Smarte biler kræver sikker opkobling

| Af Martin Plesner-Jacobsen | Tip redaktionen om en historie

Af Martin Plesner-Jacobsen, Team Lead for Systems Engineering, Veeam Software

Fra i årtier at have været ren science fiktion, og noget vi kun har set i film som Tilbage til fremtiden, så begynder selvkørende og opkoblede biler at blive virkelighed. I nogle år har der eksisteret intelligente funktioner såsom assisteret parallelparkering, og som noget af det seneste er automatisk afstandsregulering i forhold til forankørende biler også blevet en realitet.

Og vi har sandsynligvis kun set begyndelsen. Bilproducenterne er i hård konkurrence om at skabe biler, der er selvkørende eller har "intelligente" funktioner. Det er nemt at lade sig rive med af entusiasmen, og at vores opkoblede biler i fremtiden kan gøre kørslen hurtigere, mere effektiv og sikker, er der ingen tvivl om. De fleste innovationer inden for bilsikkerhed er resultater af, at der er identificeret et behov, baseret på erfaringerne fra biluheld.

En ny funktion, der kan øge trafiksikkerheden, kan for eksempel være rapportering om vejr- og vejforhold eller trafikulykker, som gør det muligt at justere kørslen automatisk. Forestil dig, at du kører på en motorvej med 110 kilometer i timen, og det gør de forankørende biler også. Hvis bilerne 500 meter længere fremme pludseligt bremser op, så er der rimelig grund til at antage, at der er sket noget. Er køretøjerne online, så er det muligt, at dette kommunikeres til et centralt system, som advarer dit og andre køretøjer i nærheden og underretter alarmcentralen.

Men ligesom det er bedre ikke at have nogen brandalarm overhovedet end at have en defekt brandalarm, er det alfa og omega at systemerne virkelig fungerer. Er der en funktion, der advarer eller justerer bilens kørsel efter pludselige begivenheder i trafikken, så stoler vi på den. Men fejler systemet, så vi en dag ikke får advarslen, så forventer vi ikke ubehagelige overraskelser i trafikken, og det kan gøre os sårbare.

I modsætning til mange tidligere innovationer inden for trafiksikkerhed, som er opstået, fordi der er sket ulykker og dødsfald, har vi nu en unik mulighed for at skabe innovationer på forkant. Producenterne lover guld og grønne skove, men erfaringen viser, at de ikke altid kan indfri deres løfter. Der er altid risiko for, at it-systemer svigter, og det er ikke nødvendigvis producenternes fejl. Det kan lige så godt være på grund af strømudfald, internetafbrydelser eller andre uforudsete hændelser. Men i dag er det muligt at skabe systemer der, i tilfælde af nedbrud, er oppe og køre igen efter blot få minutter ved hjælp af et andet datacenter.

Vi har altså alle muligheder for at tage sikkerheden med i betragtning fra starten af, så løsningerne kan følge med udviklingen i takt med at vores biler kommer online. Det er essentielt at skabe systemer, som er robuste og kan bidrage til at højne trafiksikkerheden.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nyt partnerskab i den tunge klasse

Nye leveringer

Volvo FE med større muskler

Opdateret motor gør en af Volvo Trucks’ mest alsidige modeller til et stærkt alternativ for mere krævende transportopgaver

Lavere forbrug i nye DAF CF og XF

DAF lastbiler har altid været kendt for god brændstoføkonomi, men nu bliver de bedre takket været lavere omdrejningstal.

Chauffør valgte en fornuftig firmabil

Ny Scania G 490 firmabil til murer- og entreprenørfirmaet Lars Pedersen & Søn i Suldrup. Chaufføren har bestemt bilens specifikationer.

Test: Bjergtaget af Scanias kraftkarl

Vi prøvekører den måske ypperste ekvipage på landevejen, S730 V8-trækker, den mest imponerende Scania nogensinde

Ny lavtløftende pallevogn

Online Avis Arkiv

100 køletrailere til Smyril Line

Volvo Trucks hylder vejens arbejdsheste

25 år med Micodan

IC4-skandale skal for alt i verden undgås i køb af nye el-tog

Seks år mere med Elmia

Nordjysk Blæser-Service flytter produktion til Polen

Alle fodertanke vil i fremtiden blive produceret af mangeårig samarbejdspartner i Polen

Nye leveringer

Hver uge bliver der solgt nyt materiel til vognmændene. Her viser vi et udpluk af det seneste:

Selvstyrende Volvo skal høste sukkerrør i Sydamerika

Volvo Trucks har udviklet en ny selvstyrende lastvogn, der kan være med til at øge produktiviteten for de brasilianske sukkerrørsproducenter

Ny varebil i Danmark

Test: Ny test-lastbil til Fyns Kran Udstyr

Scania lancerer flere nyheder

Succes med ’lappeløsning’ til trailerdæk

DSV Road kører 170-180.000 km på dækkene på trailerens tredje aksel mod tidligere 130.000 km

11 gardintrailere til fragtfirma

Danmarks Fragt Service distribuerer gods i hele Europa

Selvkørende teknologi kan forebygge trafikulykker

15-30 procent af de seneste års dødsulykker i trafikken i Danmark være undgået, hvis bilerne var selvkørende

Fart på Sawos hejseladsfabrik

Siden Sawo flyttede produktionen af hejselad til Danmark, er der skabe 50 nye industri-arbejdspladser.

Sawo udbygger på livet løs

Produktionshaller og samleværksteder ombygges i tilkøbt ejendom på 7.500 kvadratmeter i Sørup. Under en rundtur på fabrikken, fortæller Flemming Christensen om de mange bolde, han og Sawo har i luften

Ny offroad-lastbil fra Iveco

Stralis kommer i en X-Way-version til lettere terrænkørsel. Den vil kunne købes fra september 2017.

Lastbilkontrol førte til store bøder

International interesse for selvkørende biler på danske veje

Politi kontrollerer lastbiler op til marked

Danske studerende kørte 449 km på en liter benzin

Nu lægger Vejdirektoratet 217 km ny asfalt

Nye leveringer

Faglig voldgift skaber klarhed om regler ved opsigelse

Prisforvirring har lagt salget af elbiler dødt

Ny jysk motorvej giver fart på arbejdskraften

Test: Vejen til grøn eksportkørsel

Trafiksikker kølebil til byen

Dagbøder på vej til bilister uden forsikring

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores guide: valg af el talje

En flot ny Kel-Berg 4 akslet 3-vejs tipanhænger til Skagen Beton A/S

Parker Stempelpumpe

Hautek Wash & Water Systems leverer vaskesystem til Almegårds Kaserne.

Gode tilbud sommertilbud fra Inventarland

Dansk Mobil Beton A/S får egen pumpeafdeling

Lastas Trucks Danmark A/S har leveret en DAF XF 510 FTG SSC AS-T til Søren Jakobsen Transport ApS

Nylevering

4-akslet containerpåhængsvogn til Kristen Højgaard

HYVA hydraulik oliepumpe

GPS sporing af alle dine værdier

Endnu et løfteåg produceret hos os i Aalborg er nu klar til levering

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

GEJO 170 til lastbilkran

Moffett truck nr. otte

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Nylevering

Lastas har leveret den første ud af tre nye Kel-Berg 1 akslet city gardintr...

Lukket grab fra BAKKER

SAWO Wirehejs kører nu i Otterup

Skal du have lavet kurser ude i byen?

NOPA kærre i robust Hardox

Send til en kollega

0.197