 500 millioner i gang

Hanstholm Havn har netop udvalgt de fem konsortier, der får lov at udarbejde tilbud på den forestående udvidelse af havnen

Rekordstor transportmesse slog dørene op til forår

Transport 2017 åbnede torsdag i Herning med rekordmange udstillere og kåringen af Årets Varebil

Unge studerende kan udvikle transportbranchen

Tre nominerede til Årets Opbygning

Et modulbaseret lad, et køleanlæg på CO2 og to-i-en chassis kæmper om titlen som Årets Opbygning. Vinderen findes på

Vognmænd forventer fusioner – men ikke som deltagere

Innovative lastbilløsninger står i kø

For første gang i 10 år er alle de syv lastbilmærker samlet på Skandinaviens største transportmesse, Transport 2017. Hallerne med lastbiler bliver et festfyrværkeri af teknologiske nyheder.

Nemlig.com vil bringe pakker ud til danskerne

Erhvervsopråb: Skal vindmøllevingerne holde i nødsporene?

Skuffelse i grænselandet over tysk vejafgift

Rekordernes år for Esbjerg Havn

Give Sværgods-direktør om exit: Målet er nået

Grønlandske hytter stiller krav til logistikken

Mangeårig direktør forlader Nagel-Group

Årets transportmesse åbner i morgen

Rønne Havn leverer det bedste resultat nogensinde - igen

Debat: E45 løser ikke fremtidens trafikproblemer alene

Transportkøber stiller nye krav

Voksende e-handel gav mere at lave sidste år

Vi skruer ned for forventningerne

ITD: Tænk hele kæden ind i førerløs fremtid

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny funktionalitet fra Billy Regnskabsprogram

Præfabrikerede hytter til Grønland

Har du sat kryds i din kalender til temadagen sikkerhed i praksis?

Lemvigh-Müller implementerer stålsikkert ruteplanlægningssystem

Meldgaard Hydraulik siger TAK!

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Uno Transport A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet nedbygget sværlasttrailer fra Lastas

Trådløs overførsel af data på VEI vægte

Beskyt dine varer med bølgepap

De 10 bedste sprog at lære for virksomheder

Ses vi på Transport 2017 i dag?

Rygaard Transport & Logistic A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Klar til dag to...

CERTEX Danmark har etableret et strategisk samarbejde med GH Cranes, med hovedkontor i Spanien.

Overraskende mange besøgende på messestanden

Kemi Kick Off 2017

Integrationer gør dit administrative arbejde enklere

Papkasser der passer til dit behov

Nord-Vest Box IS kan køre hjem til Thisted med en ny Kel-Berg 3 aks. overføringsanhænger fra Lastas

Se nyhederne i vores udlejningsprogram

Vind Formel 1 billetter på Transport 2017 med Bell Add

90 tons løftekroge til horisontal håndtering af vindmølletårne

Nye produktbrochurer fra Triplan

Oplev Danmarks Sikreste Lastbil på Transport 2017

Kvalitets smøremidler til den tunge trafik

Send til en kollega

0.212