23948sdkhjf

Sverige digitaliserer lastbiler mod terror

Svenske myndigheder i storstilet samarbejde med lastbilproducenter om adgangskort til menneskefyldte gader.

Sverige sætter skub i udviklingen af en digital teknik, der hindrer lastbiler at køre på bestemte veje uden tilladelse eller med for høj fart. Teknikken kaldes ’geofencing’.

Den direkte anledning er terrorangrebet i det centrale Stockholm den 7. april, hvor fem mennesker blev dræbt af en terrorist i kapret lastbil i Drottninggatan.

Digitalisering handler ikke kun om sikring mod terror. Der er mange gevinster i form af effektivere og sikrere godstransport, lød det fra den svenske regering, da infrastrukturminister Anna Johansson den 18. maj samlede bilproducenter, transportbranchen, fagforeninger, kommuner og myndigheder for at drøfte digitale løsninger.

Scania, Volvo Truks og Volvo Cars er med i det innovative digitaliseringsarbejde sammen med den svenske trafikstyrelse, Stockholm og Gøteborg kommuner. Det handler dels om terror-bekæmpelse, dels om at begrænse hastigheden, mindske støjen, øge trafiksikkerheden og forbedre byluften.

Afprøves i storbyer
Projektet drives frem, så de første demonstrationer kan søsættes næste år i Stockholm og Gøteborg.

- Teknikken findes allerede. Ved overvågning med GPS sætter alarmen i gang, hvis lastbilen afviger fra den forudlagte rute, forklarer direktør Carl Johan Almkvist fra Volvo.

- Nu skal systemet udbygges til mange andre formål, så systemet giver beskeder eller ordrer til lastbilen om at sænke hastighed eller bremse.

Lastbilen kan udstyres med zonenøgle, så kun godkendte køretøjer kører i bestemte byområder eller terminaler.

- Udfordringen ligger i at integrere med den digitale infrastruktur, og her har Trafikverket (trafikstyrelsen) en stor opgave. 

- Teknikken kan automatisk skifte fra diesel til el, når en hybridbil kører ind i en miljøzone. Bilen kan automatisk ledes til en ledig p-plads og overholde hastighedsgrænsen. Det kræver, at Trafikverket kvalitetssikrer digitaliseringen.

Begrænser skadevirkning
- Geofencing hindrer ikke lastbilkapringer i sig selv, men begrænser skadevirkninger ved digitalt at lukke infrastrukturen eller tvinge køretøjet til lav hastighed.

- Transportbranchen har ikke et særligt ansvar for at bekæmpe terror, men alle dele af samfundet har behov for at analysere deres risici, siger Anna Johansson.

En analyse af lastbiler i byerne skal være klar medio marts 2018. Midtvejsstatus afleveres 1. december i år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112