Speditører bekymret over tysk forbud mod hvil i bilen

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Danske Speditører råder deres medlemmer til dialog med deres vognmænd

Det tyske forbud mod, at lastvognschauffører afholder det ugentlige hvil i lastvognens førerkabine, vækker stor bekymring blandt de danske speditører. Overtrædes reglerne, kan der vanke bøder til både chauffør og dennes arbejdsgiver.

Formanden for Danske Speditørers fagudvalg for Vej & Bane, Karl Christensen, er helt på den rene med, at det kan få helt uoverskuelige konsekvenser med den nye tyske praksis.

- Under alle omstændigheder vil jeg råde speditører, der har at gøre med transporter til og fra Tyskland og gennem Tyskland, til at snakke alle de praktiske spørgsmål grundigt igennem med deres vognmænd.

- For speditøren er det vigtigt, at både vognmanden og dennes chauffør er helt med på, at det er afgørende, at hvis der er last ombord, når det lange hvil skal afholdes, og chaufføren ikke må opholde sig i nærheden af lastbilen, så skal der drages omsorg for, at lastbilen ikke placeres hvor som helst.

- Det er ret skidt, hvis lastbilen og godset blot stilles på den parkeringsplads eller rasteplads, der er nærmest, når tidspunktet for det lange hvil nærmer sig, siger Karl Christensen.

Karl Christensen ønsker også at gøre opmærksom på, at konsekvenserne af en overtrædelse kan blive ret store. Efter det oplyste, vil både chaufføren og transportvirksomheden blive gjort ansvarlig for overtrædelser. Chaufføren skal betale 90 euro pr. time ulovligt tilbragt i førerhuset, mens virksomheden skal betale 180 euro pr. time, som chaufføren har tilbragt i førerhuset i forbindelse med det regulære ugentlige hvil.

- Bøderne skal som udgangspunkt betales af chauffører og vognmænd. For speditørerne betyder lovgivningen en hel masse, når de skal være arkitekter for transporterne. Derfor skal dette i høj grad indgå i enhver speditørs planlægning af den samlede transport fra A til B, siger Karl Christensen.

Mere om: ugehvil


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nyt firma for vejhjælp

18 stationsejere fra SOS Dansk Autohjælp starter for sig selv.

Mentorer kan gøre en forskel

- Mentorer kan sikre, at lærlinge trives og får maksimalt udbytte af læretiden, siger TUR-sekretariatschef.

Speditører: Vær opmærksom på forsinkelser i Tyskland

Vinder ordrer for 80 mio. kr

Aalborg-virksomhed har vundet fire store ordrer på infrastrukturudvikling i den tredje verden.

De skal gøre os klar til fremtidens transport

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har nedsat en ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til, hvordan vi bliver klar til fremtidens transport.

Jan Sunde til Freja

Freja Transport & Logistics får en stærk lederprofil

Skoler ramt af kø til køreprøver

Online Avis Arkiv

100 køletrailere til Smyril Line

25 år med Micodan

Du skal levere fra EU på 12 timer - ellers er løbet kørt

.

Succes med ’lappeløsning’ til trailerdæk

DSV Road kører 170-180.000 km på dækkene på trailerens tredje aksel mod tidligere 130.000 km

DHL lover: Nul udslip i 2050

Sådan vil vi gøre transport bæredygtig

DHL Express Danmarks nye topchef, Atli Einarsson, taler ud om at flytte til Danmark, konkurrencen i transportbranchen og de nødvendige miljøinitiativer.

Dachser er German Company of the Year

Dachser Nordic modtager pris for deres succes i Danmark og bidrag til fornyelse i branchen

Transport er tynget af papir

Dansk anti-terror indsats venter på EU

Sverige digitaliserer lastbiler mod terror

Speditører bekymret over tysk forbud mod hvil i bilen

Lastbiltrafik på havnen beskyttes i ny planlov

Blue Water ikke helt tilfreds med overskud

Her er EU-vejpakken: Mere fair transport i vente

Den længe ventede Europæiske vejpakke vil, når den har været gennem alle instanser og forhandlinger, komme til at påvirke hele transportsektoren

Blue Water Shipping med millionkrav mod Odense Havn

Hvilelogi: Kolding kommune har et udestående med Lidl

Faglig voldgift skaber klarhed om regler ved opsigelse

Norge indfører ny sats for mindsteløn

Tysk straksforbud mod hvil i kabinen

Udsigt til nye cabotageregler glæder DSV

Padborg Transportmesse blev en succes

Hirtshals Havn vil have gang i godstrafikken

Så er der godstransportkonference igen

Silkevejen er genoplivet

Historisk møde mellem nord og syd

Dansk firma får bøde på 100.000 kr. for cabotage

Bedste resultat nogensinde

Trafiksikker kølebil til byen

Bedre veje er forudsætning for vækst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores guide: valg af el talje

En flot ny Kel-Berg 4 akslet 3-vejs tipanhænger til Skagen Beton A/S

Parker Stempelpumpe

Hautek Wash & Water Systems leverer vaskesystem til Almegårds Kaserne.

Gode tilbud sommertilbud fra Inventarland

Dansk Mobil Beton A/S får egen pumpeafdeling

Lastas Trucks Danmark A/S har leveret en DAF XF 510 FTG SSC AS-T til Søren Jakobsen Transport ApS

Nylevering

4-akslet containerpåhængsvogn til Kristen Højgaard

HYVA hydraulik oliepumpe

GPS sporing af alle dine værdier

Endnu et løfteåg produceret hos os i Aalborg er nu klar til levering

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

GEJO 170 til lastbilkran

Moffett truck nr. otte

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Nylevering

Lastas har leveret den første ud af tre nye Kel-Berg 1 akslet city gardintr...

Lukket grab fra BAKKER

SAWO Wirehejs kører nu i Otterup

Skal du have lavet kurser ude i byen?

NOPA kærre i robust Hardox

Send til en kollega

0.242