Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Danske skibe har den seneste tid forsynet Mellemøsten med tonsvis af våben og militært isenkram, der med stor sikkerhed ender i konfliktzoner som Yemen eller hos oprørsgrupper som Islamisk Stat og al-Nusra i Syrien. 

Det skriver Ekstra Bladet tirsdag. 

Det er rederiet H. Folmer, der i længere tid har haft de to skibe 'Marianne Danica' og 'Hanne Danica' til at sejle i pendulfart mellem Burgas i Bulgarien og Jeddah i diktaturstaten Saudi Arabien med militært udstyr i lasten. 

Det fremgår blandt andet af internationale maritime sporingstjenester, hvor man også kan se, at skibene har sejlet med gods klassificeret som meget farligt, hvilket dækker over laster med eks. eksplosiver og våben. 

Ekstra Bladet erfarer fra kilder tæt på forløbet, at der skulle være danske besætningsmedlemmer om bord på de to skibe.

"Yderst sandsynligt" at våbnede sælges videre
Sagen har allerede vakt stor international opmærksomhed. Den saudiske hær bruger nemlig ikke våben og militært udstyr fra Bulgarien, og derfor skal de med alt sandsynlighed videre til konfliktzoner i Mellemøsten. Det fortæller den internationale ekspert i våbenhandel Pieter Wezeman fra det svenske forskningsinstitut Sipri.

- Saudi Arabien plejer at købe meget avanceret, meget dyrt og moderne udstyr til deres egen hær. Det vil være derfor være meget overraskende, hvis de havde inkorporeret de bulgarske våben, som de danske skibe har sejlet med, i deres hær.

- Det er derfor yderst sandsynligt, at de sælger våbnene videre. Vi ved, at Saudi Arabien er meget aktive i Yemen og Syrien, og det er kendt, at de har leveret militærudstyr til de to lande, forklarer siger Pieter Wezeman

Intet ulovligt i at sejle med våben
I modsætning til en del andre europæiske lande, så kan danske rederier frit sejle med våben rundt i hele verden, så længe det ikke sker fra en dansk havn. De eneste undtagelser er de pt. 20 lande, der er forbud mod at transportere våben til. Listen tæller hverken Syrien, Yemen eller Saudi Arabien, så dem kan danske rederier altså helt lovligt forsyne med våben. 

Og det er helt vanvittigt, mener Karsten Kristensen, forhandlingssekretær i 3Fs transportgruppe med ansvar for søfartsområdet.  

- Fordi vi ikke har en ordentlig lovgivning på det her område, så tillader vi danske virksomheder at levere våben, der kan ende i konfliktzoner, hvor de kan bruges mod danske soldater, der er sendt ud. Det er moralsk utilgiveligt, siger han.

- Vi har i den grad brug for at regulere lovgivningen, så skibene skal indhente tilladelse hver gang de skal fragte våben, siger Karsten Kristensen.

Rederi-ejer: Vi sejler med lovlige våben
Justitsminister Søren Pape Poulsen(K) har ikke ønske at kommentere sagen over for Ekstra Bladet. 

Ejeren af rederiet Jørgen Folmer erkender over for Ekstra Bladet, at de to skibe har sejlet mellem Bulgarien og Saudi Arabien, men han mener ikke, at han har et moralsk ansvar for, at våben kan havne i konfliktzoner.

- Uanset hvad du køber og sælger, så aner du ikke, hvor det havner henne, og det har man heller ikke ansvaret for. Jeg sejler kun med lovlige våben. Punktum, siger han. 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nyt firma for vejhjælp

18 stationsejere fra SOS Dansk Autohjælp starter for sig selv.

Tunnel mellem Helsingør og Helsingborg kan være på vej

Ny færge giver plads til de lange

Molslinjen har designet sin nyeste superfærge med tanke på lastbiler. Det giver plads til, at de helt lange modulvogntog kan køre forlæns ind og forlæns ud

Største godsmængde nogensinde i en dansk havn

Esbjerg Havn på vej med kæmpe udvidelse

Esbjerg Havn undersøger muligheden for at udvide med 975.000 m2 frem mod 2030

RAL: Grønland vinder 80 millioner med Aarhus

Blue Water vinder logistikkontrakt til 300 millioner

Online Avis Arkiv

3F: Sådan behandler man ikke mennesker

Aalborg Havn truer RAL med kæmpe erstatningskrav

RAL kan give Aarhus Havn milliardforretning

Med Royal Arctic Line og Grønlandshandlens indtog på Aarhus Havn følger arbejdspladser og penge

Molslinjen fem måneder om at flytte 459.708 biler

Vinder ordrer for 80 mio. kr

Aalborg-virksomhed har vundet fire store ordrer på infrastrukturudvikling i den tredje verden.

Grønlandshavnen vil væk fra Aalborg

Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen afviser at lade Royal Arctic Line slippe ud af aftale

Så er det officielt: RAL sejler til Aarhus

Aarhus Havn bliver Royal Arctic Lines basishavn. Rederiet forsøger at komme væk fra Aalborg før 2022

Mærsk massefyrer i svensk havn

A.P. Møller - Mærsk vil fyre 160 ansatte i havnen i Göteborg efter lang konflikt. Det skriver svenske medier.

De skal gøre os klar til fremtidens transport

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har nedsat en ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til, hvordan vi bliver klar til fremtidens transport.

Jan Sunde til Freja

Freja Transport & Logistics får en stærk lederprofil

100 køletrailere til Smyril Line

Bombealarm på Mærsk-skib viste sig at være ubegrundet

Norden Everest med særlig last til Aarhus

Travl fiskerihavn ser frem til udvidelse

Holstebro-Struer Havn vil hente nye godstyper

Danske Ship-Log solgt til islændinge

Transportudvalget besøger ADP og Fredericia Havn

Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

DHL lover: Nul udslip i 2050

Frederikshavn Havn forbereder endnu en udvidelse

Sådan vil vi gøre transport bæredygtig

Fem i spil til udbygning af Rønne Havn

Transport er tynget af papir

Speditører bekymret over tysk forbud mod hvil i bilen

Lastbiltrafik på havnen beskyttes i ny planlov

Kommune overtager driften af Assens Havn

Faglig voldgift skaber klarhed om regler ved opsigelse

To sigtet på grundstødt tørlastskib

Ekspertudvalg skal se på havneområdet udefra

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores guide: valg af el talje

En flot ny Kel-Berg 4 akslet 3-vejs tipanhænger til Skagen Beton A/S

Parker Stempelpumpe

Hautek Wash & Water Systems leverer vaskesystem til Almegårds Kaserne.

Gode tilbud sommertilbud fra Inventarland

Dansk Mobil Beton A/S får egen pumpeafdeling

Lastas Trucks Danmark A/S har leveret en DAF XF 510 FTG SSC AS-T til Søren Jakobsen Transport ApS

Nylevering

4-akslet containerpåhængsvogn til Kristen Højgaard

HYVA hydraulik oliepumpe

GPS sporing af alle dine værdier

Endnu et løfteåg produceret hos os i Aalborg er nu klar til levering

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med aut. rullepresenning til Vognmand Anders Bennedsen

GEJO 170 til lastbilkran

Moffett truck nr. otte

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Nylevering

Lastas har leveret den første ud af tre nye Kel-Berg 1 akslet city gardintr...

Lukket grab fra BAKKER

SAWO Wirehejs kører nu i Otterup

Skal du have lavet kurser ude i byen?

NOPA kærre i robust Hardox

Send til en kollega

0.199