Vejen til grøn eksportkørsel

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TEST af Iveco Stralis NP, den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel.

Vi har prøvet den Ivecos nyeste gasdrevne lastbil, Stralis NP Hi-Way på en 162 km. test fra København til Sydsjælland ad motorvej og landevej med et resultat på 3,4 km/kg – nogenlunde det samme i km/l som en diesel.

Motoren i en naturgas-lastbil er i princippet en benzinmotor bygget på basis af en Cursor 9 diesel-motor. Den yder 400 hk og har et moment på 1.700 Nm.

Lastbilen lastet til 40 ton totalvægt er meget letkørt – og den kunne sagtens følge med den øvrige lastbiltrafik.

 

Ikke samme trækkraft

Der er måske et par detaljer, som man skal vænne sig til. Den har ikke samme trækkraft som en tilsvarende dieselmotor – og der mærkes også en lille forsinkelse ved igangsætning, når der trædes på speederen. En ”hill holder” sørger dog for at holde bilen stille imens.

Bilen er letkørt – og med adaptive cruise control og retarder behøver vi ikke at slide meget på bremserne på turen. Måske lige med undtagelse af et par rundkørsler i på vejen.

 

Første gaslastbil til langtur

Hos Iveco er man dog fuld af forventning til lastbilen - især om nogle år, når gas er blevet mere acceptabel som drivmiddel i lastbiler.

Stralis NP er den første naturgasdrevne lastbil specielt designet til langturskørsel. Den kan køre på komprimeret og flydende naturgas - eller på en blanding af de to.

Stralis NP er udstyret med Ivecos Cursor 9 Natural Power Euro 6-motor, der leverer 400 hk og har et drejningsmoment på 1.700 Nm. Det er den første motor af sin art, der leverer samme effekt som den tilsvarende dieselmotor.

 

Ydeevnen forbedret

Motorens ydeevne er blevet forbedret blandt andet ved at indsugningsportene har fået en ny profil. Desuden er injektorerne og railen ændret for at tillade en højere brændstofgennemstrømning. En ny high-flow 3-vejs katalysator minimerer støj og brændstofforbrug.

Motoren leverer samme effekt på 400 hk og drejningsmoment på 1.700 Nm som tilsvarende dieselversion, og har klassens bedste vægt/effekt forhold, effekttæthed, serviceinterval og stille kørsel. Den leverer 17 procent mere effekt og 6 procent mere drejningsmoment end dens nærmeste konkurrent.

 

Rækkevidde på 1500 km

Med en rækkevidde på op til 1.500 km er lastbilen med til at gøre naturgas til en holdbar - og med tiden realistisk - løsning til alle slags kørselsopgaver, også internationale langturstransporter. Samtidig kan den få adgang til de europæiske storbyer, hvor der indføres stadig strengere støj- og emissionsrestriktioner.

 

Ingen AdBlue

Efterbehandlingssystemet er uden brug af AdBlue og partikelfilter.

Udover en rigtig god kørekomfort har Stralis NP hydraulisk retarder, hill holder-funktion og Adaptive Cruise Control som standard.

 

Lange udsigter i Danmark

Med den nye Stralis NP tager Iveco gaslastbilerne ud af nichemarkederne og ind på de store markeder - bare ikke i Danmark endnu... desværre. Herhjemme er koster biogas nemlig 30 procent mere end diesel! Og en gas-lastbil er op mod 300.000 kroner dyrere i indkøb end lastbiler, der kører på diesel.

Derfor er udsigterne til grøn eksportkørsel lange og brolagt med tidsler. Så hvis ikke transportkøbere eller forbrugerne er parate til at betale mere for transporterne og varerne, er det nok så som så med fremtiden for de CO2-neutrale gasdrevne transporter. I hvert fald herhjemme.

 

Frode Laursen har forsøgt

Frode Laursen, der er en af Danmarks største vognmandsforretninger, har testet en Iveco Stralis med biogas i et år – og her har man regnet ud, at det koster 60-80 øre mere pr. kilometer at køre gas frem for diesel.

Da der er meget få udbydere af gas, fremhæver virksomheden, at det er svært at forhandle sig til rabatter.

Når man også medregner den dyrere indkøbspris, giver det en samlet meromkostning på mellem 1,00 og 1,25 kroner pr. km.

Hertil kommer ulemperne ved at have få tankningsmuligheder. Selv om antallet at gas-tankstationer er stigende, kræver det stadig en omvej for at få en fuld tank.

Selv om miljøfordelene er meget store, gør den danske stat meget lidt for at fremme brugen af biogas. Biogas som brændstof betyder

  • 99 procent færre partikler,
  • 70 procent mindre NOx-udledning og
  • 15 procent reduktion af CO2.
Mere om: Iveco Stralis NP


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nyt partnerskab i den tunge klasse

Nye leveringer

Volvo FE med større muskler

Opdateret motor gør en af Volvo Trucks’ mest alsidige modeller til et stærkt alternativ for mere krævende transportopgaver

Lavere forbrug i nye DAF CF og XF

DAF lastbiler har altid været kendt for god brændstoføkonomi, men nu bliver de bedre takket været lavere omdrejningstal.

Chauffør valgte en fornuftig firmabil

Ny Scania G 490 firmabil til murer- og entreprenørfirmaet Lars Pedersen & Søn i Suldrup. Chaufføren har bestemt bilens specifikationer.

Test: Bjergtaget af Scanias kraftkarl

Vi prøvekører den måske ypperste ekvipage på landevejen, S730 V8-trækker, den mest imponerende Scania nogensinde

Ny lavtløftende pallevogn

Online Avis Arkiv

100 køletrailere til Smyril Line

Volvo Trucks hylder vejens arbejdsheste

25 år med Micodan

IC4-skandale skal for alt i verden undgås i køb af nye el-tog

Seks år mere med Elmia

Nordjysk Blæser-Service flytter produktion til Polen

Alle fodertanke vil i fremtiden blive produceret af mangeårig samarbejdspartner i Polen

Nye leveringer

Hver uge bliver der solgt nyt materiel til vognmændene. Her viser vi et udpluk af det seneste:

Selvstyrende Volvo skal høste sukkerrør i Sydamerika

Volvo Trucks har udviklet en ny selvstyrende lastvogn, der kan være med til at øge produktiviteten for de brasilianske sukkerrørsproducenter

Ny varebil i Danmark

Test: Ny test-lastbil til Fyns Kran Udstyr

Scania lancerer flere nyheder

Succes med ’lappeløsning’ til trailerdæk

DSV Road kører 170-180.000 km på dækkene på trailerens tredje aksel mod tidligere 130.000 km

11 gardintrailere til fragtfirma

Danmarks Fragt Service distribuerer gods i hele Europa

Selvkørende teknologi kan forebygge trafikulykker

15-30 procent af de seneste års dødsulykker i trafikken i Danmark være undgået, hvis bilerne var selvkørende

Fart på Sawos hejseladsfabrik

Siden Sawo flyttede produktionen af hejselad til Danmark, er der skabe 50 nye industri-arbejdspladser.

Sawo udbygger på livet løs

Produktionshaller og samleværksteder ombygges i tilkøbt ejendom på 7.500 kvadratmeter i Sørup. Under en rundtur på fabrikken, fortæller Flemming Christensen om de mange bolde, han og Sawo har i luften

Ny offroad-lastbil fra Iveco

Stralis kommer i en X-Way-version til lettere terrænkørsel. Den vil kunne købes fra september 2017.

Lastbilkontrol førte til store bøder

International interesse for selvkørende biler på danske veje

Politi kontrollerer lastbiler op til marked

Danske studerende kørte 449 km på en liter benzin

Nu lægger Vejdirektoratet 217 km ny asfalt

Nye leveringer

Faglig voldgift skaber klarhed om regler ved opsigelse

Prisforvirring har lagt salget af elbiler dødt

Ny jysk motorvej giver fart på arbejdskraften

Test: Vejen til grøn eksportkørsel

Trafiksikker kølebil til byen

Dagbøder på vej til bilister uden forsikring

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores guide: valg af el talje

En flot ny Kel-Berg 4 akslet 3-vejs tipanhænger til Skagen Beton A/S

Parker Stempelpumpe

Hautek Wash & Water Systems leverer vaskesystem til Almegårds Kaserne.

Gode tilbud sommertilbud fra Inventarland

Dansk Mobil Beton A/S får egen pumpeafdeling

Lastas Trucks Danmark A/S har leveret en DAF XF 510 FTG SSC AS-T til Søren Jakobsen Transport ApS

Nylevering

4-akslet containerpåhængsvogn til Kristen Højgaard

HYVA hydraulik oliepumpe

GPS sporing af alle dine værdier

Endnu et løfteåg produceret hos os i Aalborg er nu klar til levering

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

GEJO 170 til lastbilkran

Moffett truck nr. otte

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Nylevering

Lastas har leveret den første ud af tre nye Kel-Berg 1 akslet city gardintr...

Lukket grab fra BAKKER

SAWO Wirehejs kører nu i Otterup

Skal du have lavet kurser ude i byen?

NOPA kærre i robust Hardox

Send til en kollega

0.253