23948sdkhjf

Efter fuckfinger og horn: bilisterne kører værre end os

Fynsk chauffør oplever brok fra bilister. Nu tager han til genmæle.

Når Morten Larsen passe sit job som lastbilchauffør på de danske veje, oplever han, at hans medtrafikanter i personbiler dytter af ham og sender ham lidet charmerende hilsener gennem ruden. 

- Vi får fuckfingre og tudehorn. Men jeg kigger jo i spejlet, før jeg trækker ud. Kan jeg se, at der i venstre spor først ligger en bil 200-400 meter bagud og ham foran mig kører 80 km, tænker jeg, at ham kan jeg godt tage. Så giver jeg gas og kommer op på de maksimale 90 km, min lastbil kan køre. Jeg kan ofte se, at allerede i det jeg trækker ud, blinker bilisten de mange meter bagude. Og de tuder, når de kører forbi, giver fuckfingeren eller hvad de nu kan finde på. De er vildt utålmodige de danske bilister, siger han til Fyens Stiftstidende.

Rådden kørsel
En undersøgelse som fyens.dk har lavet, viser at deres læsere mener, at lastbilchaufførerne kører rådent og laver harsarderede overhalinger. Derfor kvitterer billisterne med utilfredse tilkendegivelser mod førerhusene. 

Men det er personbilerne selv, der laver de største problemer i trafikken, siger Morten Larsen til Fyens Stiftstidende. 

- Hvem er det, der kører galt på motorvejen? Det er ikke lastbilerne, men personbilerne. Og det gør de, fordi de ikke holder afstand, siger Morten Larsen til avisen. 

Overholder regler
Morten Larsen mener, at langt de fleste lastbilchauffører overholder forbuddet mod at overhale i myldretiden mellem 6-9 og 15-18 på hverdage.

- Der er meget få, der bryder forbuddet. Skal jeg være helt ærlig, kan det ske, at jeg overhaler, hvis jeg ikke generer andre, og der ligger en Arla- eller Shell-bil foran, der ikke kan køre så hurtigt, siger Morten Larsen til avisen.

Den tilladte hastighed på motorveje er for lastbiler 80 km i timen. Selv foretrækker Morten Larsen at køre 84-85 km i timen.

- Det gør mindst halvdelen af alle lastbilchauffører, og det giver derfor den mest glidende trafik og færrest overhalinger af andre lastbiler. Jeg har for eksempel været i Hirtshals i dag og er kun blevet overhalet af to andre lastbiler, slutter den fynske chauffør.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063