23948sdkhjf

DTL: Varebilsudvalg er en syltekrukke

Varebilsbranchen efterlyser ordnede forhold for branchen. Alligevel holder regeringen sig tilbage fra at lovgive på området

Dansk Folkepartis social dumping-ordfører, Claus Kvist Hansen, havde taget turen til DTL-standen på Transport 2017, for dér at forklare, hvad han og et flertal udenom regeringen vil gøre for at presse lovgivning igennem, der kan sikre ordnede forhold på varebilsområdet.

- Regeringens varebilsudvalg er en syltekrukke.

Så kontant var meldingen fra DTL-direktør Erik Østergaard, inden han gik på scenen i Hal J til debatten om varebiler. Med i debatten var også DTL-medlem Thomas Jensen, Rødekro Kurér og initiativtager til og formand for SKV – specialforeningen for kurér- og varebiler, samt medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti, Claus Kvist Hansen, der i efteråret blev social dumping-ordfører for sit partis folketingsgruppe. Debatten blev kyndigt drevet frem af underdirektør og erhvervspolitisk chef i DTL, Ove Holm.

Det blev nu ikke uenighed, der prægede debatten – snarere en drøftelse og afstemning af holdninger - og et håndslag på viljen til fortsat tæt samarbejde for at sikre ordnede forhold i varebilsbranchen, og ikke mindst fælles vilje til at ville bekæmpe social dumping i transportbranchen i det hele taget.

Arbejdsmarked på danske vilkår
- Jeg må sige, at vi har brug for, at de uregelmæssigheder, både den decideret sorte og ulovlige sociale dumping, men også den ”hvide” –  hvor reglerne følges, men som ikke desto mindre skaber unfair konkurrence og social dumping – bekæmpes. Jeg er optaget af, at vores arbejdsmarked skal forblive på danske vilkår, sagde Claus Kvist Hansen og tilføjede:

- Vi har set længe nok på, at regeringen ingenting gør – og derfor lavede vi også for et par uger siden et parløb med Socialistisk Folkeparti om en række initiativer til at bekæmpe social dumping på transportområdet. Og det bliver ikke sidste gang. Jeg har noteret mig, at også Socialdemokratiet bakker op, og derfor er vi parate til at gå uden om regeringen og skabe de nødvendige flertal, hvis dét er nødvendigt.

Erik Østergaard ridsede historikken op, og påpegede, at grænsen om de 3.500 kg er helt vilkårlig:

- Engang gik grænsen ved 6 ton. Så blev den sat ned til 3.500 kg. Kører du i biler over 3.500 kg, er du underlagt alverdens regler og krav – men kører du med varebil under 3.500 kg, er der ingen krav ud over kørekortet. Hvis jeg gik og kedede mig lidt, kunne jeg gå ind i hallen ved siden af, købe en varebil, og starte med at køre alt muligt væk her fra messen. Så er jeg i gang som varebilsvognmand. Det giver ingen mening.

Thomas Jensen, Rødekro Kurér var enig:

- Der foregår alt muligt: Folk på kontanthjælp eller sygedagpenge kører varebil. Der er ikke styr på forsikringer. Og det koster kun en krone at starte som iværksætter. Så hver gang, de går konkurs, så starter de bare igen. Det var måske en god idé, hvis de kunne stave til faktura, moms, skat og forsikring, inden de fik lov at gå i luften som varebilstransportører, sagde SKV-formanden syrligt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078