23948sdkhjf

Nyt it-system gav overblik og sparede lønkroner

Vognmand Christian Sørensen fra Bruno K. Sørensen A/S i Nørresundby erfarede at en it-investering kan ende med at spare både tid og penge.
Med gennemsnitligt 20 lastbiler på vejene hver dag skal der være overblik og effektive arbejdsprocesser på hovedkontoret, hvor ordremodtagelse, styring af bilflåden, kontakt med afsender og modtager samt endelig fakturering finder sted.

Det var ikke tilfældet for et par år siden, da Christian Sørensen fra Bruno K. Sørensen A/S i Nørresundby sad begravet i papirsedler - og sammen med bogholderen tastede og genindtastede ordrer og oplysninger i et Excel-ark og et aldrende økonomisystem. Systemerne og processerne understøttede mildt sagt ikke den travle vognmandsforretning særlig godt.

- Vi gjorde alting manuelt. Simpelthen. Ind med ordrerne i et Excel-ark. Herefter ind i regnskabssystemet, hvorfra vi så kunne fakturere kunden. Når tingene foregik manuelt og nogle gange lidt for hurtigt, er det klart, at det ikke altid var lige klar tekst, der kom frem til kunden. Det var irriterende for alle parter, konstaterer Christian Sørensen.

Lang søgeproces

Christian Sørensen gik derfor på jagt efter en afløser til det gamle økonomisystem og ikke mindst til regnearkene. Efter en længerevarende søgning fattede Christian Sørensen interesse for it-systemet Visma Business Transportløsning, som blev tilpasset, så det blev nøjagtig som vognmanden selv ville have det.

- Vi har blandt andet fået to-vejs online-kommunikation mellem bilerne og os på kontoret. Det reducerer misforståelser og fejlleverancer. Og ikke mindst, så undgås forkerte faktureringer, siger Christian Sørensen, der udover kortere og mere effektive arbejdsprocesser har opnået flere ting som følge af det nye system.

Overblik og øget kapacitet bliver hurtigt nævnt som det daglige udbytte, men også på den strategiske side har det medført en ændret bemanding med færre hænder involveret i en varetransport.

Samme mand kan nu modtage ordren fra kunden og give den videre til chaufføren og til sidst fakturere kunden. Kort og enkelt proces. Den slags er lig med øget konkurrenceevne, og det er efterspurgt i en branche, der er presset på indtjeningen både lokalt og internationalt.

Sparer lønkroner

- Det har nok været en lidt længere proces end jeg oprindeligt havde forventet. Men det har været det hele værd. Jeg har fået øjnene op for, at man kan gøre mange ting automatisk og let i stedet for at sidde og bøvle med masser af papir og flere systemer, fastslår Christian Sørensen, der nu kun har sin bogholder én dag om ugen.

Dermed har investeringen for Christian Sørensen ikke kun været et spørgsmål om at investere i et nyt it-system, der kunne gøre de administrative rutiner mere enkle. Det har også tjent sig selv hurtigt hjem i form af sparede lønkroner.

Bruno K. Sørensen A/S

Ÿ Bruno K. Sørensen A/S ligger i Nørre Sundby i Nordjylland og beskæftiger sig med alle former for transportopgaver. Det primære arbejdsområde er køletransport og distributionskørsel i Danmark. Desuden udfører BKS dagligt firmakørsel, kurerkørsel, ADR transport, maskintransport, autotransport, bådtransport, særtransport, kranarbejde, m.m. i hele Europa.

Ÿ BKS råder over 15 egne biler og har mindst 20 biler på vejen hver dag. Det gør virksomheden i stand til at håndtere indenrigs part & full load på enten kølebil eller presseningsbil.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078