23948sdkhjf

Seks spor sydpå

Dansk og nordtysk ønske om at opgradere Jyllandskorridoren. Radar Hochbrücke over Kielerkanalen skal udskiftes og gøres bredere

Den måske værste flaskehals for den danske transportbranche ligger uden for landet. Det er nemlig broen over Kielerkanalen ved Rendsborg - Rader Hochbrücke. Den konkurrerer med Vejlefjordbroen om at sprænge alle trafikprognoser.

- Det er afgørende for den danske eksport og vores adgang til resten af Europa, at den nye bro, som Tyskland planlægger at bygge over Kielerkanalen, får seks vejbaner, erklærer Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Han besøgte Rendsborg i sidste måned sammen med transportminister Ole Birk Olesen (LA), Folketingets ransportudvalg og den danske ambassadør i Tyskland, Friis Arne Pedersen, for at se nærmere på den trafikale flaskehals.

Ifølge tyskernes trafikprognose ville Rader Hochbrücke nå grænsen for sin formåen i 2030. Den blev nået allerede i 2015! Det er ifølge Kristian Pihl-Lorentzen et stærkt argument for at bygge motorvejen og broen seks baner.

Danske og slesvig-holstenske trafikpolitikere står sammen i ønsket om en sekssporet motorvejsbro ved Rendsborg frem for kun fire spor; men da projektet skal finansieres af forbundsregeringen i Berlin, er det her, den endelige beslutning tages.

- Det var som at sparke en åben dør ind, da vi foreslog slesvig-holstenerne en sekssporet bro, siger Lennart Damsbo-Andersen, som er formand Folketingets trafikudvalg.

- Myndighederne i Slesvig-Holsten er også interesseret i seks spor, men Berlin er måske kun indstillet på fire spor. Vi kan forhåbentlig hjælpe hinanden med at løsne op for det, siger han.

Send venligt brev
Kristian Pihl Lorentzen opfordrer transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at sende et venligt brev til Berlin med en opfordring om at udvide broen fra fire til mindst seks spor.

- Det brev ville man også sætte pris på i Slesvig-Holsten, for de forsøger også at overbevise Berlin om at fremtidssikre kapaciteten på Rader Hochbrücke, tilføjer Kristian Pihl Lorentzen.

Ny bro undgår miljøproces
Den nuværende bro har restlevetid på 12 år. I løbet af foråret skal forbundsdagen i Berlin beslutte, om der skal bygges en ny bro eller en tunnel besluttes i Berlin til foråret. Det var i hvert fald den besked, som de danske politikere fik med fra mødet i Rendsborg.

En ny bro undgår den store planmølle, så man ikke kommer ind i en „Femern-agtig situation“, som Kristian Pihl Lorentzen udtrykker det. En ny bro bliver nemlig bygget lige ved siden af og på den gamle bro, så det er den samme bro, det samme sted.

Femerministre mødes
Slesvig-Holstens økonomi- og transportminister Reinhard Meyer taler varmt om den mere smidige tilgang i Danmark til godkendelse af infrastrukturprojekter. Femertunnelen er nemlig ikke det eneste projekt i delstaten eller Tyskland i det hele taget, som trækker ud på grund af den tyske miljøplanproces.

Slesvig-holstenerne vælger ny landdag den 7. maj. Alligevel holder Reinhard Meyer fast i løftet om at komme til København den 18. april for at møde transportminister Ole Birk Olesen, selv om det er midt i valgkampen.

Besøget er udskudt tre uger. Den danske side håber, at delstatsministeren har en revideret plan for miljøgodkendelsen med.

Trafikkommission fortsætter
Journalist Siegfried Matlok fra Der Nordschleswiger roser den danske transportminister, hvad angår Jyllandskorridoren.

- Ole Birk Olesen har sagt, at han vil opretholde den dansk-tyske trafikkommission. Det er et vigtigt forum for dialogen mellem Danmark og Slesvig-Holsten om infrastrukturen.

Flere gensidige besøg
- I kølvandet på vores besøg i Tyskland var vi enige om at holde en tæt kontakt med tyskerne. Jeg har inviteret Slesvig-Holstens ministerpræsident Torsten Albig og transportudvalget i Kiel til København, siger Lennart Damsbo-Andersen.

- Stemningen på møderne dernede antyder, at vi godt kan have en åben samtale og få ryddet tingene af vejen, inden de bliver til problemer, slutter udvalgsformanden.

Folketingets Trafikudvalg overvejer desuden at rejse til Berlin efter forbundsdagsvalget den 24. september. Emnerne er både Rader Hochbrücke og Femernprojektet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125