23948sdkhjf

Vær klar til miljøindsats

Der snakkes meget om miljø og alternative brændstoffer og CO2-udslip. Det er der gjort i mange år. Der er også indført miljøzoner i Danmark, og de skal strammes nu.

Det er ikke let for vognmændene at skulle begå sig i disse tider, hvor politikere, organisationer og alle mulige meningsdannere har forslag til, hvordan vi skal begrænse den påvirkning, som vi mennesker har på verdens klima.

Klima-tiltag er kommet for at blive, og det får temmelig stor indflydelse på vognmændenes og virksomhedernes muligheder for at drive deres forretninger.

- Hvis ikke man sørger for at være forberedt på de nye miljøzoner, som regeringen har bebudet, risikerer man som vognmand at blive udelukket fra visse geografiske områder. Det er steder, hvor man måske har været vant til at køre, men pludselig ikke må længere, fordi materiellet ikke kan lever op til de nye regler, siger kundechef Thomas Vandkrog Darving fra Leasing Fyn.

- Lige nu kan vi mærke, at vognmændene er meget interesseret i at høre mere om de nye regler, der er på vej. Derfor er vores råd, at de skal se deres vognpark igennem. Det er en god idé at tage sine leverandører med på råd og ringe til os for at få en god dialog om, hvordan man kan udskifte sit materiel, hvis det er nødvendigt, siger Leasing Fyn-kundechefen.

- For vognmændene handler det om at have det rette materiel, så de kan køre alle steder. Det vil styrke ens forretning. Samtidig får man en mere rentabel forretning, fordi man også kan køre længere med de nye biler.

- Budskabet er klart: Miljø er politisk topprioritet lige nu, og det kan vognmandsbranchen forberede sig til sammen med eksempelvis Leasing Fyn og deres leverandører, konkluderer Thomas Vandkrog Darving.

Regeringsgrundlaget
- Vores nye regering lægger op til, at de enkelte kommuner selv kan indføre miljøzoner. Jeg tror, at det kommer til at gå hurtigere, end vi lige forestiller os. Derfor kan man lige så godt få taget hul på det nu.

- Når man leasingfinansierer, får man lange aktiver man lang finansiering. Det betyder alt andet lige, at man ogsåsikrer sig mod en eventuel kommende økonomisk krise. Hvis man passer sine leasingydelser, kan aftalen ikke siges op, heller ikke hvis der kommer en finanskrise igen. For 10 år siden så vi, at bankerne opsagde mange af deres låneaftaler med især vognmændene; men det kan man ikke med en leasingaftale, hvis den bliver betalt til tiden samtidig med, at vilkårene i aftalen bliver overholdt.

Afhængig af udlandet
Transportmagasinet: Er der tegn på faldende aktivitetsniveau i samfundet?

- Ja, det er der, svarer Thomas Vandkrog Darving. Der er nogle, der begynder at mærke det - både blandt vognmændene og forhandlerne.

- Der er ingen decideret krise i Danmark i øjeblikket, men vi er dybt afhængige af handel med udlandet. Nu, hvor der er tegn på afmatning i Tyskland, kører vi på en hårfin balance lige nu. Der er en årsag til, at den europæiske centralbank er begyndt at køber obligationer op igen. Det er fordi de kan se dårlige tegn i horisonten.

Hold vognparken ajour
Transportmagasinet: Hvad kan man gøre som vognmand?

- Som vognmand skal man være på vagt. Det betyder, at man skal holde sin vognpark i topstand. Den skal opgraderes og udskiftes, hvis der er behov for det.

- Man skal også være opmærksom på ændringer i loven og de nye trends med brændstofferne. Og så skal man naturligvis sørge for at få afviklet på sin gæld.

- En fordel, som Leasing Fyn også slår på, er, at man kan få flere enheder registreret på samme kontrakt, så man kun skal betale ét etableringsgebyr. Man kan stadig godt skifte de enkelte lastbiler ud undervejs på forskellige tidspunkter, selv om de er samlet i samme aftale, siger Thomas Vandkrog Darving.

Restværdi til debat
Lige nu diskuteres det i leasingbranchen, hvilken restværdi en diesellastbil vil have om 3, 4 eller 5 år. Disse overvejelser foregår også i Leasing Fyn.

- Allerede nu er diesel ikke populært i befolkningen og blandt politikerne; men vi har ikke rigtig noget alternativ; men hvad om 4 eller 5 år? Vil de alternative brændstoffer have vundet så meget frem, at dieselbilerne falder i værdi?

- Vores konklusion er, at biler der kører på almindelige brændselstyper, skal have sat en lavere restværdi, fordi der kommer så meget nyt til. Vi mener, at det er god rådgivning, at fortælle vognmændene, hvordan de står, og hvordan de kan skifte materiellet, når mulighederne og behovene opstår.

Miljøzonerne får betydning
Transportmagasinet: Har debatten om brændstoffer virkelig indflydelse på et køretøjs restværdi?

- Ja. Med alle de miljøzoner, der kommer, vil det betyde, at en dieselbil ikke har den store værdi om 5-10 år. Derfor er det ikke kun dieselbiler, som vognmænd skal gå efter, hvis de vil styrke deres forretning på lang sigt. Man skal virkelig være opmærksom på det og tage imod den rådgivning, man kan få.

- Man skal heller ikke have for høje restværdier. Det er vigtigt, at man står i en situation, hvor man kan skille sig af med et køretøj og foretage en ændring til nyere teknologi.

- Vi har en ny regering, som har meget fokus på miljø. Det er noget, som man i transportbranchen også skal være opmærksom på. Det vil komme til at gå hurtigere, end man tror, og vi vil få flere miljøzoner. Der kommer også ny miljølovgivning fra EU. Den skal også integreres i Danmark.

Udfaser gamle modeller
- Flere producenter af varebiler er allerede begyndt at udfase nogle af deres gamle modeller inden årets udgang for at undgå de bøder, som EU indfører allerede fra januar 2020.

- Mit ønske er, at den enkelte vognmand bliver bevidst om, hvad det er for en bilpark, de vil have.

- Det er i de gode tider, at man skal få foretaget de nødvendige ændringer, så man er godt rustet til de kommende år, slutter Thomas Vandkrog Darving.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.407