Choose language Forside > ArtikelvisningSkip Navigation Links Torsdag 31. juli 2014
Annoncepriser / Kontakt  

DTL får svar på tiltale fra vognmand i varebil
13. marts 2012 / Branchenyt / Af Jesper B. Nielsen
Print Tip Debat
En 3.500 kg-vognmand tager til genmæle efter kritik fra DTL, der ønsker varebiler lagt ind under godskørselsloven.
DTL ønsker varebiler under 3500 kg lagt ind under godskørselsloven. Det fortalte DTLs chefjurist John Roy Vestenholm i et radiointerview i ErhvervsMagasinet, som udarbejdes af JP Radio i samarbejde med Transportmagasinet.
Interviewet har fået "Frasse" til at reagere i et debatindlæg på Transportmagasinet hjemmesiden hvor han spørger, om det er unfair konkurrence, social dumping eller misundelse, der får DTL til at reagere.
- Jeg har med stor interesse lyttet til interviewet med John Vestenholm, da jeg selv kører i 3500 kg varevogn.
Rystet over anklage om social dumping
- Jeg kan til dels godt følge problemstillingen om konkurrenceforvridning; men jeg er godt nok meget rystet over, at der bliver antydet at manglende vognmandstilladelse er grund til social dumping og underbetalt udenlandsk arbejdskraft!
- Jeg tilbringer selvsagt mange timer på vejen og ser derfor tit, at det ikke mindst er Danmarks to største transport- og logistikgiganter med udenlandske nummerplader på bilerne og udenlandske folk bag rattet, der begår den sociale dumping.
- De gør det selvfølgelig af økonomiske årsager, det vil sige lønforhold. Disse firmaer er da i hvert fald omfattet af godstransportlovgivningen, så jeg forstår ikke DTL’s egentlige anklage.
Ikke unfair
konkurrence
- Hvad konkurrenceforvridningen angår, må jeg lige minde om, at der er forskel på indtjeningen på en 3.500kg bil kontra én, der kan læsse mere. Netop grundet plads og vægtmangel.
- Hvis jeg for eksempel skulle lægges ind under en godstransportlovgivningen og betale de udgifter der hører til, kan jeg lige så godt lukke firmaet.
- Kunne det være, at DTL ved at stille et sådant lovforslag fik kontrol over et marked, som er knap så præget af stordrift? Transportgiganter der underbyder eller overtager konkurrenter har jo endnu ikke mulighed for i større grad at overskygge et marked, hvori der er frit spil, og hvor man kan komme billigt i gang.
Fortsættes...
1
2
 
Side 1 af 2
 
 
Vis originalbillede
DTL ønsker varebiler under 3500 kg lagt ind under godskørselsloven; men det ønsker de små vognmænd ikke. (Arkivfoto)
 Læs også...
16. april 2014
God påske
25. december 2013
Nytårstale - Kjøbenhavns Vognmandslaug
29. august 2013
Branchen ER splittet
1. maj 2014
Knud Erik Lauridsen er død
23. december 2013
Glædelig jul og godt nytår
25. august 2013
DTL ansætter SF'er som spindoktor
9. august 2013
SFer - ny transportminister
9. august 2013
Branchens kommentarer til den nye transportminister
Tip en ven...
Dit navn:
*
Din email:
*
Til email:
*


0
Skriv en kommentar!
Her har du mulighed for at skrive din uforbeholdne mening.
For at kunne deltage i debatten, skal du være logget ind.
Er du endnu ikke oprettet som bruger kan du gøre det her. Det tager kun et øjeblik.
LOG IND
Email:
Password:
Husk mig
Ny bruger
Glemt password
Der er endnu ingen kommentarer til artiklen.





Al materiale på dette site er beskyttet af loven om ophavsret. Billeder og tekst må ikke uden tilladelse kopieres, sælges eller videredistribueres.
Transportmagasinet er en del af Danske Fagmedier ApS
Smedeholm 12-14, 1. th., DK-2730 Herlev | Tel: +45 70 11 51 01 | Email:
red@transportmagasinet.dk