Big boom i antallet af skader på lastbiler
Det lyder som et paradoks. Jo mere og bedre sikkerhedsudstyr, der installeres i lastbilerne, des flere skader sker der.
Tal fra Forsikring & Pension viser, at antallet af skader på lastbiler er steget med knap 11 procent de seneste fire år. Samtidig er skadesomkostningerne steget med godt 20 procent.
I denne periode er flere og flere lastbiler blevet udstyret med sikkerhedsudstyr som nødbremsesystem, adaptiv cruisekontrol, elektronisk stabilitetsprogram og lignende.
- Alt dette udstyr har ikke resulteret i et fald i antallet af anmeldte skader på køretøjer, siger taksatorchef Jørgen Koch fra If Skadeforsikring.
Snarere tværtimod. Han mener, at vi måske stoler vi for meget på teknologien.
- Elektronisk udstyr kan gøre os mindre opmærksomme i trafikken; men det er vigtigt at huske, at teknologien ikke altid fungerer optimalt. Specielt om vinteren tager en del sensorer og systemer ikke højde for, at der er glat på vejene.
Nye typer af skader
Den avancerede teknologi i lastbilerne betyder også, at skadestyperne har ændret sig.
- Dét, der tidligere var en middelstor skade, bliver i dag til mindre skader på bilerne, siger taksatorchefen fra If.
- Til gengæld koster skader på sikkerhedssystemer væsentligt mere at reparere. Reparationer, som tidligere blev betegnet som småskader, havner i en helt anden priskategori på værkstederne. Det skyldes for eksempel, at der er mere ekstraarbejde, når sensorer skal udskiftes og kalibreres.
- Desuden bliver flere småskader i dag betalt over forsikringen, forklarer Jørgen Koch.
Mange flere dele
En anden udfordring er, at en lastbil i dag består af flere dele.
- For år tilbage bestod en komplet kofanger for eksempel af 15 dele. I dag kan den bestå af op til 23 dele. Dermed skal der skiftes flere enheder, når der sker en skade.
Sammen med dyrere teknologi, mere avancerede lastbiler og øget behov for kalibrering efter reparationer, har kompliceret udstyr de senere år presset reparationsudgifterne i vejret, konkluderer Jørgen Koch.