23948sdkhjf

En slamsuger lidt ud over det sædvanlige

Jimmys Kolakservice I Sorø har netop fået en nyopbygget lastbil med komplet slamsugeranlæg. Det er en speciel og flot opbygget slamsuger med meget udstyr, som relativt sjældent leveres i Danmark

Når Jimmys Kloakservice i Sorø skal have ny slamsuger, er det vigtigt for vognmanden, at det er Simon Moos i Sønderborg, der står for opbygningen.

Det har firmaet gjort i alt tre gange nu - senest har Jimmy fået leveret en ny slamsuger her i januar 2017.

Der er tale om en opbygning med en 13,8 kubikmeter vaccum/tryktank med flytbart stempel, som valgfrit kan opdeles i en spulevandstank og en slamtank. Stemplet er monteret med spulekrans med otte spuledyser til brug ved aflæsning og rengøring af tanken indvendigt.

Masser af slanger
Slamsugeren har masser af slanger til at suge og spule med.

Den største sugeslange på 5 tommer ligger på en 16 meter lang såkaldt sugelangekasette monteret direkte på slamtanken. Alle bøjninger er dimensioneret i overstørrelse 6 tommer for at undgå modstand og for at forebygge slid ved sugning af materialer med stort indhold af sten og sand.

Forsynet med en løftekran
Sugeslangekassetten er forsynet med en teleskopisk løftekran, som kan krøje rundt med et udsving på cirka 180 grader.

Selve styringen af kassettesuget og kassettekranens funktioner er hydraulisk og foregår fra betjeningspaneler monteret på opbygningen eller via fjernbetjeningen.

Der er et wirespil på kranarmen, så den kan bruges til at løfte tunge dæksler, pumper eller lignende.

Nedfældbar slangerulle
Bagest på opbygninger er der monteret en nedfældbar sugeslangerulle med en 50 meter 3-tommer slange. Derudover er der en spuleslangerulle med 240 meter 1-tomme spuleslange.

Bagest i højre side er der yderligere monteret en hydraulisk svingbar spuleslangerulle med 120 meter ½" spuleslange.

Også slange øverst på tanken
Endelig er der øverst på tanken i venstre side monteret en transportslangerulle for en 2-tommer sugeslange. Den sidder afskærmet og godt beskyttet, da det er vigtigt, at denne slange kan holdes ren og fri for snavs og stænk fra kørebanen, idet den ofte bruges i forbindelse med opgaver inde i huse og lejligheder. Derfor skal slangen være ren, så den ikke sviner eller skrammer kundens dørkarme og gulve.

Vakuum- og spulepumpe
Slamsugerens vakuumpumpe er en væskeringspumpe med en ydelse på 42.500 liter pr. min. Spulepumpen er en trykomsætter, som sikrer et spuletryk på 200 bar med 400 liter vand pr. min.

Vognmanden har valgt at få monteret en ekstra pumpe, som bruges til at flytte vand eller slam uden om slamtanken, for eksempel ved ledningsbrud, overløb af bassiner mm.

Bilen har et vejesystem, så man kan veje hver enkelt kundes mængde slam. På den måde sikres en nem og korrekt administration ved fakturering.

Skabe og inddækninger
Køretøjet er komplet opbygget med skabe og inddækninger udført i slebent rustfrit stål, så overfladerne forbliver flotte i hele bilens levetid. Alle skabe har desuden lys og varme.

Oliefyret, som frostsikrer anlægget, er på 30 kW og har dermed mulighed for hurtig og effektiv frostsikring af vandet i spulesystemet samt opvarmning af alle skabe.

Tøjskab med masser af plads
På bilens højre side ses et tøjskab med masser af plads samt lys og varme.

Ved siden af er der et miljøskab med vandhane, vandvarmer og sæbedispenser, så vognmanden kan vaske hænder, inden han sætter sig op i førerhuset.

Hele anlægget styres fra en pult, hvor en PLC overvåger og styrer anlæggets funktioner.. Der er indbygget et diagnosticeringsmodul, som anvendes ved service, fejlretning og lignende.

Anlægget kan betjenes fra pulten via en touch-skærm, hvor alle bilens funktioner forefindes og ydermere også giver mulighed for at aflæse timetal og diagnose.

Opbygningen
Opbygningen er solgt af Hans-Ole Thisgaard, som har været salgschef Simon Moos siden 2014. Før det har han solgt lastbiler i mange år, men efter at være startet hos Simon Moos har han fået øjnene op for, at det er mindst lige så sjovt at sælge slamsugere som lastbiler.

- Det er store og flotte køretøjer, som prismæssigt ligger i den dyre ende. Der er lang opbygningstid på en slamsuger, så det kræver både planlægning og idérigdom at få hele processen til at forløbe godt for alle parter.

- Desuden skal vi ofte tage et brugt anlæg i bytte i forbindelse med indgåelse af salgskontrakten.

Solgt med det samme
Sådan var det også med Jimmys gamle slamsuger, som Simon Moos byggede i 2009.

- Den var fin, velholdt og med masser af udstyr, så dan var faktisk allerede solgt, da vi handlede den nye bil færdig i sommeren 2016, fortæller Hans-Ole Thisgaard.

- Der var en fransk vognmand, der købte den. Han var faktisk heroppe to gange for at sikre sig, at han fik den. Vi har omlakeret anlægget og monteret noget ekstra udstyr. Slamsugeren blev leveret til franskmanden sidste måned.

- Sådan en brugt samsluger er dyr at have stående. Derfor var det da positivt, at vi allerede havde en tilkendegivelse om køb af den brugte enhed, da vi indgik handelen med Jimmy om den nye.

Engelsk og fransk
Hans-Ole Thisgaard har to kolleger hos Simon Moos Maskinfabrik A/S. Sammen deler de "verdensmarkedet" mellem sig.

- Min ene kollega er englænder bosiddende i Danmark. Han har ansvaret for de engelsktalende lande som Storbritannien, USA, Australien og New Zealand. Vi er netop i gang med at bygge to mobile afvandingsanlæg, de såkaldte KSA til New Zealand. Dem skal vi aflevere i løbet af marts og april.

- Min anden kollega har fransk som modersmål. og er ligeledes bosat i Danmark. Han arbejder med alle fransktalende lande. Det er ham, der havde den franske kunde, som købte Jimmys gamle bil.

Selv tager Hans-Ole tager sig af de nordiske og tysktalende lande.

En ny med tre bagaksler
- Grunden til at Jimmy har valgt at skifte sin slamsuger er blandt andet, at han havde behov for en trippel bogie, forklarer Hans-Ole Thisgaard.

- Den nye er en 8x4*6 med tridem bagaksler. De består af en tandem, der trækker på begge bagaksler, mens den tredje aksel, der sidder helt bagest, er drejbar. Det er en bogie-aksel.

Bilen er opbygget med Euro 6 motor og har automatisk gearskifte.

- Når man har en 8x4 bil med to foraksler og to trækaksler, har man problemer med at få akseltryk nok hen på de to foraksler, og så risikerer man at køre med for højt akseltryk på de to bageste. Derfor giver det mening at køre med tripple aksel efter den nye lovgivning, der gør det muligt at køre med 32 ton totalvægt på en tripple bogie. Før kunne man kun køre med 29 ton.

- Jimmy har også fremtidssikret sig med Euro 6-motor og med større pumper. Vakuum pumpen er en væskeringspume med en ydelse på 42.500 liter/min. og spulepumpen er af typen trykomsætter, med en ydelsepå 400 liter/pr. min ved et tryk på 200 bar.

Står for det hele
Simon Moos har stået for totalleverancen, det vil sige indkøb af chassis og selve opbygningen.

- Oftest kommer kunden selv med chassiset, men det er faktisk nemmere, når vi står for det hele forklarer Hans-Ole Thisgaard, som understreger, at firmaet kan opbygge på alle mærker og alle typer af chassiser.

- Vi har ingen præferencer. Det er kunden, der bestemmer, slår han fast.

- Når chassiset kommer hjem, udarbejder vores konstruktionsafdeling en tegning i 3D, så opbygningen kan ses fra alle retninger og vinkler. Så ved vi præcis , hvor og hvordan de forskellige pumper, slanger, skabe og værktøjshylder skal sidde.

Konstruktionsafdelingen laver også vægtberegninger, så vi kan regne os frem til, hvordan akseltrykkene vil være.

Før chassiset er kommet hjem, er man som regel allerede begyndt at producere tanken. Der er mange ting, som kan sættes i gang på forhånd for at korte opbygningstiden ned.

To typer af tanke
Hans-Ole Thisgaard fortæller, at der er to måder at bygge en tank på.

Den traditionelle løsning er en tank, som man tipper, når den skal tømmes.

Denne anden og mere moderne tank er med stempel. Stemplet kan indvendigt i tanken låses fast i forskellige positioner, og derved give mulighed for at variere slam- og vandtankens størrelse afhængigt af hvilken type opgave man har.

Ydermere bruges stemplet til at tømme tanken med, og dette gøres ved, at baglugen i tanken åbnes, der opbygges tryk i den forreste del af tanken, og stemplet og slammet trykkes derved bagud og slammet skubbes ud af tanken. Efterfølgende en hurtigt aktivering af spulekransen med de otte spuledyser, og tanken er ren og klar til nye opgaver.

Alligevel anderledes
Det er versionen med stemplet, som Jimmy har valgt til sin nye slamsuger, fortæller Hans-Ole Thisaard.

- Selve systemet er der ikke noget revolutionerende ved. Den kan alle andre leverandører af slamsugere også bygge; men vores adskiller sig alligevel lidt fra de andre.

Ingen remtræk

Mange slamsuger-fabrikanter bygger med remtræk på spulepumpen. Det vil sige, at man på sin hydraulikpumpe har en mekanisk aksel, som trækker en remskive, og som overfører kræfterne til spulepumpen - ligesom en kilerem.

- Vi synes bare ikke, at man i 2017 behøver at slås med en kilerem, der skal strammes, løsnes og justeres ind. Derfor har vi valgt at drive vore vakuum- og spulepumper fuldhydraulisk, det vil sige at vi har et lukket hydraulisk anlæg.

Væskeringspumpe
- En anden forskel er, at vi bruger en væskeringspumpe som vakuumpumpe - og ikke en lamelpumpe, forklarer Hans-Ole Thisgaard.

- Væskeringspumpen køles og laver vakuum ved hjælp af en vandfilm, hvorimod en lamelpumpe er en oliepumpe, hvor det er olie og lameller, der skaber vakuum.

Begge typer pumper laver udstødningsgasser. Ved væskeringspumpen er det damp fra rent vand, ved lamelpumpen er udstødningsgassen olieholdig.

Væskeringspumpen er desuden mere lydsvag end lamelpumpen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109