23948sdkhjf

Tysk straksforbud mod hvil i kabinen

I foråret vedtog det tyske parlament et forbud mod at holde det regulære ugentlige hvil i førerhuset - nu er forbuddet officielt trådt i kraft

Tyskland indfører med virkning fra torsdag 25. maj 2017 forbud mod, at lastbilchauffører må holde det regulære ugentlige hvil i lastbilkabinen.

Det er den internationale transportorganisation IRU, der har gjort ITD opmærksom på, at forbuddet netop er vedtaget.

- Det, vi ser her, er et yderligere skridt mod at indføre nationale særregler for transporter i Tyskland. Det er beklageligt, at man vælger at gå denne vej, ikke mindst fordi EU-Kommissionens vejpakke, som vil indeholde et forslag, der skal præcisere lovgivningen for hvil i førerhuset, ventes præsenteret i næste uge. Vi anbefaler vores medlemmer at overholde Tysklands særregler, men samtidig også at holde sig orienteret om situationen i EU, siger Emma Hadrovic, politisk konsulent på ITD’s Bruxelles-kontor.

ITD overvåger situationen løbende og er i tæt dialog med IRU. ITD vil informere medlemmerne, så snart der foreligger flere oplysninger. Det gælder ikke mindst, hvordan de nye bestemmelser vil blive kontrolleret, og hvilke beviser føreren og transportøren skal medbringe.

 Fakta om de nye tyske regler:

  • Krav om, at chauffører har ”egnede” sovefaciliteter til rådighed. Hvad, der ligger i egnethed, er foreløbigt uklart. Enhver situation, som tvinger føreren til at være i nærheden af lastbilen, eller hvis chaufføren mangler en seng, betragtes som en upassende sovefacilitet, da det ikke giver chaufføren fornøden ”regeneration”.
  • Hvis chaufføren sover i lastbilen eller steder, hvor faciliteterne ikke er ”egnede”, da tæller tiden ikke som ugentligt hvil.
  • Bøder er identiske med dem, der gælder, hvis en chauffør har udeladt at tage sit regulære ugentlige hvil: 60 euro per time for chaufføren og 180 euro per time for transportvirksomheden.
  • EU-Kommissionens kommende vejpakke, der præsenteres den 31. maj 2017 vil indeholde et forslag, der skal præcisere den gældende lovgivning inden for hvil i førerhuset, og som forventeligt vil tage stilling til Tysklands, Frankrigs og Belgiens nationale særregler for hvil i førerhuset.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093