23948sdkhjf

Transportministeren vil have en fast HH-forbindelse – men kun til biler

Både transportminister Ole Birk Olesen (LA) og Region Skånes regionrådsformand Henrik Fritzon (S) ønsker at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bliver en realitet så hurtigt som muligt.

Men hvorvidt forbindelsen over det nordlige Øresund skal være til både tog- og biltrafik eller ej skiller dem – fra dansk side vil man kun bygge en biltunnel. Det fremgik af torsdagens debat mellem de to på Folkemødet, skriver Øresund News.

- Det står langt nede på min prioriteringsliste at bruge flere millioner på jernbane, når de fleste danske rejsende anvender de overbelastede veje. Det er det vi skal bruge pengene til, sagde Ole Birk Olesen samtidig med at han understregede, at togtrafik over HH-forbindelsen vil kræve en omfattende ombygning af jernbanen mellem Helsingør og København.

Debatten foregik i Greater Copenhagens telt på Folkemødet efter at blandt andre Ronny Hansson, adm. dir. på Nordic Transport Rail, havde fortalt, hvordan problemer med togtrafikken koster hans virksomhed hundreder af millioner kroner hvert år.

Henrik Fritzon mener, til forskel fra transportministeren, at en fremtidig fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg skal have kapacitet til både tog- og vejtrafik. Han ønsker også at Øresundsbro Konsortiet, som ejer og driver Øresundsbron, af den svenske regering skal få til opgave at udrede hvordan en fast HH-forbindelse kan finansieres, bygges og drives.

Hvad angår finansieringen ser Ole Birk Olesen gerne en brugerfinansieret forbindelse som ikke belaster skatteyderne i hverken Danmark eller Sverige. Henrik Fritzon er åben overfor både en statslig finansiering og en OPP-løsning (Offentlig Privat Partnerskab).

På spørgsmålet om hvad der er vigtigst at tage fat på efter sommerferien var de derimod helt enige om svaret.

- Grænsekontrollerne i Hyllie skal væk, sagde Henrik Fritzon bestemt og fik støtte fra transportministeren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079