23948sdkhjf

40 år med Sverige

Flemming Nielsen, Skævinge, kan fejre 40 års jubilæum som eksportvognmand. Han kommer fra Djursland, men flyttede til København som 18-årig - og har kørt lastbil siden. Hans speciale er sverigeskørsel.
For vognmand Flemming Nielsen, Skævinge, er der ingen tvivl. Han har været glad for at være vognmand. Han synes, at det har været en rigtig spændende tilværelse. Der har selvfølgelig været både gode og dårlige tider; men han har altid været glad for sit valg, da han som 18-årig kom til København fra Djursland med et stort kørekort på lommen.

Siden han var 16 år gammel, har han hjulpet til i en vognmandsforretning i Trustrup hjemme i DJursland. Da han blev 18 år skulle han selvfølgelig have et stort kørekort - og så gik turen til København. De næste 11 år kørte han for forskellige vognmænd og endte med at købe en brugt lastbil af en vognmand fra Skævinge i Nordsjælland. Det er præcis 40 år siden - og det var drømmen om at blive selvstændig, der gik i opfyldelse.

Flemming Nielsen startede med at køre stykgods for det amerikanske transportfirma PIE Express, som holdt til i København. Han kom også til at køre for Borup Autotransport.

- Dem kørte jeg for i mange år. De havde en ung direktør, Kurt Larsen, som siden gjorde det godt i DSV.

Altid eksport

Lige fra starten koncentrerede Flemming Nielsen sig om eksportkørsel. I begyndelsen var det Sverige, der blev kørt tyndt - fra Malmø i syd til Umeå i nord. På et tidspunkt fik Flemming Nielsen nogle sydgående tilladelser, og snart var Tyskland, Spanien og England destinationer, hvor man kunne se Flemming Nielsens rød/hvide biler.

Kunderne var de mange speditionsfirmaer, som holdt til i København dengang. Et af firmaerne var Jumbo Transport, som Flemming Nielsen kørte for i over 20 år.

- Det blev til mange slags ture rundt omkring i hele Europa, siger han.

- Vi har for eksempel kørt mange flydele og reservedele til Mallorca. Det var hasteopgaver, og vi fik knap 24 timer til at gøre os klar og komme af sted.

Havde 25 biler

I dag har Flemming Nielsen 10 biler; men han har været helt oppe på at have 25 biler og 26 ansatte, da han var størst. Det var i årene omkring 2005.

- Tiderne har virkelig ændret sig siden, siger han.

- Selv om vi har været igennem flere kriser og økonomiske op- og nedture, har det aldrig været så slemt som netop nu. Det er virkelig svært at få tingene til at hænge sammen som en lille eller mellemstor vognmand.

- Eksport på Tyskland kan vi ikke være med til længere. Det er umuligt med de priser og de forhold, der køres til i dag.

- Derfor har vi skåret alt den sydgående kørsel væk. Jeg vil ikke oprette et selskab i Tyskland og drive en del af forretningen derfra. Den forretningsmodel har jeg fravalgt - og så må jeg tage konsekvensen af det. Derfor koncentrerer mig igen om Sverige. Jeg slutter, der hvor jeg startede, siger han med et smil.

Den udtalelse passer dog ikke helt. Han er begyndt at køre lidt grus og sten herhjemme som supplement til sverigeskørslen; men det ændrer dog ikke ved det store billede, at det er svært at få enderne til at hænge sammen som vognmand.

Passer på chaufførerne

En af grundene til, at Flemming Nielsen fortsat holder ud, er, at han føler en forpligtelse over for chaufførerne, hvoraf flere har kørt for firmaet i 20-30 år.

- Ja, de er jo nogle erfarne herrer som jeg selv, siger Flemming Nielsen, som endnu ikke har planer om at stoppe.

- Mine to sønner er også vognmænd. De har deres egne forretninger. De kører kun nationalt. Vi har ikke talt om, hvad der skal ske, når jeg ikke vil eller kan længere.

- Der er heller ingen af chaufførerne, der kunne tænkes at tage over. Vi må se tiden an og se, hvad der sker.

Flittig ITD-bruger

Flemming Nielsen er trofast ITD- og ATL-medlem. Han er en af de vognmænd, som har taget de forskellige ITD-services til sig. Han var en af de første vognmænd til at benytte sig af foreningens regnskabsservice.

- Regnskabsarbejdet voksede os over hovedet, så da ITD kom med deres regnskabsservice slog vi til, fortæller Flemming Nielsen.

- Det har vi været meget glade for – og vi kan altid logge ind på systemet og følge med. Alternativet for os var at ansætte en regnskabsmedarbejder.

Flemming Nielsen har alle årene også kørt med farligt gods. Her benytter han sig af ITD’s sikkerhedsrådgiver-service. Det nordsjællandske vognmandsfirma får også ITD til at se køre/hviletidsreglerne igennem. Så jo – virksomheden er glad for den service, som et medlemskab af en vognmandsforening kan give. Derfor Skævinge

Flemming Nielsen kommer fra Mårup på Djursland og flyttede til København som 18-årig. Men hvorfor blev det Skævinge, han bosatte sig i?

- På et tidspunkt fik jeg arbejde ved en jysk vognmand, som havde noget kørsel heroppe i Nordsjælland. Og ja, så lærte jeg min kone at kende. Hun er fra Skævinge - så vi blev boende her.

Reception

Flemming Nielsen har 40-års jubilæum den 15. april 2014, men på grund af påsken fejres den runde dag med åbent hus og reception den 26. april kl. 13.00-17.00 på adressen i Skævinge.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093