23948sdkhjf

Grønlandshavnen vil væk fra Aalborg

Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen afviser at lade Royal Arctic Line slippe ud af aftale

Tirsdag aften modtog Aalborg Havn besked om, at Royal Arctic Line vil flytte sin base for Grønlandshandel fra Aalborg til Aarhus.

Beskeden vækker ikke glæde hos formanden for Aalborg Havn, borgmester Thomas Kastrup-Larsen, Aalborg, der er meget klar i mælet:

- Jeg er meget skuffet over Royal Artic Line. Vi har en aftale, der går indtil 2022, og den aftale ser det ud til, at de vil bryde. Vi har fra Aalborg Havn gjort det meget klart, at konsekvensen af at bryde den aftale vil være et erstatningskrav, der vil blive på et meget stort trecifret beløb, lyder det fra borgmesteren.

Sideløbende med Royal Artic Lines aktiviteter i Aalborg, har havnen opbygget en containerforretning ved siden af Royal Artic Line.

- Med den melding fra Royal Artic Line iværksætter vi en plan B i forhold til at få yderligere rederier ind til at erstatte den trafik, de vil trække ud af Aalborg. Vi har en stærk og effektiv havn i fremdrift, og den lader sig ikke stoppe, tilføjer han.

- Vi har fået et brev som indikerer, at de vil ud i 2019. Men vi har en aftale til 2022, og den har vi tænkt os at holde dem fast på. Mange små firmaer har investeret i frysehuse og andre ting i tillid til, at Royal Artic Line vil overholde deres aftale. Jeg er skuffet og vred over, at der ikke er en bedre forretningsmoral hos Royal Artic Line, understreger Thomas Kastrup-Larsen.

Royal Artic Line har været en del af Aalborg i 45 år.

- Aalborg Havn er meget mere end Royal Artic Line. I forhold til den direkte omsætning er havnen delt op i to dele. Den ene er vores ejendomsudlejningsdel, og den anden er godsdelen. Jeg vil tro, at Royal Artic Line udgør cirka 15 procent af omsætningen. Men det er træls for havnen og for Aalborg at miste firmaet, siger han.

Verner Hammeken, direktør i Royal Artic Line, fortæller til stiften.dk, at Aarhus var det oplagte valg.

Stiften skriver, at valget er faldet på Aarhus, fordi havnens forbindelser til globale rutenetværk er bedre, der er en tilstrækkelig vanddybde og bedre besejlingsforhold under alle vindforhold, en højere produktivitet og kapacitet, at man slipper for større anlægsinvesteringer og at den logistiske placering er bedre.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252