Choose language Forside > ArtikelvisningSkip Navigation Links Torsdag 30. oktober 2014
Annoncepriser / Kontakt  

Enighed om EU’s store trafikplan
23. april 2012 / Politik / Af Claus Djørup
Print Tip Debat
Næste skridt er forhandlinger med EU-parlamentet. Den endelige udformning afgøres af finansministrenes forhandlinger om EU-budgettet.
Transportminister Henrik Dam Kristensen er selv overrasket over, at det allerede midt i det danske EU-formandskab er lykkedes at skabe enighed om de nye retningslinier for EU’s transportnet TEN-T, som EU-kommissionen fremlagde 19. oktober 2011 under titlen “Connecting Europe Facility."
Henrik Dam Kristensen kalder det fantastisk, og transportkommissær Siim Kallas er også imponeret over den hurtige enighed blandt EU’s transportministre, som mødtes forleden i Bruxelles med Henrik Dam Kristensen for bordenden.
- Vi har fået et nyt kort for transportsektoren med europæisk merværdi, sagde Henrik Dam Kristensen, mens Siim Kallas erklærede: - Før havde vi et forslag. Nu har vi en plan.
Få ændringer
Enigheden kom i hus efter nogle mindre justeringer i den oprindelige plan: Italien fik Milano med på hovednettet for jernbaner. Det samme gjaldt Biaystok i det nordøstlige Polen, mens Rumænien fik mere EU-finansieret vej.
Spanien fik ikke mere i denne omgang, men sætter sin lid til, at EU-parlamentet tilføjer yderligere projekter til listen, der giver adgang til EU-støtte.
* Det danske hovednet for veje og jernbaner har Aarhus og København som knudepunkter med Hamborg som det tredje punkt i trekanten. Ønsket om at udvide hovednettet til Aalborg og videre til Hirtshals blev forbigået.
* Femerforbindelsen er en brik i hovednetkorridoren, der går fra Finland til Malta.
Der skal være råd
Selv om transportministrene er nået til enighed, er EU’s finansministrene endnu ikke taget i ed. De kommer ind i forhandlingerne senere.
Det siges udtrykkeligt, at medlemslandene kan undlade at gennemføre projekter, hvis der ikke er råd, eller projekterne ikke er modne nok. Desuden skal EU-kommissionen tage hensyn til den økonomiske og budgetmæssige situation i EU og i medlemslandene, når den vurderer gennemførelsen om 11 år.
Fortsættes...
1
2
 
Side 1 af 2
 
 
Vis originalbillede
EU TEN-T netværk.
Tip en ven...
Dit navn:
*
Din email:
*
Til email:
*


0
Skriv en kommentar!
Her har du mulighed for at skrive din uforbeholdne mening.
For at kunne deltage i debatten, skal du være logget ind.
Er du endnu ikke oprettet som bruger kan du gøre det her. Det tager kun et øjeblik.
LOG IND
Email:
Password:
Husk mig
Ny bruger
Glemt password
Der er endnu ingen kommentarer til artiklen.





Al materiale på dette site er beskyttet af loven om ophavsret. Billeder og tekst må ikke uden tilladelse kopieres, sælges eller videredistribueres.
Transportmagasinet er en del af Danske Fagmedier ApS
Smedeholm 12-14, 1. th., DK-2730 Herlev | Tel: +45 70 11 51 01 | Email:
red@transportmagasinet.dk